מחאת עובדי התיירות היום. עלות של שר וסגן שר היו עוזרות להן כנראה
(צילום: אבי חי)
תארו לכם הודעת דובר שתועבר לכתבים הכלכליים בנוסח הזה: "ממשלת ישראל מודיעה. כי למרות שבהסכם הקואליציוני נקבע כי ימונה סגן שר למשרד החינוך, הוחלט על מנת לחסוך מיליוני שקלים בתקופת קיומה של ממשלת השינוי, לוותר על המינוי. כמו כן, כדי לחסוך עוד מיליוני שקלים בשנים הבאות, החליטה הממשלה לוותר על מינוי שר התיישבות, שכן ממילא משרד האוצר המליץ לסגור משרד זה. את החיסכון הכספי הגדול נעביר לנפגעי משבר התיירות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התעוררנו מהחלום. שום הודעה כזו לא תישלח בימים הקרובים לאף כתב. אילו "ממשלת השינוי" הייתה רוצה לבצע באמת שינויים מהותיים, זאת הייתה ההודעה שאמורה הייתה להתפרסם.
5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
ויותר מכך: ניתן היה לצפות ממי שניהל תקציב בצורה מצוינת כראש העיר אילת, ח"כ מאיר יצחק הלוי, המיועד לשבת על כיסא סגן שר החינוך, ומח"כ ניר אורבך, המיועד להתמנות לשר ההתיישבות, שיודיעו עוד היום כי הם מוותרים על הכבוד הרב.
5 צפייה בגלריה
מאיר יצחק-הלוי
מאיר יצחק-הלוי
מאיר יצחק-הלוי. סגן שר החינוך המיועד
(צילום: יואב דודקביץ')
בהודעתם (הדמיונית) ראוי שימסרו, כי הם מבקשים לייעד כעת את הכספים שייחסכו לפיצוי 3,500 מורי הדרך, שנותרו מזה 22 חודשים ללא פרנסה, בשל סגירת השמיים לתיירים. אזרחי ישראל לא היו שוכחים לשניים מחווה כזאת, בוודאי לא ביום הבחירות.
אבל, אלה חלומות מארצות רחוקות. ובעצם, לא תמיד רק רחוקות. למשל, השר לשעבר יוסי ביילין, מונה לפני שנים לשר הדתות, הפנים שמדובר במשרד ממשלתי מיותר, שיוכל להשתלב כמחלקה במשרד אחר, והודיע על סגירתו. כאשר מונה לשר הכלכלה והתכנון, הגיע לאותה מסקנה ממש וסגר גם אותו. היו שכינו אותו "סוגר המשרדים הלאומי". אולי היה צריך אחד כמותו היום שימונה לכמה משרדי ממשלה מיותרים ופשוט יסגור אותם. בארבע שנים חישוב החיסכון המינימלי של האוצר לתקציב הוא כ-90 מיליון שקל. הנה כסף גדול למענקים, כולל רטרואקטיביים, למורי הדרך.
כדי להבין עד כמה מיותר למנות כעת שר או סגן שר - וכמה זה יעלה לנו בארבע השנים שנותרו לממשלה הזאת (אם תוציא את ימיה) - אז הנה פירוט קצר: לשכת שר עולה בשנה 6.5 מיליון שקל ובארבע שנים 26 מיליון שקל. היא כוללת בשנה, בין השאר, שכר שר של 733 אלף שקל, עלות יועץ בכיר לשר של 330 אלף שקל, עלות של עוד ארבעה יועצים בשכר של 23 אלף שקל, עלות עוד יועץ זוטר יותר לשר ב-16 אלף שקל, עלות נהג שנתית של 306 אלף שקל ועוד.
5 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת ניר אורבך
הועדה המסדרת ניר אורבך
ניר אורבך. אפשר לוותר על הכבוד?
