פרסום ראשון: גל חיימוביץ', איש עסקים בן 49 מתל אביב, הודה באשמה במסגרת עסקת טיעון בהפרת חוקי היצוא האמריקנים והברחת חלקי חילוף למטוסים עבור חברות רוסיות, בהן כאלו שמפעילות טכנולוגיות עם יישומים צבאיים מתקדמים המשמשים בשדה הקרב כמו טכנולוגיות טילים.
חיימוביץ' הודה שניהל מערך שלם להטעיית ספקים בארה"ב, במהלכו הצהיר על יעדים כוזבים של החלקים - ובכך עקף את הסנקציות שהטילה ארצות הברית על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה.
לפי משרד המשפטים האמריקני, חיימוביץ', שבבעלותו חברת שילוח בינלאומית בשם CTI Global עם סניפים בארה"ב ובישראל, פעל לפחות במשך כשנה - בין מרץ 2022 למאי 2023 - ושילח יותר מ-160 משלוחים של חלקי חילוף למטוסים דרך מדינות כמו האמירויות והמלדיביים, עבור לקוחות רוסיים. אחת הדוגמאות שצוינו היא משלוח שבוצע באוגוסט 2022, ובו חיימוביץ' סייע לחברת התעופה הרוסית S7 (סיביריה איירליינס) להשיג רכיב קריטי למטוס, תוך הסתרת היעד האמיתי על ידי דיווח שהוא נשלח למלדיביים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מסמכי בית המשפט חושפים כיצד עובדי החברה שלחו מיילים עם הנחיות להובלת המטען למוסקבה דרך הסוכן שלהם, עם פרטי המשקל, הממדים וכתובת האיסוף של המשלוח ובסיום המייל הדגישו: "בבקשה ודאו שהשולח בפועל לא ידע שהמטען מיועד לרוסיה". חיימוביץ היה אחד הנמענים למיילים האלה.
לפי התביעה האמריקנית, חיימוביץ' גבה יותר משני מיליון דולר מלקוחות רוסיים, כולל חברת "S7", עבור שירותיו המחתרתיים. כעת, הוא עומד בפני תשלום קנס כבד בסך דומה של יותר משני מיליון דולר, ובמקביל ייאלץ לוותר על חלקי חילוף ומערכות אלקטרוניות שהוחרמו במסגרת התיק. ב-22 בנובמבר יהיה דיון נוסף בנוגע לגזר דינו.
גורמי הסברה ישראלים אמרו ל-ynet כי הם מקווים שהפרשה הזאת לא תגרום להחרפת הקרע ביחסים עם ארצות הברית, במיוחד בתקופה רגישה זו, שבה היחסים בין המדינות כבר מתמודדים עם אתגרים רבים.
הפרשה הזאת מהווה דוגמה נוספת לכך שארצות הברית לוקחת לאחרונה ברצינות רבה את הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה והקשרים המתדהקים שלה עם איראן. מאז תחילת הפלישה הרוסית, וושינגטון ממשיכה להדק את הפיקוח על יצוא סחורות למוסקבה, ולצד השותפות הבינלאומיות שלה היא מטילה עוד ועוד סנקציות על המדינה – כאשר שיתוף הפעולה ההולך ומעמיק בין מוסקבה לטהרן רק מוסיף דלק למדורה.