אחרי שהבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, השאיר אמש את הריבית בארה"ב על 5.5% בפעם השלישית ברציפות ואותת על 3 הורדות של רבע אחוז בכל פעם ב-2024, הדולר נופל היום (ה') מול המטבעות הזרים - ונסחר כעת סביב 3.67 שקלים. מוקדם יותר הדולר נפל בכ-1% מול השקל, וירד עד 3.64 שקלים. השער היציג נקבע בצהריים על 3.685. האירו דווקא מתחזק בצהריים אחרי שהבנק המרכזי באירופה השאיר את הריבית ללא שינוי, על 4.5%, ונסחר סביב 4.03 שקלים. שערו היציג נקבע על 4.026.
במקביל, הבורסה בתל אביב ננעלה היום בעליות חדות בהמשך לעליות המשמעותיות בוול סטריט אחרי הודעת הפד: מדד ת"א 35 עלה היום ב-2.1%, ת"א 125 ב-2.4%, ות"א נדל"ן ב-4.5%.
במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה אמר יו"ר הפדרל ריזר פאוול: "האינפלציה התמתנה ביחס לגבהים הקודמים שלה, בלי עלייה מהותית באבטלה, ואלה חדשות טובות מאד, אך היא עדיין גבוהה מדי. עדיין אין ודאות לגבי מה שיקרה בהמשך". עוד הוסיף: "בכירי הפד לא חושבים שהעלאות נוספות הן סבירות".
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
היום גם הבנקים המרכזיים של גוש האירו ובריטניה פרסמו את החלטות הריבית שלהם. הבנק המרכזי של גוש האירו הותיר כאמור את הריבית על 4.5% ובבריטניה הריבית נשארה על 5.25%. יצוין שהריבית הנמוכה ביותר בעולם נהוגה ביפן - מינוס 0.1%. במדינות שונות, שנקלעו לאינפלציה גבוהה במיוחד, כמו ברזיל, הריבית עומדת כעת על שיעורים גבוהים של 12.25% ואף יותר מכך. החלטת הריבית הבאה בישראל צפויה ב-1 בינואר 2024.
לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, "המגמה החיובית בשוק ההון, הגוררת לעלייה בשווי תיק הנכסים שמחזיקים הגופים המוסדיים והעובדה שגופים אלה נמצאים ברמת חשיפה הקרובה לרמות השיא שמעל לרף ה-20%, גוררת להיצעי מט"ח מצד הגופים המוסדיים במטרה למנוע את עליית משקל הדולר בנכסיהם. הקרבה לסוף שנת הכספים והעובדה שרבים מגוייסים, יוצרת מצב בו מקבלי ההחלטות המבקשים לבצע פעולות של סוף שנת הכספים, נתקלים במצב בו השוק נתון ברמת פעילות נמוכה ואין מי שיוכל לקלוט את היצעי המט"ח הגדולים. השילוב של עודפי היצע ומיעוט רוכשים, נותן את הטון וגורר להתחזקות מהירה של השקל אל מול הדולר".
בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) תפרסם מחר (ו') את מדד המחירים לצרכן בישראל בחודש נובמבר, המדד השני של המלחמה, כאשר באוקטובר, בחודש הראשון, נרשמה אינפלציה שהפתיעה מעט בגובהה - 0.5%.
בשל המלחמה נזהרים מאוד החזאים ממתן תחזיות מדויקות למדד המחירים, כאשר השפעת המלחמה לא ברורה ולא אחידה על מחירי מוצרים שונים ואף מקשה על הלמ"ס לבצע את הסקרים הקבועים שלה. רוב התחזיות למדד נובמבר נעות בין מדד ללא שינוי, לעלייה בשיעור של 0.2% - ולאינפלציה השנתית בין ירידה קלה ל-3.6% לבין עליה ל-3.8%, לאחר שבחודש הקודם עמדה על 3.7%.
2 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
מחד צפוי מדד חודש נובמבר בישראל להיות מושפע מהירידה בצריכה והורדות מחירים בשל המלחמה, אך מאידך עלו גם מחירים דווקא בשל המלחמה, כאשר בין השאר התייקרה ההובלה לישראל של חומרי גלם ומוצרים המיובאים מחו"ל. לעומת זאת, קוזזו ההתייקרויות האלה בשל הייסוף החד בשער השקל בחודש האחרון, כאשר שערי הדולר והאירו ירדו בכ-10% לעומת חודש אוקטובר. עקב כך הוזלו מחירי חלק מהמוצרים וכמובן הנסיעות וההוצאות לחו"ל. גם מחירי שכר הדירה ירדו כנראה בחודש נובמבר בחלק מאזורי הארץ.
תחזיות המדד לשנה הבאה הופחתו לאחרונה, בשל פרוץ המלחמה שתהיה כנראה ממושכת, ובבנק הפועלים, למשל, חוזים כעת מדד שיעלה רק ב-2.4% בשנת 2024 - שיעור שנמצא בתוך היעד השנתי של הממשלה, שעומד על 1% עד 3%. מדד נמוך ישפיע לטובה גם על גודל תקציב המדינה החדש לשנת 2024, שבהכנתו עוסקים עתה במשרד האוצר, גם בהתאם לתחזיות הכלכלן הראשי במשרד האוצר.
פורסם לראשונה: 07:03, 14.12.23