גרנות, אגודה שיתופית כלכלית של 42 קיבוצים שפועלת בתחום התעשייה, החקלאות והתשתיות, ונחשבת לאחד הקואופרטיביים הגדולים בעולם, מקימה באשקלון מפעל לייצור נקניקים, נקניקיות ומוצרי עוף בהשקעה של 30 מיליון שקל.
גרנות, לצד היותה בעלת השליטה הגדולה ביותר מבין הקיבוצים של מניות תנובה (7%), היא בעלת א.ת - הקבוצה הגדולה בישראל בתחום העופות-פטמים והודו משלב המדגרות, הלולים, המשחטות ועד שיווק הבשר. מחזור המכירות שלה מוערך ב-1.4 מיליארד שקל לשנה. בנוסף היא הבעלים של "אמבר", מכון התערובת הגדול בארץ למזון לבעלי חיים, המספק את התערובת ללולים.
1 צפייה בגלריה
נקניקים
נקניקים
שוק הנקניקים בישראל מוערך ב-150 מיליון שקל
(צילום: shutterstock)
בעבר הרחוק הייתה גרנות גם שותפה במפעל "הוד לבן" שהתמחה בפסטרמות ונודע בזכות "מיס לוסי", נקניקייה בסגנון אמריקני שזכתה לפופלריות רבה. ל"ממון" ול-ynet נודע כי במסגרת המפעל החדש, נשקל להחזיר את המותג הנוסטלגי. גרנות, שכאמור מפעילה את כל שרשרת הייצור של העופות, החליטה להשלים את החוליה החסרה בשרשרת - עיבוד הבשר - במיוחד לאור העובדה כי מדובר בפעילות סינרגטית ל-א.ת, שתספק את חומר הגלם ובבעלותה גם חברת הפצה בקירור מהמשחטות לנקודות השיווק.
ההיגיון הכלכלי מאחורי ההשקעה הוא שקבוצת א.ת ממילא מגיעה לכל הסופרים, וכך על אותו מערך של הפצה ומכירות היא "תעמיס" גם את המוצרים. מיקומו של המפעל נקבע, כאמור, באזור אשקלון, שמלבד היותו אזור פיתוח א', שיש לו זכות למענק מדינה, הוא גם נמצא בסמיכות למשחטות העופות של א.ת בדרום, שיספקו לו את חומרי הגלם.
גרנות, באמצעות המפעל החדש, תתחרה בתנובה שהיא בעלת 50% במפעל הבשר והנקניקים של קיבוץ טירת צבי. יש לציין כי עד לפני שלוש שנים הייתה גרנות שותפה ב-50% עם תנובה בא.ת, אך השותפות פורקה וגרנות רכשה את חלקה של תנובה ב-200 מיליון שקל, וכעת תתחרה בה בתחום הנקניקים. המתחרות הנוספות הן זוגלובק ויחיעם.
שוק הנקניקים בישראל מוערך ב-150 מיליון שקל, וגורמים המקורבים למיזם אמרו כי השותפות מאמינה בצמיחה של תחום מוצרי העוף והפסטרמות שמהוות מקור טוב לחלבון.