פיקוד העורף פועל להאריך בשנה נוספת את המסלול המהיר לבניית ממ"דים בבתים פרטיים - לאור ההצלחה: עד כה אושרו 3,650 בקשות לבניית ממ"דים בבתים פרטים ועוד 500 כרגע בטיפול. כלומר, בתוך שמונה חודשים כבר למעלה מ-4,000 ממ"דים הוקמו או יוקמו - ובעליהם יכולים, בתוך 14 יום מהגשת הבקשה על ידי אדריכל, לקבל אישור ולבנות מיידית.
רוב הבקשות שהוגשו על ידי תושבים הן מאזור חיפה עד אשדוד. בצפון, באזורי העימות, המדינה ממגנת על חשבונה. במסגרת פרויקט "מגן הצפון" אושרו מאז תחילת המלחמה 600 ממ"דים שהמדינה בנתה.
1 צפייה בגלריה
ממ"ד בתהליכי בנייה
ממ"ד בתהליכי בנייה
ממ"ד בתהליכי בנייה
(צילום: נחום סגל)
ל-ynet נודע כי אלוף פיקוד העורף פנה בכתב למנהל התכנון בבקשה להאריך את הוראת השעה בשנה נוספת. את המסלול יזם פיקוד העורף לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל והצפת העובדה שרבים מאזרחי ישראל גרים בדיור ללא מיגון.
מדובר ביוזמה שכולם יצאו ממנה נשכרים: המדינה מרוויחה מיגון לתושבים, שמבוצע על חשבונם הפרטי ולא ממומן על ידי המדינה, והתושבים מרוויחים את האפשרות להקים ממ"ד לא בירוקרטיה ממושכת שאורכת לרוב כשנה.
סא"ל משה שלמה, רע"ן הנדסה בפיקוד העורף, אמר ל-ynet: "המסלול נועד לבתים עד שתי קומות (בעיקר בתים פרטיים) והתוכנית חייבת להיות מוגשת על ידי אדריכל. בסוף התהליך האדריכל אמור לדווח על הביצוע והאחריות על תקינות הממ"ד היא עליו. כדי להקל ולפשט את התהליך לתושבים - פיקוד העורף הכין כ-40 סוגי דגמים של ממ"דים בשטח 9 מ"ר שמתוכם עליהם לבחור את הדגם הרצוי. הממ"ד חייב לפי התקנות להיות מחובר לבית כשהכניסה לממ"ד מתבצעת רק מתוך הבית".
לדבריו, עד כה רוב הבקשות אושרו כאשר הוא מציין כי הפיקוד מגלה גמישות במקרים חריגים במטרה שייבנו כמה שיותר ממ"דים.
בפיקוד העורף מעריכים כי עלות בניית ממ"ד לבית פרטי מגיעה עד 200 אלף שקל. ישנו מסלול גם לבתים משותפים ש-60% מהדיירים הסכימו עליו, אבל הוא נדרש גם לאישור של הוועדה המקומית.
מסלול נוסף של פטור מהיתר מיועד לגני ילדים ומוסדות חינוך פרטיים במבנה עד שתי קומות. זאת במטרה לאפשר רציפות תפקוד. במלחמה גנים שבתו בגלל חוסר בממ"ד, ילדים נותרו בבית וההורים לא יכלו לצאת לעבודה.
במסלול זה בניית הממ"ד היא על חשבונו הפרטי של בעלת הגן או מוסד החינוך. למרות זאת עד כה הוגשו 360 בקשות.