הצהרה לתקשורת של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ונציגי משפחות החטופים
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, הודיע על השבתת כל המשק מחר (שני) ליום אחד. זאת לאחר רצח ששת החטופים בידי חמאס, ועל רקע מה שהגדיר "עיכוב עסקה להחזרת החטופים ממניעים פוליטיים".
בהסתדרות מתכננים להשבית את כל המשק מחר ליום אחד, כאשר ראשי המגזר העסקי הודיעו כי יצטרפו להשבתה. בתוך כך, בר דוד הודיע בהצהרה לתקשורת כי המשק יושבת כולו החל מהשעה 6:00, והנחיתות וההמראות מנתב"ג יופסקו החל מהשעה 8:00. לפי חברות התעופה, עדיין לא ברור כמה זמן תימשך ההשבתה של ההמראות, וברשות שדות התעופה טוענים שלא קיבלו הנחיות מההסתדרות, וכי בכל מקרה השדה יישאר פתוח אך ייתכנו שיבושים של הוועד, שעוד לא הודיע על כך רשמית.
1 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד בוועידת "האנשים של המדינה"
ארנון בר דוד בוועידת "האנשים של המדינה"
ארנון בר דוד
(צילום: יריב כץ)
בתוך כך, הסתדרות המורים הודיעה כי לאור השביתה המתוכננת מחר, שכוללת את הסייעות, גני הילדים יהיו סגורים ולא יוכלו לקבל תלמידים. בתי הספר יפעלו במתכונת חלקית עד השעה 11:45. מעונות היום עד לגיל שלוש – יפעלו כסדרם. במוסדות החינוך המיוחד גני ילדים ובתי ספר - יפעלו כרגיל.
השביתה צפויה לכלול מחר את כל משרדי הממשלה, חלק מהעיריות, המפעלים (למעט הביטחוניים), בנק ישראל והבנקים, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה, חברת החשמל, חלק מהמסחר כולל הקניונים, אך רשתות השיווק יעבדו כרגיל. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת, רכבת ישראל תפעל כסדרה. חברת חשמל ומקורות יפעלו במתכונת שבת.
גם חברות הייטק רבות יצטרפו לשביתה, ביניהן: Wix, Fiverr, האניבוק, פלייטיקה, ריסקיפייד, אפספלייר, Monday, Trax, AI21, אוגורי, סימפלי, מינט מדיה, Forter, Redis, Lemonade, Simply, רמפי, Agora, Tyto Care, PIXELOT, פאפיה גלובאל, CHEQ, Unity, Rise, Reason , Hibob, DriveNets, ScyllaDB, , הארגון סטארטאפ ניישן סנטרל, Recma Bio ועוד.
לצד זה, יש גם לא מעט רשויות שהחליטו שלא להצטרף לשביתה של ההסתדרות, והן: ירושלים, אשדוד, נתניה, רמלה, דימונה, נהריה, שדרות, חולון, פתח תקווה, צפת, אריאל, כל יהודה ושומרון, קצרין, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית גת, בית שמש, מצפה רמון, ערד, מעלה אדומים, מגדל העמק, חריש, נחל שורק, בני ברק, שלומי, ירוחם, בית שאן, אפרת ומעלות תרשיחא. גם ההסתדרות הלאומית לא תיקח חלק בשביתה.

"נראה מחר לאן זה הולך"

