הבעיה הקשה ביותר בענף הבניין כיום היא המחסור בעובדים. ממשלת ישראל פועלת באיטיות, ועד כה אושרה הגעת אלפים בודדים של עובדים זרים, כך שבפועל הענף משותק. רק חברות גדולות שהצליחו לשמור על העובדים שלהן לאחר 7 באוקטובר, ממשיכות לעבוד בקושי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נוסף על השיתוק שיצר המחסור בעובדים בענף הבניין, הוא יצר גם עיוותים חדשים. למשל חברות תשתיות ובנייה מסין, שהגיעו לישראל לטובת מיזמי תשתיות גדולים, הפכו במקביל גם לחברות כוח אדם באישור ועידוד הממשלה.
נוצר מעין קרטל של עובדים זרים, שסוחטים את המעסיקים באופן מחפיר. המחירים בשמיים, ומאות חברות קבלניות פשוט לא מסוגלות לעבוד בתנאים האלה.
ואם זה לא מספיק, אז גם חברות הביטוח החלו לסנן פרויקטים וחברות בנייה, ומאז אסון אוקטובר קשה מאוד להשיג פוליסת ביטוח בענף הבניין.
נוסיף לכל אלו את הריבית הגבוהה, חוסר היציבות כתוצאה מהמלחמה והקש האחרון הוא מגבלות הייבוא של חומרי גלם.
אם הממשלה מעוניינת, אפשר בכמה צעדים להפוך את המשבר להזדמנות לתיקון, שיחולל שינוי מהותי בענף הבניין לשנים קדימה, ומכך גם השפעה חיובית על כלל המשק.

תגבור דחוף של הכשרות מקצועיות

הפעולה הדחופה ביותר היא תגבור ההכשרות המקצועיות בתקציבים ראויים. בחודשיים האחרונים פתחנו עשרות כיתות להכשרות מקצועיות בענף הבניין. ההכשרות מתבצעות בכל רחבי הארץ, לכל המגזרים, והכיתות מלאות. יש כיתות בכל המגזרים - החרדי, הבדואי, הדרוזי והיהודי. עם ישראל רוצה ללמוד את המקצוע. צעירים משוועים למשכורות מכובדות, שניתן להגיע אליהן במסלולים ידועים מראש ותוך ביטחון תעסוקתי שאין ברוב הענפים.
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראליצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראלצילום: יח"צ
להכשרות המקצועיות יש רשימות המתנה של אלפי עובדים ואלפים נוספים שהתעניינו, באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה. כל מה שנדרש הוא לפתוח את השערים. יש אלפי ישראלים שרוצים לעבוד בענף הבניין, ותפקידנו לאפשר זאת. בטווח הארוך זה יפחית את התלות של המשק הישראלי בעובדים זרים בענף הבניין. לעולם לא נגיע לעצמאות מלאה, אבל אין סיבה שלא נעשה הכול על מנת לצמצם את התלות הזו.

הגברת הפיקוח על חברות זרות

פעולה נוספת שניתנת לביצוע מיידי היא הגברת הפיקוח על חברות זרות. החברות הסיניות פועלות בחופשיות, ולמרות העובדה שהגיעו לישראל לטובת פרויקטים ספציפיים, הן הפכו לתאגידי כוח אדם, ופשוטו כמשמעו: סוחרות בעובדים. הדבר יוצר נזק בלתי הפיך למשק הישראלי.
לצד הגברת הפיקוח, יש להביא מיידית עשרות אלפי עובדים זרים עם אשרות עבודה לשנים קצובות. במהלך השנים האלו אנחנו יכולים להכשיר אלפי עובדים ישראלים.
גם עובדים זרים צריכים הכשרה, וגם את זה ניתן לבצע מיידית. כיתות ההכשרה קיימות וניתן לפתוח נוספות בהחלטה של רגע. התשתיות קיימות.
הכשרות לעובדים זרים יכולות להתבצע בחו״ל, וכך ניתן לזרז את התהליך ולייעל אותו לכדי כך שיגיעו לכאן אך ורק עובדים שעברו הכשרה.
עוד הכשרות, עוד עובדים ויותר פיקוח. המשבר שהגענו אליו לא חייב להסתיים רע. ניתן לנצל אותו כהזדמנות לשינויים עמוקים שישפיעו על כלל המשק הישראלי.
ענף הבניין הוא קטר צמיחה. כך זה בכל העולם. ישראל נמצאת במצב בעייתי יותר מכלל המדינות המפותחות, בין היתר בגלל גודלה, ובעיקר בשל היותנו מדינת אי.
אם ממשלת ישראל תחליט לחולל שינוי אמיתי, זה אפשרי ואנחנו עומדים לרשותה. בתוך כמה שנים אפשר להגיע למצב אחר לחלוטין, עם עתיד של צמיחה ושגשוג.