העימות לא נרגע: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', קרא הערב (ג') לממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, "להניח את המפתחות" במידה שהמדיניות שלו לא מוצא חן בעיניו. במכתב ארוך ששיגר סמוטריץ' לגרדוס הוא כותב כי "ככל שאינך מזדהה עם מדיניותי הכלכלית והנך סבור כי אתה מתקשה לבצעה, אתה מוזמן להניח את המפתחות. כל עוד אתה ממשיך בתפקידך אתה כפוף לי ותבצע את מדיניותי והנחיותיי".
הבוקר פורסם כי גרדוס הזהיר את סמוטריץ' מפריצה של תקציב 2024 כדי לממן את המשך פינוי התושבים עד סוף השנה. לדבריו, פתיחת מסגרת התקציב "עלולה לשדר חוסר אחריות פיסקלית לשווקים" ולפגוע "באמון בשווקים בממשלה".
1 צפייה בגלריה
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
הממונה על אגף התקציבים יוגב גרדוס ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות משרד האוצר, שלו שלום)
סמוטריץ' מעוניין לפרוץ את מסגרת התקציב בהיקף של 4.4 מיליארד שקל - מעט יותר מפי שניים מהעלות כדי להאריך את מימון אכלוס המפונים, שמתוקצב כעת רק עד לסוף אוגוסט, עד לסוף 2024. את שאר הסכום מייעד סמוטריץ' למימון תוכנית חדשה לתשלום לחיילי מילואים. באגף התקציבים מתנגדים לכך באופן נחרץ.
בתחילת המכתב הורה סמוטריץ' לגרדוס לפתוח - בפעם השנייה - את התקציב ו"לעשות קופסה" עם הגדלת תקציב הוצאות המלחמה. נזכיר כי מעולם תקציב מדינה לא נפתח פעמיים, ורק תקציב מדינה אחד נפתח פעם אחת (בתקופת הקורונה בשנת 2020).
עוד ממשיך סמוטריץ' וכותב לגרדוס כי "ככל שאתה מחליט להישאר בתפקידך, אני מפציר בכך לחדול מלפגוע במשרד, בקולגות שלך ובתהליכי העבודה הסדורים במשרד, לטפל בתרבות הארגונית הקלוקלת באגף שלך הכוללת הדלפות ותדרוכים שיטתיים נגדי ונגד יתר ראשי האגפים שפוגעים קשות בכלכלה ולפעול בשקידה הראויה בכדי לסייע לי לממש את מדיניותי הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".
סמוטריץ' לא בוחל בהאשמות אישיות ובתיאורי אופי, ומציין עוד כי "מעת החלה המלחמה הפכת לעומתי לי, למדיניותי ולגורמים רבים במשרד ובאגפיו השונים. יחסי העבודה שלך עכורים והאווירה באגף התקציבים שתחת אחריותך אינה טובה. אין יד מנהלת, אין ראייה רחבה של האתגרים והמענה הנדרש ואין הובלה של תהליכים במנהיגות כנדרש לעת מלחמה. אתה עסוק בעיקר בלקטר על מדיניותי ולתדרך נגדה בתוך ומחוץ למשרד. יחד עם קומץ נוסף של עובדים ממורמרים במשרד אתם פועלים לסכל את מדיניותי כמעט בכל דרך, לרבות באמצעות תדרוכים והדלפות שקריות ומגמתיות ואף תוך פגיעה בכלכלה ובאמון הציבור והמשק בתהליכי העבודה הממשלתיים".
עוד טוען סמוטריץ' כי "אני סבור שאתה ואנשיך רחוקים מלהבין את אתגרי המלחמה והכלכלה בתקופה הזו, כפי שלא הבנתם זאת במהלך הקורונה והתנגדתם למהלכיה של הממשלה באותה העת. אתם מתבוננים בצרות אופקים מדהימה ונעדרים הבנת עומק לאומית וכלכלית הנדרשת לעת כזו. התנגדתם להרחבת התקציב בשנת 2023 והערמתם עלי קשיים רבים. כך היה גם לגבי תקציב 2024 מימון בתי המלון והחלופות למפונים, לגבי מתווה הסיוע המרחיב לעסקים באזורי המלחמה ובכל הארץ, תוכנית המעטפת של המילואימניקים ועוד. גם תוכניות ההאצה המוצלחות שקידמנו בתקופת המלחמה בהייטק, בנדל"ן וכו' היו יוזמה של לשכתי ואגפים אחרים במשרד ואת כולן נדרשתי להעביר איתכם במאמץ לא מבוטל. מלבד הצעות נקודתיות שהן בבחינת 'עוד מאותו דבר' ששלפתם מהמגירות שלכם, לא הצבתם שום חזון ומעוף ויצירתיות וניצול הזדמנויות כפי שאני מפציר בכם לעשות מהשבוע הראשון של המלחמה. בכך אני עוסק בשבועות ובחודשים האחרונים ואני מקווה בע"ה לשים על השולחן תקציב ותכנית כלכלית בהתאם".
ביחס לבקשתו לפרוץ את התקציב, כותב סמוטריץ' כי "למרבה הצער לא הצלחת במהלך החודש האחרון למצוא לכך מקור אמיתי מתוך המסגרת הקיימת, למעט כמה הצעות לא רלוונטיות לביטול תקציבים שמאז ומעולם לא אהבת ואתה רואה בכך הזדמנות לבטלם. משום כך אין מנוס מהגדלה תחומה ומוגדרת של מסגרת התקציב. אני מוכרח לומר שזה בהחלט מעורר מחשבה כשמנהל כספים לא מסוגל למצוא מקור של 0.5% מתקציב החברה הכולל לפתרון צורך שנוצר באמצע השנה, אבל זו כבר סוגייה אחרת הנוגעת לאופן ניהול התקציב והחשיפות. אני מקווה שמכאן והלאה ניהול התקציב יעשה בצורה מקצועית ושקופה יותר ולא באמצעות אוסף קבצי אקסל עלומים שמפוזרים בכמה מחשבים פרטיים שאף אחד לא יודע לנהל ולעקוב".