אחרי שזינקה ב-150% מאז נקודת השפל בקורונה ב-2021, ביום חמישי האחרון צללה מניית אל על ב-7.26% והשלימה ירידה של כמעט 25% ממחיר השיא שאליו הגיעה בחודש מאי האחרון. מה גרם למניית חברת התעופה לצלול דווקא כשהיא נמצאת בשיאה מאז 7 באוקטובר, לאחר שנותרה חברה כמעט בלעדית, במיוחד בקווים המבוקשים והרווחיים ביותר: לונדון וארה"ב?
אל על מוציאה כיום 10 טיסות ליום בממוצע לארה"ב וחמש טיסות יומיות ללונדון - עם תפוסה של 92.5% - נתון שמנכ"לית אל על, דינה בן טל, הגדירה "חריג גם בקנה מידה בינ"ל". את הבלעדיות ניצלה אל על היטב להעלאת מחירים לשמיים: עד 10,000 דולר לכרטיס במחלקת עסקים לארה"ב ועד 2,000 דולר במחלקת תיירים. הביקושים לטיסותיה כל כך גבוהים, שלפי נתוני אל על, הכרטיסים לחודש יוני נמכרו כולם מראש כבר באמצע מאי. התהייה מתגברת לנוכח העובדה שרק לפני שבוע הציגה אל על דוחות מצוינים לרבעון ראשון של 2024 עם זינוק בסך 48% בהכנסות ורווח נקי בסך 80 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג, ארכיון
מטוסי אל על בנתב"ג, ארכיון
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun/File Photo)
הירידות העסיקו גם פורומים של משקיעים במניות. אחד מחברי הפורום כתב "כל הכתבות על החברה חיוביות, הדוחות טובים מאוד, החברה מתקדמת, יכול להיות ששוב עשו סיבוב על המניה?" מישהו אחר תהה אולי זה קשור לחשש מעסקת המטוסים: אל על הכריזה בשבוע שעבר על תוכנית רכש לשנים הקרובות של 30 מטוסים חדשים בעלות של כ-2 מיליארד דולר, שעלולה להכביד על החברה, שעדיין נושאת חוב גדול.
אולם אנליסטים מעריכים כי הסיבות העיקריות לירידה במניית אל על נובעת מהעובדה כי הבלעדיות שממנה נהנתה אל על מ-7 באוקטובר, כשחברות התעופה הזרות חדלו לטוס, מתפוגגת. יונייטד ודלתא, חברות התעופה האמריקניות, חזרו לטוס בקו ישראל-ארה"ב, בינתיים עם טיסה אחת ליום, אבל ההערכה היא שככל שהתחרות תחזור המחירים יירדו ואיתה הרווחיות. זה מה שקרה ל"צים". בזמן הקורונה בשנת 2021 כשמחירי ההובלה הימיים זינקו מ-3,000 דולר למכולה עד 13,000 דולר למכולה, צים רשמה רווח שנתי פנומנלי בסך 4.65 מיליארד דולר. ב-2023, כשהמחירים חזרו לרמתם הנורמלית (עד למתקפות החותים) צים חזרה להפסיד והציגה ירידה של 59% במחזור בהשוואה לשנה קודמת.
לחידוש התחרות התווסף חשש כבד שאנחנו על סף מלחמה קשה מול חיזבאללה, שתוצאותיה לא ידועות ועלולה לגרום לשיתוק התעופה ובוודאי לנסיעות לחו"ל של האוכלוסייה לפרק זמן, וזאת אולי הסיבה שחלק מהמשקיעים החליטו בשבוע שעבר לנטוש בינתיים את החברה ולממש את הרווחים שכבר עשו.
(צילום: ירון ברנר)