חברת הנדלן "אשטרום" תפצה ביותר מ-800 אלף שקל יורשת פנטהאוז ברחוב שטרייכמן בעיר שנמכר עם ליקויי רטיבות קשים – כך נקבע לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב. הבעיה התגלתה חודש אחרי קבלת המפתח, והשופטת דלית ורד פסקה שיש לראות את מסירת הנכס ככזאת שנעשתה באיחור של כמעט שנתיים.
במאי 2013 התקשר המנוח עם קבוצת הבנייה "אשטרום" באמצעות קבוצת רכישה בהסכם לבניית בניין מגורים יוקרתי. הנכס המדובר הינו דירת פנטהאוז בת שישה חדרים המתפרסת על שתי קומות, בשטח 200 מ"ר בתוספת מרפסות בגודל 130 מ"ר.
בתביעה נטען שבספטמבר 2016 נמסר למנוח שהתקבל אישור האכלוס לבניין, אלא שכבר באותה נקודת זמן סבלה הדירה מליקויים רבים, בראשם רטיבות קשה בכמה מוקדים בקירות וברצפה, לרבות ריח טחב הגורר סיכון בריאותי, ובאופן שאינו מאפשר מגורים בפועל.
נטען ש"אשטרום" נמנעה במשך תקופה מלטפל בבעיית הרטיבות, כשבמקום זאת פנתה לפתרונות שטחיים ובלתי מקצועיים. רק באפריל 2018, צוין בתביעה, היא החלה לעבוד כמו שצריך לצורך איתור הרטיבות ותיקונה, ובאוקטובר אותה שנה – באיחור של יותר משנתיים ממועד קבלת טופס האכלוס לבניין – נמסרו המפתחות למנוח.
הרוכש עתר לפיצוי של כ-2.15 מיליון שקל עבור נזקיו, בהם אובדן דמי שכירות וירידת ערך. אחרי מותו נכנסה בנעליו אלמנתו כיורשת שלו. "אשטרום" טענה מנגד כי משנחתם פרוטוקול מסירת הדירה - הרי שהרוכש מנוע ומושתק מלטעון שהיא לא הייתה ראויה למגורים ולא נמסרה לו בזמן. לדבריה, בזמן אמת לא נכתב בפרוטוקול שקיימת בפנטאהוז בעיית רטיבות.
ואולם השופטת ורד הסיקה שהרוכש התריע בזמן אמת, באמצעות בנו, על אודות ליקויי הרטיבות, וכי הימצאותם בדירה במשך כמעט שנתיים מנעו ממנו למכור או להשכיר אותה לאחרים.
בפסק הדין נכתב שהרטיבות התגלתה סמוך לקבלת המפתח, במהלך דצמבר 2016, לאחר שירדו גשמים. עוד באותו חודש פנה בנו של הרוכש במכתבים ל"אשטרום" והתריע שבעקבות הגשמים התגלו סימני רטיבות בחלקים שונים בדירה, כגון ברצפת הסלון ובוויטרינה. בתוך כך נמצא שבגלל חוסר איטום ראוי החלו לנזול מים מהמרפסות אל פנים הדירה.
הרוכשים טענו שבמקום לתקן את הרטיבות באופן מקצועי, הניחה "אשטרום" פלסטר על נזקי הרטיבות, בדמות הפעלת מזגנים על חימום באופן רציף ולמשך 24 שעות ביממה, וכן על ידי פריסת צינורות בכל רחבי הדירה תוך חיבורם לייבוש תת רצפתי.
בפסק הדין כתבה השופטת :"ואולם הפלסטר שבאמצעותו ניסתה הנתבעת לפתור את הבעיה, לא רק שהנחתו ארכה חודשים רבים, אלא שלא היה בו כדי לפתור את בעיית הרטיבות, וזו נפתרה רק עם ביצוע התיקון היסודי שבוצע החל מאפריל 2018".
היא קבעה שהדירה הפכה ראויה למגורים רק באוקטובר 2018, עם סיום תיקון הרטיבות, ולמעשה יש לראות מועד זה כמועד מסירת הדירה. כפועל יוצא מכך נקבע שעל החברה לפצות את האלמנה בכ-753 אלף שקל על פיצויים מוסכמים, החזר תשלומים וחשבונות ועוגמת נפש, בתוספת הוצאות משפט בסך 65 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
• שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
• עו"ד דניאל בן שלמה עוסק במקרקעין ונדל"ן
• הכותב לא ייצג בתיק
• בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין
• ynet הוא שותף באתר פסקדין