התנגדות חריפה מצד הקבלנים ליוזמת משרד האוצר להאריך את תוקפה של הוראת השעה לגבי מס רכישה גבוה למשקיעים במסגרת חוק ההסדרים ל-2025, כך נודע ל"ממון". בכוונת התאחדות הקבלנים בוני הארץ להגיש בימים הקרובים את התנגדותם לסעיף המצוי בטיוטת התוכנית הכלכלית שפורסמה לאחרונה, המציע להאריך את תוקף הוראת השעה הקובעת כי שיעור מס הרכישה על בעלי דירה שנייה ומעלה ימשיך לעמוד על 8%. זאת אף שבוועדת הכספים של הכנסת התנגדו זה מכבר להשאיר את מס הרכישה על שיעור זה.
במסגרת התנגדותם, צפויים הקבלנים להזהיר את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מכך שקיבוע מס רכישה גבוה למשקיעים יוביל לאובדן של מיליארדי שקלים לקופת המדינה; וכן מפני בריחת ישראלים לחו"ל בעקבות מצוקת הדיור. לדברי ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, "ניכרת החרפה במשבר הדיור ארוך השנים ממנו סובלת ישראל, שהפך לסכנה המאיימת לפגוע ביציבות המשק ובעתיד המדינה. הגענו לנקודה בה צעירים ישראלים רבים מתקשים לראות את עתידם כאן, בשל ההבנה כי לא יוכלו למצוא לעצמם פתרון דיור".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
סרוגו מסביר כי תהליכים שונים, ובראשם זינוק ריבית בנק ישראל, הביאו בשנה האחרונה לצניחה בפעילות ענף הבנייה והתשתיות, ובעיקר של שוק הדיור. על כן, הוא אומר, כי לשיטתו, זו העת לחשב מסלול מחדש, כאשר בראש המהלכים הנדרשים עומד ביטול או הפחתת המס העודף על משקיעים בדירות להשכרה, "שפוגע בכל ישראלי ובמיוחד באוכלוסיית ענק של מעל 800 אלף בתי אב השוכרים דירות", כך לדבריו.
לדבריו, הרחקת המשקיעים מהשוק על ידי העלאת מס הרכישה הביאה לאובדן אלפי דירות ממצבת הדירות להשכרה במשק, ולזינוק היסטורי בקצב התייקרות דמי השכירות. הקבלנים מעריכים כי מהלך של הפחתה או ביטול מס הרכישה יתמרץ משקיעים לרכוש דירות, יגדיל את מלאי הדירות להשכרה, יניע יזמים לחזור לבנות ויפחית את דמי השכירות ומחירי הדירות במשק.
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בכנס עיר הנדל"ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראליראול סרוגוצילום: ארן דולב
על פי נתוני ההתאחדות, בעוד שהקצב החודשי של רכישות משקיעים לפני מועד העלאת מס הרכישה, נכון לנובמבר 2021, עמד על 2,300 יחידות דיור; הקצב החודשי לאחר העלאת המס, נכון למאי 2023, עמד על 1,000 יחידות דיור בלבד. בנוסף, בעוד שיעור עסקאות המשקיעים מסך העסקאות בטרם העלאת המס עמד על 20%, וכעת על 15%. "ניתן לראות שכיום המשקיעים מוכרים דירות יותר מאשר הם קונים, כאשר מאז העלאת מס הרכישה נגרעו ממלאי הדירות להשכרה מעל 4,000 יחידות דיור", אומרים בהתאחדות.
"ניכרת החרפה במשבר הדיור ארוך השנים ממנו סובלת ישראל, שהפך לסכנה המאיימת לפגוע ביציבות המשק ובעתיד המדינה. הגענו לנקודה בה צעירים ישראלים רבים מתקשים לראות את עתידם כאן, בשל ההבנה כי לא יוכלו למצוא לעצמם פתרון דיור"
להערכת הקבלנים, הכנסת משקיעים חזרה לשוק באמצעות ביטול או הפחתת מס הרכישה תביא באופן מיידי להחזרת קצב הרכישות ולתוספת משמעותית בהכנסות המדינה ממיסים. כך, מעריכים שם כי המדינה תכניס לקופתה תוספת מע"מ שנתית של כמעט 5 מיליארד שקל, תוספת מס רכישה ומס שבח של כ-2.7 מיליארד שקל, מיסי נדל"ן נוספים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל ובסך הכול תוספת של כמעט 9 מיליארד שקל לקופת המדינה.

