בשיתוף "המקצוענים"

לאורך השנים, הצבע מתחיל להתקלף, הידיות נשחקות והמשקופים נאכלים בשל מגע עם סמרטוט הספונג'ה או בשל בעיות רטיבות ברצפה, שגורמת לעליית מים כלפי מעלה ולנזק למשקופים.
רגע לפני שאתם ממהרים להיפרד מכמה אלפי שקלים לכל דלת ומשקוף ולהחליף אותם, חידוש וצביעה יכולים להפוך אותם לאופנתיים, ולשדרג משמעותית את עיצוב הבית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כל שצריך הוא להשקיע בשיוף ומילוי חורים, בחירת חומר מקשר וצבע שמתאים לסגנון הבית.
תהליך של חידוש משקופים ודלתות הוא תהליך בו יש לקחת בחשבון את סוגי החומרים השונים שמרכיבים את הדלת ואת המשקוף. בכל הנוגע לדלתות עץ לדוגמה, תהליך של שיפוץ הדלת ייעשה תמיד בשני שלבים.
בשלב הראשון, העבודה תתמקד בדלת העץ, במילוי החורים שנוצרו בה לאורך השנים, בציפוי לוח הדלת בחומר שימנע נפיחות בעקבות רטיבות ועוד. מה עוד כוללת עבודת חידוש וצביעת הדלתות והמשקופים ואיך עושים את זה? הכל במדריך הבא.

לפני הכל: הכנה מוקדמת של סביבת העבודה

בכדי להימנע מטפטופי צבע, סימני רולר או מברשת ונזק לקירות, לפרקטים או למתגי התאורה, השקיעו בהכנה. כסו את השטח בעיתונים, הדביקו על מתגים ועל ידיות מסקנטייפ ופנו לעצמכם זמן. זכרו שכשמדובר בצבע, ובייחוד בחידוש של צבע קיים, יש לפנות מספר שעות, להמתין בין שכבת צבע אחת לשנייה ולעבוד בצורה נקייה שתמנע נזקים וניסיונות להיפטר משאריות צבע בסיום העבודה. אם אין לכם מספר ימים במהלך השבוע, הקדישו לכך סוף שבוע אחד או שניים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאיזה חומר עשויה הדלת?
דלתות שונות, עשויות מחומרים שונים, והתיקון שלהן צריך להשתנות בהתאם. תיקון של דלת עץ לא דומה לתיקון של דלת מתכת.
חידוש דלתות עץ: לשם כך תזדקקו לנייר לטש, לרולר, למברשת קטנה, לצבע בסיס ולצבע של שכבת הגימור העליונה. תחילה הכינו את המשטחים את העץ לצביעה על-ידי שיוף החלקים הרופפים ותיקון החורים הפנימיים עם שפכטל לעץ. לאחר ייבוש, שייפו את העץ עד לקבלת משטח אחיד ללא בליטות או משקעים.
בסיום, הסירו את שאריות הנסורת, בעזרת מברשת נקייה או שואב אבק. כעת, תוכלו לצבוע את המשקוף ואת הדלת עם רולר, ולהיעזר במברשת עדינה באזורים שאליהם אין גישה נוחה עם הרולר. לאחר ייבוש השכבה העליונה, תוכלו לצבוע שכבה שנייה, ואף שלישית, אם לא הגעתם לרמת הגימור הרצויה.
חידוש דלתות מתכת: לחידוש דלת מתכת תזדקקו לנייר לטש עדין יותר, לרולר קטן יותר, למברשת צרה ולצבע המיועד לצביעת משטחי מתכת. שלבי העבודה זהים לאלו של צביעת דלתות ומשקופי עץ, רק חומרים העבודה שונים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדוע יש צורך להשקיע בשלב הכנת משטח הצביעה?
בכדי שדלת תיראה טוב, חשוב לשפר תחילה את המשטח עצמו. אם נוצרו חורים בעקבות מזיקים שונים (לרוב, טרמיטים), אם הדלת התנפחה בגלל רטיבות או מכות שקיבלה לאורך השנים, תחילה יש לדאוג שהיא תהיה חלקה. כלומר, מילוי חורים, שיוף בליטות שנוצרו משכבות מרובות של צבע - כל אלו הם שלב ההכנה המקדים, שכדאי מאוד להשקיע בו. מעבר לכך שהדלת תיראה טוב יותר, היא גם תאפשר לשכבת הצבע החדשה להיאחז טוב יותר על המשטח, ולהישמר לאורך זמן רב יותר, מבלי להתקלף.
היזהרו לא לשייף יותר מדי את הדלת, בכדי שהיא לא תהיה קצרה מדי בחלקה התחתון, ותאפשר מעבר של חרקים, לכלוך ואבק, רוח ורעש.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הזדמנות לתחזק צירים ולהחליף מנגנון נעילה

