כסף חדש
איך קריסת הרשות תשפיע על הכלכלה בישראל ומי ימצמץ ראשון במלחמת הסחר בין סין לארה"ב? | 5.7.2023
32:23

סין הודיעה השבוע כי החל מחודש אוגוסט הקרוב היא תדרוש רישיון מיוחד כדי לייצא את המתכות גליום וגרמניום, המשמשות לייצור מוליכים למחצה (semiconductor). מדובר בשתי מתכות קריטיות לשימושים רבים בתחום האלקטרוניקה ולייצור שבבים לתעשיות שונות, וסין היא היצרנית הגדולה בעולם שלהן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בכך, מדובר למעשה בתגובה לצעד דומה שעשתה לאחרונה ארה"ב, במסגרת מלחמת הסחר בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, אשר נראה כי מתמקדת כבר תקופה באחד מהתחומים הרווחיים והחשובים ביותר בעולם - ייצור שבבים. אותם שבבים הם קריטיים כאמור לשורה ארוכה של שימושים, החל מתקשורת ומכשירי סלולר, דרך פאנלים סולאריים ורכבים חשמליים ועד לתעשייה הצבאית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ונשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
לפי הודעת משרד הסחר הסיני, הגבלות אלו נועדו "להגן על הביטחון ועל האינטרסים הלאומיים" של סין. אולם, ההכרזה הגיעה בתזמון ייחודי - ערב יום העצמאות האמריקני (4 ביולי) וימים ספורים לפני הביקור המתוכנן של שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, בבייג'ינג. לטענת אנליסטים ומומחים בתחום, מדובר במסר ברור שסין מבקשת להעביר לממשל בראשות נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.
זהו הצעד השני והמשמעותי ביותר עד כה שסין נוקטת נגד ארה"ב ב"מלחמת הטכנולוגיה" אשר שוררת כבר תקופה ארוכה בין שתי המעצמות. בחודש מאי האחרון סין אסרה על כמה מהתעשיות הבולטות ביותר במדינה לרכוש ממייקרון (Micron), יצרנית אמריקנית מובילה של שבבי זיכרון.
2 צפייה בגלריה
שבב של TSM
שבב של TSM
קריטי לאינספור תעשיות. מוליך למחצה
(צילום: shutterstock)
ביום רביעי האחרון, בריאיון לעיתון "צ'יינה דיילי" הנמצא בבעלות מפלגת השלטון בסין, טען שר המסחר הסיני לשעבר, אשר כיום משמש כנשיא מכון מחקר כלכלי סיני הממומן על ידי הממשלה, כי "אם המגבלות (האמריקניות -ד"ר) המתמקדות בסקטור הטכנולוגיה הסיני ימשיכו, אמצעי הנגד הסיניים יחריפו".
במקביל, כאמור, ארה"ב הטילה לאחרונה מגבלות דומות על סין, בניסיון למנוע ממנה גישה לטכנולוגיה שעשויה לשמש לייצור "מחשבי-על" ובינה מלאכותית מתקדמת. באוקטובר האחרון הודיעה המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם כי תדרוש רישיון מיוחד מחברות כדי לייצא לסין שבבים המשתמשים בחומרה או בתוכנה אמריקנית, ללא קשר לארץ המקור בה יוצרו. אל ארה"ב הצטרפו ארצות נוספות, בהן הולנד ויפן.
כסף חדש
נשיא סין "נבחר" לכהונה נוספת, והבורסות צנחו
13:53
יחד עם זאת, על אף המתח הגובר בין שתי המעצמות הכלכליות והכוונה המסתמנת של ארה"ב להרחיב את הסנקציות שהטילה, ניכר כי הן גם תלויות רבות בכלכלה זו של זו ונזהרות מלהרוס כליל את הקשר הכלכלי הענף ביניהן. כך למשל, בחודש שעבר נאמה שרת האוצר ילן בפני הקוגנרס האמריקני וטענה: "סין ואנחנו מרוויחות ממסחר ומהשקעות פתוחים ככל האפשר. זה יהיה אסון עבורנו להיפרד מסין".
במקביל, יש מי שגם מרוויח מהמצב: מניות של חברות מתכות סיניות זינקו בימים האחרונים, מתוך הנחה של לפחות חלק מהמשקיעים כי המגבלות הסיניות עשויות להוביל לזינוק במחירים ולגידול בהכנסותיהן.