בר דוד אמר בהצהרה שנשא כי "אי אפשר יותר לעמוד מנגד. הדבר הזה שיהודים נרצחים במנהרות בעזה הוא בלתי מתקבל על הדעת. צריך להגיע לעסקה, עסקה יותר חשובה מכל דבר אחר".
יו"ר ההסתדרות הוסיף כי "שוחחתי עם הרבה אנשים בפוליטיקה הישראלית, עם אנשי המערכות הביטחוניות שלנו. עסקה לא מתקדמת משיקולים פוליטיים ואת זה אי אפשר לקבל. צריך להפסיק את ההפקרה של החטופים, של העקורים, של הכלכלה שמתרסקת.
"ולכן ההחלטה שלי שהחל ממחר בשעה 06:00 המשק הישראלי כולו ישבות שביתה מוחלטת כולו. נוציא הודעה מסודרת מי מוחרג ומי לא, אני כרגע אומר שביתה מלאה מוחלטת, כרגע מחר נראה לאן הדברים הולכים".
בר דוד אמר עוד כי "אני קורא לעם ישראל לצאת לרחובות היום בערב ומחר תעזבו את מקומות העבודה. אני קורא לכל הארגונים הכלכליים להצטרף לשביתה. אנחנו חייבים לזעוק את זעקת הארץ האהובה שלנו - ארץ זעקת החטופים, העקורים וההרוגים".
לצד בר דוד הופיעו בהצהרה גם קרובי חטופים. נציג משפחות החטופים שרון שרעבי (שאחיו יוסי נרצח בשבי ואחיו אלי עדיין בעזה) הודה ליו"ר ההסתדרות על ההחלטה. "זה מעשה אצילי מצדך. החלטת לעשות מעשה שמקדש את הערכים של עם ישראל, מקדש סולידריות וערבות הדדית. זו המנהיגות שציפינו לה, מעשה שמאחד ימין ושמאל ושם פוקוס על חיי אדם".
עוד אמר: "זו לא עסקה, זה מתווה להצלת חיים, והמעשה של ארנון מבהיר שבראש סדר העדיפויות זה החטופים. עד אז לא ניתן לייצר שגרה. אני קורא לעם ישראל לעזוב הכל ולבוא לתמוך בנו. זאת ההזדמנות להתאחד מחדש ברוח חיי האדם וחיי חיילנו, שגם הם צריכים לשוב הביתה בשלום. אני מודה להסתדרות וקורא לכל הארגונים: בואו להשבתה עד שכולם חוזרים הביתה".

פורום העסקים יצטרף

פורום העסקים של ישראל, הנמצא בקשר רציף עם יו"ר ההסתדרות בנושא, מסר כי הוא "מברך על החלטתו של ארנון בר דוד המגלה מנהיגות. חברי הפורום, המאגדים את מרבית העסקים במשק מצטרפים להשבתה מחר. הערב בשעה 21:30 יודיעו בעלי העסקים בישראל על הצטרפותם לשביתה ועל צעדים נוספים בכינוס יחד, מטה ההייטק עם פורום החירום הלאומי, ראשי ערים, לשכת עו"ד, מנהלי בתי חולים והתנועה הקיבוצית. אנו קוראים לכל המשק והארגונים להצטרף לכינוס שלנו ולהחלטות שיתקבלו בכפוף לרגולוציה רלוונטית".
בתוך כך, רשימה ארוכה של מסעדות, תיאטראות ובתי קולנוע הודיעו כי ישביתו את פעילותן הערב כדי לעודד את הציבור לצאת להפגין. גם רשויות מקומיות רבות הודיעו על הפסקת פעילות של קבל קהל מחר.
בנוגע לחוקיות השביתה שתתקיים מחר, בהסתדרות הסבירו כי מדובר בארגון שמייצג את ציבור העובדים בישראל ועל כן הארגון יכול להשבית את המשק באירועים חריגים לאות סולידריות גם אם אין מדובר בסכסוך עבודה. כך נהגו בעבר וכך נוהגים בהסתדרות היום.
בפורום תקווה תקפו בתגובה ומסרו: הכרזת ארנון בר דוד וחבריו על שביתה כללית במשק היא גזר דין מוות לחטופים שנותרו בחיים ופרס לסינוואר על רצח ששת החטופים. אנו קוראים לאזרחי ישראל להפר את השביתה הפראית והמסוכנת של ההסתדרות, להגיע למקומות העבודה ולהוכיח לכל העולם שעם ישראל חי.