בין אם זו דלת עץ או דלת מתכת, תפקידה להיפתח ולהיסגר בצורה בטוחה, קלה ונוחה. לכן, השקיעו גם במנגנון. זה יעלה לכם הרבה פחות מלהחליף את הדלת ואת המשקוף, ושווה את ההשקעה. לעתים ניתן להסתפק בשימון הצירים וחור המנעול. לעתים, אין ברירה אלא להחליף את מנגנון הנעילה ואת הידיות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיום, ניתן למצוא מגוון רחב של מנגנוני נעילה בטווח מחירים רחב. אם מדובר על דלת הכניסה לבית, כמובן שההמלצה תהיה לבחור במנגנון נעילה מורכב יותר ומתוחכם. בין אם מדובר על מנעול צילינדר בעל מספר לשוניות נעילה או עם מערכת נעילה אותה ניתן לפתוח בעזרת מפתחות ייעודיים.
אם מדובר בדלת פנימית, לרוב הבחירה הטבעית תהיה של מנגנון נעילה פשוט יותר (מנעול אפס או מנעול כפתור), וודאי אם מדובר על מנגנון נעילה לדלת של חדר ילדים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מחדשים? השקיעו גם במניעת הנזקים בהמשך

אם אתם מעוניינים לבצע חידוש ותיקון לדלת או משקוף בעקבות דלת שנפגעה בגלל רטיבות או כל גורם אחר, חשוב להקדים תרופה למכה ולפתור את הבעיה מהשורש. אין טעם בתיקון של הדלת ללא בחינה של מוקד הבעיה. אם דלת נהרסה בעקבות רטיבות, ניתן לצפות אותה בחומר פולימרי. חומר זה, יגן עליה מפני מגע עתידי עם מים.
8 צפייה בגלריה
העדיפו צבע ידידותי לסביבה ובטוח לשימוש בחדרי ילדים
העדיפו צבע ידידותי לסביבה ובטוח לשימוש בחדרי ילדים
העדיפו צבע ידידותי לסביבה ובטוח לשימוש בחדרי ילדים
(צילום: shutterstock)

בחדר ילדים יש לנקוט במשנה זהירות

צביעה וחידוש של דלתות לחדרי ילדים זה משהו שרבים אוהבים לעשות. לדלת תפקיד חשוב בעיצוב של החלל השמור לילדים. בעזרת יצירתיות ודמיון אפשר לא רק לצבוע את הדלת אלא גם לצייר עליה ציורים, להדביק טפטים מיוחדים ועוד. אבל, אל תשכחו כי ילדים נוטים לגעת בכל דבר, ללקק משטחים שונים ועוד. לכן, חשוב מאוד להשתמש בחומרים המותאמים לחידוש דלתות בחדרי ילדים.
חומרים מסוג זה ניתן להשיג בחנויות המוכרות צבע, צריך רק להיות מודעים לכך ולהעדיף צבע ידידותי לסביבה ומותאם לסביבת ילדים קטנים. הוא הרבה פחות רעיל, אינו פולט אדי צבע במהלך ימי הייבוש ומומלץ יותר. לרוב, פערי המחיר זניחים, וזה בעיקר עניין של מודעות.