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
בין ההוצאות נוספות ניתן למנות למשל רכישת והכשרת הריהוט למשרד, הכנת נייר מכתבים, אירוח שרים מחו"ל (יש שר מקביל לשר ההתיישבות באיזו מדינה?) וכמובן מימון הסעיף של עלות דיור לשכה (ארונה, מים, חשמל, הוצאות שוטפות) של 600 אלף שקל בשנה. גם עלות הרכב שיקבל השר גבוהה - 217 אלף לשר, ותפעול הלשכה תעלה 500 אלף שקל. ואגב, העלות של מינוי שר חדש תעלה בעוד 1.7 מיליון שקל לשנה, אם ייכנס לכנסת, במקום השר, "חבר כנסת נורבגי".
עלות סגן שר מגיעה "רק" לשני מיליון שקל ועלויות נוספות סביבו יגיעו לעוד חצי מיליון שקל. המשמעות: 10 מיליון שקל לארבע שנים של קדנציה ממשלתית. כן, וגם הוא יכול לפרוש מהכנסת ובמקומו יוכל ליהנות ממנעמי הכנסת חבר כנסת "נורבגי" נוסף בעלות של 1.7 מיליון שקל בשנה.
בה בשעה שהממשלה עסוקה בהענקת עוד צ'ופרים לחבריה - עוד מעט לא יישארו "חברי כנסת רגילים", שאינם "נורבגים" - מגלה משרד האוצר מזה חודשים ארוכים קמצנות בלתי מובנת כלפי כמה עשרות אלפי עובדים במשק, שאיבדו את פרנסתם, או שנפגעו מאוד, מהמשבר הקשה בענפי התעופה והתיירות.
את מורי הדרך, במקום להעניק להם סיוע לקיומם, שלח שר האוצר אביגדור ליברמן לחפש מקצוע אחר, גם אם הם כבר בני 55 או 65. את סוכני הנסיעות "מקריבה" השרה מרב מיכאלי, ואומרת שאין ברירה. נכון, הגברת מיכאלי ציינה שצריך לפצותם - אבל עם מילים יפות של שרת תחבורה ש"צריך" אי-אפשר לקנות אפילו מזון ודלק, שמתייקרים בינתיים עוד ועוד. היום כבר הספיק ליברמן להתנצל בחצי פה על ההתבטאות , וסיפר על חבילת סיוע שבכל זאת מתגבשת, ועליה פורסם אתמול לראשונה ב-ynet, וגם מיכאלי הבהירה כי "מי שנפגעה מהחלטות הממשלה צריכה לקבל סיוע כאן ועכשיו".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ליברמן בישיבת הסיעה. התנצל בחצי פה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
מרב מיכאלי. מילים זה לא מספיק
(צילום: יואב דודקביץ')
וזאת יש לדעת: ב-2020 תוכננו להגיע לישראל לראשונה חמישה מיליון תיירים. השנה, ב-2021 שכבר אבודה לתיירות, חשבו, בתחזית שנמסרה בעבר, כי יגיעו כבר 5.5 עד 6 מיליון תיירים. וכמה הגיעו? כמה עשרות אלפים, במקרה הטוב.
ומהמשבר החמור הזה בענף לא סובלים רק בתי המלון, סוכני הנסיעות ומורי הדרך. הרשימה ארוכה כאן במיוחד: חברות אוטובוסים שלמות הושבתו, נהגי מוניות, למשל בירושלים, מדווחים על ירידה של 40% בהכנסותיהם כבר כמעט שנתיים, כל חנויות המזכרות במדרחוב בירושלים נסגרו. באתרים, כמו מצדה למשל, נרשמה ירידה של 50% במספר המבקרים (מזל שהישראלים לפחות באים).
אז, ממשלה נכבדה מאוד, ממשלת השינוי, במקום לחפש עוד ג'ובים, כפי שהממשלות הקודמות מצאו תמיד לאנשיהן, אולי כדאי לנצל את עשרות מיליוני השקלים המיותרים שמבוזבזים במשרדי ממשלה שכבר מזמן משרד האוצר המליץ לסגור - כמו המודיעין, ירושלים, מורשת וההתיישבות - לסיוע למי שבאמת נפגעו יותר מכל ממשבר הקורונה, בתחומים שימשיכו לסבול קשות גם לדעת האוצר ב-2022 - התעופה והתיירות. ויפה שנה אחת קודם שיקרסו לגמרי.