הלוטוגוצים נגד יופלה קידס: סכסוך משפטי בין מפעל הפיס לתנובה נחשף במסגרת מכתב שנשלח היום (חמישי) המאיים לפתוח בהליך משפטי נגד תנובה. מפעל הפיס טוען כי הקמפיין של יופלה קידס של תנובה מפר זכויות של מפעל הפיס בדמויות הידועות בשם "לוטוגוצים". במכתב נטען כי מפעל הפיס הוא בעל הזכויות על ה"לוטוגוצים" וסרטונים רבים שהציגו את הדמויות האלה כחלק מקמפיין פרסום של החברה. עוד נטען כי הדמויות והסרטונים הם יצירות מקוריות המוגנות בזכויות יוצרים ומלוא הזכויות בהם שייכות למפעל הפיס. בנוסף נטען כי הדמויות רשומות כסימן מסחר.
לפי המכתב, הדמויות והסרטונים זכו לפרסום נרחב ביותר, עד כדי כך שבעיני הציבור הדמויות מזוהות לחלוטין עם מפעל הפיס. במפעל הפיס טוענים כי ביצירת הדמויות והסרטונים, וכן פרסומם, הושקעו משאבים רבים. השבוע עלו לאוויר פרסומות של תנובה לסדרת מוצרים בשם יופלה קידס, באמצעות משרד הפרסום מקאן עם דמויות קטנות ועגולות.
לטענת מפעל הפיס, בדמויות שמופיעות בפרסומות החדשות של יופלה קידס, "יש העתקה ברורה מדמויות הלוטוגוצים של מפעל הפיס. סרטוני הפרסומת של יופלה קידס הם העתקה של חלק מהותי מסרטוני הלוטוגוצים של מפעל הפיס ולכל הפחות מבוססים עליהם. השימוש של תנובה בדמויות ובסרטונים עלול ליצור זיקה בין הדמויות המוכרות של מפעל הפיס לבין הפרסומת של תנובה". עוד נכתב כי השימוש בדמויות האלה, "מנצל שלא כדין את המוניטין ואת היכרות הצופים עם הדמויות והסרטונים המקוריים של מפעל הפיס ומטעה את הצרכנים".
"המאפיינים המרכזיים של הדמויות הם צורות עגולות קטנות וצבעוניות שבמרכזן פה ושיניים ובצדן העליון עיניים ויוצאים מהן ידיים ורגליים קטנות. בסרטונים המקוריים, כמו גם בפרסומות המפרות, אותן דמויות באות לעזרת שחקן אנושי המופיע על המסך", נטען במכתב.
מפעל הפיס דורש מתנובה וממקאן להפסיק להשתמש בדמויות ובסרטוני הפרסומת, ולשלם פיצויים על השימוש שכבר נעשה בדמויות ובסרטונים. מפעל הפיס מציין במכתב כי תנובה נדרשת להודיע עד 13 בינואר כי היא מתחייבת להפסיק באופן מידי את השימוש "אחרת לא יהיה מנוס מנקיטה בצעדים משפטים מיידים".
עוד נטען כי הלוטוגוצים מובילים את הפרסום של הלוטו של מפעל הפיס כבר שנים רבות וכי היקף הפרסום שכולל את הלוטוגוצים על פני השנים הוא עצום. לצד זאת, טוען מפעל הפיס, תנובה בחרה בדמויות המועתקות כדי לרכב על קמפיין הפרסום של מפעל הפיס בדמויות הלוטוגוצים ולחסוך את הצורך להשקיע מיליוני שקלים ביצירת קמפיין עצמאי.