מחירי האלכוהול בדרך למעלה?

עליית מחירים מוגזמת במשקאות האלכוהוליים או מגמה מוצדקת שרק תחריף בקרוב? בכלכליסט פורסם השבוע כי יבואני האלכוהול הודיעו ללקוחות שלהם על ייקור המשקאות בשיעור של עד 25% בגלל הזינוק בהוצאות השינוע ועליות מחירים בחו"ל, זאת למרות התחזקות השקל ביחס לדולר ולאירו, שפעלה לטובת היבואנים. בנוסף פורסם, כי גם יצרני יין ישראליים כמו כרמל וטפרברג מעלים מחירים. "יש כאן הגזמה מאוד גדולה", אמר היום (ה') אלעד סלובדניק, מנכ"ל רשת יין בעיר, בריאיון לאולפן ynet. "על אף שמחירי ההובלות עלו ועל אף שהספקים בחו"ל העלו מחירים, השקל שלנו התחזק מאוד בשנה האחרונה ככה שאין שום הצדקה להעלות מחירים, בטח שלא ב-25%".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ספקים ויבואנים מסוגלים לספוג את עליות המחירים ולא להפיל את זה על הצרכן הסופי", מוסיף סלובדניק. "יש כאן עלייה שבאה לידי ביטוי ביינות בדר"כ מצרפת, אבל אין שום סיבה להעלות מחירים של יינות משאר העולם ואלכוהול אחר בעיניי".
1 צפייה בגלריה
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
(צילום: shutterstock)
יעקב ברג, מנכ"ל יקב פסגות ורשת פאנקו, חושב דווקא אחרת. "אנחנו עדיין לא העלינו מחירים, אבל אנחנו צופים שזה יקרה ממש בקרוב", הוא אמר לאולפן ynet. "יש לכך שתי סיבות מרכזיות: עלייה של המס והמחסור העולמי בכל תחום הסחורות ובטח האלכוהול. קונטיינר מסין לישראל ששילמו עליו לפני שנה 2,000 דולר עולה היום 20 אלף דולר, שזה בדר"כ יוצא יקר במחיר הסחורה. אני לא מביא אלכוהול מסין אבל המחירים העולמיים עלו, גם מאירופה גם מבריטניה".
אתה אומר 20 אלף דולר מול 2,000 דולר, אבל אנחנו מדברים על סחורה בשווי עצום. "אני מביא עשרות קונטיינרים בחודש, אבל מחיר ההובלה זה לא הכל. יש מחסור עולמי באלכוהול, אנשים בקורונה ישבו בבית ושתו יותר מהרגיל. וויסקי אי אפשר להשיג בכלל, כשאתה לא יכול להשיג, ערך הסחורה עולה. בנוסף, יש מיסוי שעלה ועלויות שעלו. בתחום היין לדוגמה הן בישראל והן באירופה במיוחד בצרפת הבציר האחרון היה בציר עם יבולים נמוכים מאוד. בישראל אנחנו מדברים על ירידה של 25%-30% ביבול וזה מוביל למחסור. כתוצאה מכך הספק מעלה מחיר. במקום למכור לצורך העניין 100 אלף בקבוקים בשנה, אני מוכר 70 אלף בקבוקים, העלויות עדיין אותן עלויות, אולי קצת מעלים מחירים. אני יכול רק להציע לצרכנים תזדרזו ותרכשו. הערכה שלנו שזה לא יסתיים כאן. המחירים עדיין לא עלו, זה יקרה בימים הקרובים, זה לוקח זמן כי עוד קנינו במחיר הישן עד שיגיעו הסחורות. אבל רואים את המגמה, היא תהיה, אין לי בזה ספק".