צפו: "יש פגיעה במסחר והאוצר יודע את זה". ריאיון עם מנכ"ל דיזינגוף סנטר
(צילום: ניצן דרור, משי בן עמי)
ל-ynet נודע כי לפי העמדה החדשה שמקדמת צמרת משרד האוצר, יינתן פיצוי לעסקים קטנים שנפגעו במיוחד במהלך המשבר הנוכחי, אולם הוא יהיה נקודתי לענפים מסוימים ויינתן רק לאחר שיוודע המצב הכלכלי של אותם עסקים בתום החודשיים הראשונים של השנה. באוצר יתקיימו דיונים רצופים החל מהיום (ג') ויתקיים מעקב אחר מצב המשק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת לאחר שבשבועות האחרונים הבהיר שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי לא ימהר לפזר כספים לסיוע לעסקים כל עוד המשק פתוח. שלשום אמר כי "כל העסקים במצב מצוין ואני שמח על כך. כל החנויות והמסעדות היו מלאות. נכון להיום, משיחות עם אנשי עסקים הבעיה היא במחסור בידיים עובדות".
2 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
נוכחות דלה של לקוחות. קניון הזהב בראשון לציון
(צילום: שאול גולן)
גורם בכיר באוצר טען בשיחה עם ynet כי "המצב במשק טוב מאוד גם כעת. ניסיתי להזמין כרטיסים למופע השבוע ואמרו לי שאין כרטיסים. גם חלק מהמסעדות מלאות. יחד עם זאת, ברור שיש ענפים שנפגעים, כמו המספרות והקוסמטיקה, ואנחנו לא נשלול סיוע לעסקים שיתברר שבהם יש ירידה גדולה במחזורים".
למשרדי האוצר והכלכלה הועברו מאז ראשית השבוע נתונים על ירידה משמעותית בימים האחרונים במחזורים בענפי האוכל, הבידור והתרבות, תיירות הפנים, המוניות והקוסמטיקה, אולם מדובר בירידה שנמשכת פחות משבועיים. "אנחנו בהחלט מבינים את המצוקה בחלק מהענפים האלה. אנחנו לא בעמדה של שלילת כל סיוע. היכן שצריך נסייע. אנחנו נבדוק בימים הקרובים מה מתרחש בכל ענף ונהיה עם יד על הדופק", אמר גורם בכיר במשרד האוצר.
באוצר עוד ציינו כי יש סיוע נרחב למדי לעסקים בישראל והוא נמשך ויימשך ככל שצריך: "אנחנו משלמים על ימי הבידוד וזה הפיצוי המשמעותי ביותר כרגע. ביום ראשון יאושר הפיצוי למבודדים עצמאים בוועדת השרים לחקיקה ואחר כך בכנסת. התשלום יהיה רטרואקטיבי מיולי", טענו באוצר.
הסוחרים נגד ליברמן: הקניונים ריקים, והכלכלן שמסכים עם שר האוצר
(צילום: אבי חי, נויל האריס)
עוד ציינו בכירי המשרד, כי הסיוע על חשבון תקציב המדינה כולל הרחבה משמעותית של כמות בדיקות הקורונה בחינם, כסיוע לאזרחים ולעסקים. כמו כן, יוארך משך פעילות הקרן להלוואות לעסקים בערבות המדינה גם מעבר לחודש פברואר, המועד הנוכחי להפסקת קבלת ההלוואות בתנאים נוחים, ותשלומי המע"מ של החודש נדחו בתשעה ימים מה-15 בינואר ל-24 בחודש. בנוסף, ניתן פיצוי נקודתי לעסקים בקשיים בתחומי התעופה והתיירות עד כה בסכום כולל של 700 מיליון שקל.
"אנחנו מבינים את המצוקה בענפים מסוימים במשק, אבל ממש לא כולם במצוקה. עסקים רבים גם מרוויחים כעת יותר מאשר לפני משבר הקורונה וחלקם כבר נדרשו לקבל מענקים ביתר שהם קיבלו. יש גם מי שמצבם טוב מאוד ודווקא מהם, כמו מהקניונים, שומעים קולות של בכי בלתי מוצדק לחלוטין", אמר גורם בכיר נוסף במשרד.
אחת ההצעות שתישקל במשרד האוצר היא לחזור לשיטת המענקים לעסקים שמחזורם ירד לפחות ב-40%, אולם על פי ההערכות באוצר פיצוי כזה יינתן לא לפני החודשים מרץ או אפריל השנה, לאחר שרשות המיסים תבדוק הפעם מראש אם אכן מגיע פיצוי לאותם עסקים. בעבר ניתן הפיצוי לעסקם רבים שמחזורם כלל לא ירד ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, ציין כי אותם עסקים "פשוט רימו אותו ודרשו ביודעין מענקים שלא הגיעו להם".

