אמיר דהאן, מנהל קרן הפיצויים של מס רכוש, היה אתמול משעות הבוקר באזור הצפון, באתרים שבהם נגרמו נזקים מירי הטילים על אזורים נרחבים רחוקים יותר מגבול לבנון, שברובם נגרמו נזקים לראשונה מאז פרוץ המלחמה ב-8 באוקטובר, יום למחרת התקפת הטרור על יישובי העוטף בדרום.
"מדובר בנזקים באתרים שונים", סיפר דהאן ל-ynet. "הצוותים כבר נמצאים בהם. עיקר הנזקים, כנראה בכמה מיליוני שקלים במצטבר, נגרמו למבנים בקריית ביאליק, בישוב מורשת, בשדה יעקב וביישוב הצפוני יותר מאלה, קדיתא".
1 צפייה בגלריה
פעילות אנשי פיקוד העורף בזירת הנפילה בקריית ביאליק
פעילות אנשי פיקוד העורף בזירת הנפילה בקריית ביאליק
זירת התפוצצות בקריית ביאליק, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
האם יש לכם אחרי כמעט שנה שלמה של מלחמה כבר אומדן משוער לכל הנזקים בצפון? "יש לנו הערכה כרגע שהנזקים לרכוש מגיעים לכמיליארד שקל עד כה. שמענו כל מיני מספרים על מיליארדים, אבל זאת הגזמה. צריך להבין שכל הנזקים שנמדדו ב-40 אלף תביעות שהוגשו לנו באזורי הדרום ומרכז הארץ הסתכמו יחד במיליארד וחצי שקל. המשמעות היא שמהירי בצפון ובדרום גם יחד נגרמו עד כה נזקים בכ-2.5 מיליארד שקל".
כמה שמאים נמצאים בשטח והאם גייסתם עוד עובדים? "יש לנו 40 צוותים של משרדי שמאים שעובדים איתנו באופן שוטף בימים כתיקונם, בהתאם למכרזים שאנחנו מוציאים. כעת, בנוסף לאלה, הגדלנו את רשימת צוותי השמאים, בשל המלחמה, ל-120 צוותים נוספים, וזאת בפטור ממכרז בשל המלחמה. שכר הטרחה מסוכם עימם בהסכם לפי שעות עבודה. כאשר השמאי מקבל 281 שקל לשעה".
קשה מאוד להיכנס ליישובים בקו הגבול שיורים עליהם טילים. איך אתם בודקים את הנזקים? "במקום שיש בו צו אלוף שהכניסה אליו אסורה, כמו במטולה ובמנרה, בשלב הזה אנחנו רק מנסים לאמוד את הנזקים באופן כללי, אך עדיין לא מתקנים את הנזקים, כיוון שממשיכים לירות טילים על היישובים האלה. עם זאת, לאחרונה בשיתוף עם אופק צפוני של משרד הביטחון, אנחנו מצלמים באמצעות רחפנים את המבנים והרכוש שניזוקו מהאוויר".
אמיר דהאן, מנהל קרן הפיצויים של מס רכושאמיר דהאן, מנהל קרן הפיצויים של מס רכוש
במטח הראשון והכבד אתמול לקריית ביאליק, מה הנזקים שנגרמו? "נגרמו שם נזקים למבנים. הזעקנו לקריית ביאליק לא פחות מחמישה צוותי שמאים משעות הבוקר והערכת ותיקון הנזקים שם יטופלו מיידית".
מה הם עיקר הנזקים בצפון מתחילת המלחמה? "מאות רבות של בתים ניזוקו וחלק גם נהרסו כליל. יש מכוניות רבות שניזוקו, אולם בכמות קטנה בהרבה לעומת הדרום. שם ניזוקו ב-7 באוקטובר בלבד אלפי רכבים ובצפון מדובר במאות רכבים שניזוקו בכמעט שנה. כמו כן ניזוקו בצפון הרבה שטחי חקלאות, לולים, רפתות, תשתיות חשמל ומים, וכבישים שחלקם נהרסו חלקית מנסיעה של טנקים עליהם".
מהם ההבדלים באופי הנזקים בין העוטף לגבול לבנון? "בדרום בעיקר שרפו בתים רבים, כאשר בצפון הנזקים נגרמו מירי טילים לתוך הבתים. עם זאת הנזק הרב שנגרם למבנים הללו בסופו של דבר די דומה. 350 בתים ניזוקו רק ביישובים מטולה ומנרה".
מתי יקבלו בעלי הרכוש שניזוק את הכסף? "במקומות שניתן לאמוד בהם את הנזקים כבר כעת ולבצע את התיקונים, התשלומים יהיו בתוך חודש בערך. בבתים שעוד לא הגענו אליהם, רק ברגע שנגיע נוכל לטפל והתשלום יגיע בסביבות חודש אחרי השומה. זאת, למעט במקרים מורכבים שהתשלומים יבוצעו בהם בשלבים, בהתאם לקצב התקדמות עבודות השיקום".