עידן עופר משקיע לראשונה, באמצעות החברה לישראל שבשליטתו, בחקלאות ימית. החברה תשקיע 65 מיליון דולר בחברה הציבורית הנורווגית אקווה גרופ (AKVA) העוסקת במתן שירותים בתחום החקלאות הימית, ומספקת למגדלי דגי סלמון טכנולוגיה לגידולם במתקנים יבשתיים. החברה חתמה על הסכם לרכישה של לפחות 15% ממניות אקווה, שמניותיה נסחרות בבורסה באוסלו. בנוסף קיבלה אופציה להגיע ל-19.9% מהמניות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע העסקה נמצא הביקוש העצום היום בעולם לדגי סלמון ודגים בכלל, כחלק מטרנד המזון הבריא הכולל הפחתת בשר והעובדה כי דגי הסלמון מכילים חלבון איכותי ואומגה 3. כיום מגדלים את רוב דגי הסלמון בצ'ילה ובנורווגיה - במתקנים בעומק מי הפיורדים. המניע לגדל את הדגים במתקנים יבשתיים, הוא הרצון להיות בסמוך לשווקים, ולחסוך את השינוע היקר, מנורווגיה לשאר ארצות העולם. כיום אקווה מוציאה מנורווגיה משלוחים ל-65 מדינות שונות. בכוונת הצדדים להשקיע בנוסף לסכום הרכישה עוד 10 מיליון דולר כל אחד, בפרויקטים יבשתיים.
2 צפייה בגלריה
עידן עופר
עידן עופר
עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל
(צילום: בלומברג)
העסקה מתבצעת לפי מחיר של 96.5 קרונות נורווגיות למניית אקווה, המשקף פרמיה של 17% על מחיר המניה בבורסה. מניית אקווה סיימה אתמול את המסחר בבורסת אוסלו במחיר של 82 קרונות, המשקף לחברה שווי של 733.2 מיליארד קרונות (316 מיליון דולר). מחזור המכירות השנתי של אקווה עומד על כ-350 מיליון דולר.
הפרויקטים המתוכננים ביבשה הם גידול יבשתי בשווקים בסין, בארה"ב, באיחוד האמירויות ואירופה ויעשה בהם שימוש בטכנולוגיות של אקווה. מהחברה לישראל נמסר כי הידע המקצועי ביותר והוותיק ביותר לגידול סלמון נמצא בנורווגיה ולכן בוצעה ההשקעה בחברה נורווגית. בנוסף נאמר, כי עידן עופר מוערך ומוכר בנורווגיה בגלל עסקי הספנות שלו, מה שעזר למו"מ עם אקווה.
החברה לישראל תשקיע בפרויקטים היבשתיים בדרך של השקעה ישירה או בדרך של השקעה בגוף משותף. גוף השקעה זה, שיוחזק בחלקים שווים בידי החברה לישראל ואקווה, יפעל לגיוס של 100-50 מיליון דולר, מתוכם 80-30 מיליון דולר מצדדים שלישיים והשאר כאמור בידי אקווה והחברה לישראל.
2 צפייה בגלריה
יואב דופלוט
יואב דופלוט
יואב דופלוט, מנכ"ל החברה לישראל
(צילום: דוברות החברה לישראל)
אקווה עוסקת כיום בעיקר במתן פתרונות טכנולוגיים לגידול יבשתי של דגי סלמון, עבור כל שלבי מחזור הגידול. הפתרונות מתחלקים לשלושה מגזרים: טכנולוגיה לגידול דגים בכלובים, טכנולוגיה לגידול יבשתי ופתרונות דיגיטליים. נכון לסוף 2020 מחזיקה אקווה ב-10 חברות בנות ברחבי העולם ומעסיקה כ-1,450 עובדים.
בנוסף לרכישה תגיש החברה לישראל הצעת רכש למניות אקווה מידי הציבור בסכום של 241-209 מיליון קרונות נורווגיות (28-24 מיליון דולר). ההצעה תכלול רכישה של לפחות 5% ממניות אקווה, ולדברי החברה לישראל, ככל שההיענות להצעת הרכש תהיה גדולה, היא תוכל לרכוש מניות נוספות במסגרת הצעת הרכש עד לשיעור החזקה כולל של 19.99% באקווה.