חברת וולט מסתבכת? אתמול (שני) הודיעה רשות המיסים שהיא בודקת חשד לפיו וולט פעלה לחמוק מתשלום מס של 33.5 מיליון שקל, וזאת במסגרת חקירה של יחידת החקירות של מכס ומע"מ ת"א והמרכז שהוגדרה כ"חשד לעבירות על חוק מע"מ, קיזוז חשבוניות מס פיקטיביות שבאמצעותן מתחמקים מתשלום מס אמת במיליוני שקלים - בענף המשלוחים".
1 צפייה בגלריה
שליחי וולט
שליחי וולט
שליחי וולט
(צילום: אוראל כהן)
לפי החשד הנוכחי נגד וולט, החברה קיזזה בספרי הנהלת החשבונות שלה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת "תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ", בהיקף של 230 מיליון שקל, במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול של החברה, אליה אוהד יוספיאן. יוספיאן עוכב אתמול לחקירה בעקבות החשדות.
החוקרים ייחסו ליוספיאן את העבירות הבאות: מסירת ידיעה כוזבת או מסירת דוח או מסמך אחר, קיזוז מס תשומות ללא מסמך כאמור בסעיף 38, עבירות בנסיבות מחמירות, פעל להביא לכך שאדם אחר יתחמק מתשלום מס ושימוש בכל מרמה או תחבולה.
במקביל, ציינו ברשות המיסים כי קיים חשד לכאורה לעבירות מס נוספות בחברת וולט והתנהלות "לקויה ורצידיוויסטית תוך עשיית דין לעצמם". בין השאר ציינו ברשות כי יוספיאן שנלקח אתמול לחקירה "מהווה ציר מרכזי בהתנהלות החברה".

הפרשות הקודמות

ב-ynet פורסמו בשנים האחרונות סדרת כתבות שחשפו את מאחורי הקלעים של חברת וולט ישראל, שלא מקיימת עם השליחים יחסי עובד-מעביד, ועל כן רבים מהם, שנחשבים לפרילנסרים, העדיפו לעבוד בוולט דרך חברות קבלן שאמורות היו להוציא להם תלוש בכל חודש ולדאוג לזכויות הסוציאליות שלהם.
בתחקיר נחשף בין היתר כי חברות הקבלן שהעסיקו את השליחים של וולט לא תמיד שילמו את השכר שהגיע לשליחים, נחשדו ונחקרו גם הם בענייני עבירות מס ולא דאגו למלוא הזכויות הסוציאליות של השליחים.
חברת "תלוש לעצמאי", שלפי החשד הנוכחי וולט קיזזה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שמה, היא למעשה אחת החברות שהעסיקה בעבר שליחי וולט. הבעלים של "תלוש לעצמאי", אוהד צפרירי, נחשד לפני כשנה בהעלמת מס בסכום של כ-16 מיליון שקל ע"י הוצאת חשבוניות לחברות, שחלקן לא ביצעו שום פעילות כלכלית, כדי לשמש כיסוי חשבונאי פיקטיבי להעסקת שליחים בשחור. צפרירי סיפק את השירות גם לשליחי חברת וולט, אך כשפורסמה הפרשה, באפריל 2023, רשות המיסים מסרה כי וולט לא קשורה לחשדות כלפיו. אתמול נמסר מרשות המיסים כי החקירה בתיק בשלבים מתקדמים ועם סיומה יועבר התיק לבחינה משפטית.
יודגש, כי עורכי דינו של צפרירי מסרו בין היתר עם העלאת החשדות כי "ככל שחלילה יסתבר כי מי מקבלני המשנה לא שילם את כלל המיסים הנדרשים, אזי שהדבר נעשה ללא ידיעתו של מרשינו ומבלי שמרשינו הפיק כל רווח מכך".
תזכורת: המודל של וולט בסכנה?
(צילום: סטס קופולו)

בנוסף, אחרי פרסום התחקיר ב-ynet לגבי תנאי ההעסקה הבעייתיים של רבים משליחי וולט בישראל, שבו עלו עדויות מטרידות לגבי ההתנהלות של חברות הקבלן שהעסיקו דרכן חלק גדול מהשליחים, בשנת 2021 נפתחה חקירה נגד אחת מ"כוכבות התחקיר", חברת "פרימיום שליחויות".
אז החקירה התמקדה בחשד להקמת חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מיסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת ושולמו להם דמי אבטלה.
לאחר מכן, בשנת 2022 הודיעה וולט כי היא לא תאפשר עוד עבודה דרך קבלנים, וכתבה לשליחים כי החברה תקבל רק מועמדים בעלי תיק עצמאי, ולא כאלה שמתכוונים לעבוד דרך חברות צד ג'.
זמן קצר אחרי זה נחשף ב-ynet כי וולט המשיכה להעסיק עובדים באמצעות חברות קבלן – כשבין היתר הועסקו אצלה באופן הזה שוהים בלתי חוקיים. שליחים פלסטינים ועובדים זרים, חלקם ללא אישורי שהייה בישראל, הועסקו דרך אותן חברות תוך שימוש בזהויות בדויות ותשלום עמלות גבוהות לחברות.
לפי שעה, וולט טוענת שהפסיקה את ההתקשרות עם שליחים דרך חברות קבלן ואינה מאפשרת זאת כבר מעל לשנה.
ברקע, בשנים האחרונות מתנהלת תביעה ייצוגית נגד וולט, שמבקשת להכיר בשליחים כעובדים של החברה ולא כפרילנסרים שנותנים לחברה שירותים. הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה עוד בקיץ 2020 בטענה שהחברה מפרה את הזכויות הסוציאליות של שליחיה על אף שמתקיימים ביניהם יחסי עובד-מעביד באופן מובהק, כך לפי התביעה.
באוגוסט 2022 בית הדין האזורי לעבודה אישר את הבקשה לניהול התביעה נגד וולט כתביעה ייצוגית, אך לאחרונה היועצת המשפטית לממשלה הגישה עמדה מנוגדת לזו שנקבע בבית הדין לעבודה – וטענה כי אין מקום להתייחס לעובדי וולט כקבוצה אחת ולנהל תביעה ייצוגית הנוגעת לזכויות שלהם, אלא צריך לבחון כל מקרה לגופו. על כן, היא המליצה לבטל את אישור התביעה כייצוגית.
מוולט נמסר: "כחברה שומרת חוק, אנו מנועים מלהתייחס בתקשורת לחקירה מתנהלת. אנחנו חברה גלובלית שפועלת תמיד על פי חוק, בסטנדרטים בינלאומיים ובליווי אנשי המקצוע המובילים בארץ. הטענות שהועלו אינן נכונות כלל וכלל ואנו סמוכים ובטוחים שהבדיקה תסתיים בלא כלום".