אילון מאסק היה מעורב בשורה של מערכות יחסים בעייתיות עם עובדות ועובדים בחברת החלל שלו, SpaceX. כך לפי תחקיר של "וול סטריט ז'ורנל".
לפי הפרסום, מאסק ניהל מערכת יחסים מינית עם מתמחה לשעבר, אותה שכר מאוחר יותר לצוות ההנהלה שלו, ועם עובדת נוספת. אישה שלישית טוענת כי מאסק ביקש ממנה מספר פעמים להביא את ילדיו לעולם. אחרי שסירבה, מנע ממנה העלאה בשכר והתלונן על תפקודה.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
התחקיר כולל הודעות טקסט, מיילים ומסמכים אחרים, ומבוסס על ראיונות עם 48 אנשים, כולל חברים ובני משפחה של הנשים, כמו גם עובדים לשעבר. מאסק לא השיב לבקשות העיתון לתגובה.
גווין שוטוול, הנשיאה ומנהלת התפעול הראשית של SpaceX, אמרה בתגובה כי "הדיווח מצייר נרטיב מטעה לחלוטין, אילון הוא אחד האנשים הכי טובים שאני מכירה".
לפי אחד הסיפורים בתחקיר, מאסק פנה אישית למתמחה לשעבר בצוות ההנדסה של SpaceX כדי לדון בקידומה להנהלה ב-2017. השניים נפגשו שנים קודם לכן במהלך ההתמחות שלה, כשעוד למדה בקולג'. היא פנתה אליו עם רעיונות לשיפור SpaceX וסיפרה לחברים כי זה הוביל לדייט ובסופו של דבר לקיום יחסי מין. שנה לאחר מכן, הטיס מאסק את בוגרת הקולג' הטרייה, הצעירה ממנו ב-20 שנה, לאתר נופש בסיציליה, לפני שהם סיימו את הרומן. בשנים שאחרי, מאסק ניסה כמה פעמים לחדש את מערכת היחסים ביניהם, אך היא דחתה אותו. לחברים אמרה כי התנהגותו מקשה על העבודה שלה. בסופו של דבר עזבה את SpaceX ב-2019. בתגובה לעיתון אמרה האשה: "בשום שלב במהלך העבודה בחברת SpaceX מ-2017 עד 2019 לא הייתה לי מערכת יחסים רומנטית עם מאסק והוא לא עשה שום דבר פסול".
סיפור אחר הוא על דיילת SpaceX, שטענה שבשנת 2016 מאסק חשף את עצמו בפניה והציע לה לקנות לה סוס בתמורה למעשי מין. אישה אחרת שעזבה את החברה ב-2013 טענה במשא ומתן על תנאי עזיבתה את SpaceX כי מאסק ביקש ממנה ללדת את התינוקות שלו. אישה נוספת טענה כי ניהלה מערכת יחסים מינית עם מאסק ב-2014 בזמן שהיא עובדת ישירות תחתיו. מערכת היחסים הסתיימה רע וכשעזבה את החברה חתמה האישה על הסכם האוסר עליה לדון בעבודתה עבור מאסק.
בכירים לשעבר ב-SpaceX, כמו גם עובדים שפוטרו אחרי שהתלוננו בפני המועצה הלאומית ליחסי עבודה ב-2022, אמרו לעיתון כי האנשים סביב מאסק לא מצליחים להחיל את כללי יחסי העבודה בחברה על המנכ"ל, מה שתורם לתרבות של סקסיזם והטרדה. הם אומרים שיש הבנה שמאסק יכול לעשות מה שהוא רוצה. "אילון הוא SpaceX, ו-SpaceX הוא אילון", אמרו מנהלים לעובדים שביקרו את מאסק ודרשו אחריות גדולה יותר בחברה.
בשנת 2021, חמישה עובדים לשעבר של SpaceX אמרו שיש "תרבות של הטרדה מינית" בחברה. אחת מאותן נשים תיארה מקרים מרובים של נגיעות לא רצויות. מוקדם יותר השנה, עובד לשעבר ב-SpaceX הגיש תביעה בטענה להתעללות מינית ואפליה.
SpaceX נחקרת גם על ידי הסוכנות לזכויות האזרח של קליפורניה, על רקע האשמות שהחברה מפלה נשים וביצעה צעדי נקמה נגד עובדים שהתלוננו.