"ליברמן חי בלה-לה-לנד"

בהקשר ישיר לכך, אלון פילץ, מנכ"ל ובעלים שותף של קניון דיזנגוף סנטר בתל אביב, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי "גם אם הייתה שנה טובה למשק כולו, בענפים של הקמעונאות והמסעדנות זה לא לגמרי נכון. הרבה עסקים נסגרו והרבה עסקים נפגעו. יש פגיעה במסחר והאוצר יודע את זה.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"חי בלה-לה-לנד". שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: יריב כץ)
"ענף המסעדנות התאים את עצמו, יש טייק אווי ויש כל מיני שאכן פיצו בעסקים מסוימים. מצד שני, יש עסקים שבהחלט בנויים על תנועת קהל. ענף הקניונים חי על זה שאנשים באים ומבקרים ואם הם לא מגיעים אז מן הסתם הפדיון נפגע. מוטב שלא יעשו הכללות. אפשר לסייע בצורה סבירה מבלי לפזר כסף", אומר פילץ.
אביבית פייגלין, בעלים של חנות תכשיטים בסנטר, התייחסה גם היא לדבריו של ליברמן שטען כי "החנויות והמסעדות מלאות", ואמרה בריאיון לאולפן ynet הבוקר: "שמעתי את מה שהוא אמר ואין לי מילים. הבן אדם הזה חי בלה-לה-לנד. הקניונים דועכים לאט-לאט, יש פה הרס כלכלי וזה פשוט מזעזע איך שליברמן מתנהג. אני מוכנה להראות לו את הדו"חות שלי לעומת כל השנים הקודמות. זה פשוט זוועה מה שקורה פה".

"המון אירועים נדחו, אין הזמנות קדימה"

גם בענף האירועים מדווחים על אירועים רבים שמתבטלים או נדחים עקב התחלואה העולה. עמי כהן, בעל אולם אירועים בראשון לציון, סיפר לאולפן ynet: "אתמול קבילנו טלפון על אירוע שאמור להיות מחר, ילד בר מצווה שנכנס לבידוד. יש מבול של טלפונים, גם של כאלה שעדיין לא ביטלו אבל מוטרדים מכמות אורחים קטנה ורוצים להזיז. אנחנו מוצפים באנשים שנמצאים בפלונטר והמון אירועים שהיו על הפרק פשוט נדחו".
אירועים נדחים בצל האומיקרון: "ביטול רודף ביטול"
(צילום: משי בן עמי)
אורי פוטשניק, בעל גן האירועים "קסאנאדו" בפתח תקווה, הוסיף כי "מה שיותר מדאיג זה שאין הזמנות קדימה. זאת אומרת, הנזק הוא לא רק עכשיו, אלא גם לחודשים הקרובים. אירועים לא קונים מהיום למחר".
אייל גולד, שביטל את אירוע בר המצווה של בנו, סיפר כי "לפני שבועיים-שלושה היה אישור של כמעט 100% מתוך 300 אורחים. בימים האחרונים אנשים התחילו לשדר מצוקה ושהם לא מתכוונים להגיע. גם הורים לילדים שהיו אמורים להגיע ביקשו שלא נעשה את האירוע כי הם מפחדים מבידוד".
כהן הוסיף: "אני לא אגיד שהמצב גרוע, אבל כולנו בהלוואות. איך שרדנו? הלוואות מדינה, הלוואות פרטיות, קצת חסכונות, אנחנו משלמים על זה. עכשיו בא הגל הזה ועוד פעם אנחנו נכנסים לאותה הבעיה. השאלה כמה זמן הוא יימשך".