"לא עשירון עליון"

עו"ד מאיה כרמי לוברטובסקי, ראש תחום מיסוי נדל"ן במשרד עוה"ד ברנע ג'פה לנדה, מסבירה בשיחה עם "ממון" כי "במקור, במסגרת הצעת חוק מיסוי מקרקעין (תיקון 104) דובר על עיגון מדרגות מס הרכישה הגבוהות בשיעורים של 8%, 10% כהוראת קבע. אלא שבדיון בהצעה זו בוועדת הכספים עלו התנגדויות לכך, ולכן הפשרה הייתה להאריך את הוראת השעה הקיימת, שעתידה להסתיים בסוף שנת 2024, לשנתיים נוספות. כעת, לפי טיוטת התוכנית הכלכלית לשנת 2025, יש כוונה להמשיך בכיוון זה של הארכת הוראת השעה בשנתיים נוספות, לצד הקפאת מדרגות מס הרכישה עצמן".
לדבריה, "התכלית המרכזית של הקפאת שיעור מס רכישה גבוה לדירות השקעה היא לתמרץ באופן שלילי משקיעים מלהשקיע בדירות – ולתעל אותם לאפיקי השקעה אחרים. הציפייה היא כי מהלך זה יביא להגדלת מלאי הדירות הפנויות בשוק ולהפחתה במחירי הדירות כדי שיותר זוגות צעירים ואנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך יוכלו יותר לעשות צעד נוסף בדרך להגשמת החלום הישראלי של רכישת דירה".
עם זאת, היא מציינת כי "ענף הנדל"ן נמצא היום במצב של חוסר ודאות, ולעיתים גם במצב של חוסר כדאיות כלכלית מצד חברות הבנייה, במיוחד לנוכח הנסיבות המצערות של המלחמה, שסופה אינה נראה באופק. מהלך של הרחקת המשקיעים משוק הדירות להשקעה עלול להביא למספר תופעות שליליות, כגון ירידה בהתחלות הבנייה. כמו כן, מהלך זה עלול למנוע מהמשקיעים רכישת דירות שהקבלנים לא הצליחו למכור ונותרו אצלם כחלק ממלאי הדירות".
בהסתכלות רחבה אומרת עו"ד כרמי לוברטובסקי, "הן על תרומתו של שוק הנדל"ן למשק והן על האינטרס הלאומי שבצמצום הגירעון התקציבי, נראה כי דווקא הפחתת שיעורי מס הרכישה לדירות להשקעה למדרגות נמוכות יותר עשויה להגדיל את הדינמיות בשוק הנדל"ן על ידי החזרת המשקיעים, להגדיל את מספר העסקאות ולהעשיר את קופת המדינה, יותר ממקרה בו יוקפאו מדרגות המס על שיעורים גבוהים יותר".
"המשקיעים בנדל"ן הם לאו דווקא העשירון העליון, תאגידים גדולים או טייקונים, כפי שנהוג לחשוב. אלה משפחות שמשקיעות בנדל"ן כדי לשמור על יציבות כלכלית לטווח ארוך, שמנסות לשפר את רמת חייהן באמצעות השקעות קטנות"
רז שרייבר, מבעלי חברת אינהאוס שיווק פרויקטים, סבור שיוזמת האוצר "פוגעת לא רק במשקיעים הגדולים, כפי שאולי מכוונים לכך מקבלי ההחלטות, אלא דווקא בעיקר במעמד הביניים – אותו ציבור שמחזיק בדירות להשקעה, משכיר אותן ומהווה חלק משמעותי בשוק השכירות בישראל. המשקיעים בנדל"ן הם לאו דווקא העשירון העליון, תאגידים גדולים או טייקונים, כפי שנהוג לחשוב. אלה משפחות שמשקיעות בנדל"ן כדי לשמור על יציבות כלכלית לטווח ארוך, שמנסות לשפר את רמת חייהן באמצעות השקעות קטנות והפגיעה בהן היא פגיעה רחבה שתהדהד לאורך שנים".
לדבריו, "במצב הנוכחי, שבו מחירי הדיור ממשיכים לעלות ואין פתרון מעשי להגדלת ההיצע, הם ממלאים תפקיד קריטי בשוק השכירות. אם הממשלה תמשיך לפגוע במשקיעים באמצעות העלאת מיסוי והגבלות נוספות, אנו עלולים לראות ירידה משמעותית בהיצע הדירות להשכרה. המשמעות של ירידה כזו היא עלייה חדה בשכר הדירה, מה שיפגע ישירות בשוכרי הדירות – שהם לא פעם אותם אנשים ממעמד הביניים שנפגעים גם בתור משקיעים וגם בתור שוכרים. כאשר מעמד הביניים לא יוכל עוד להשקיע בנדל"ן בגלל הכבדות הרגולטוריות ומיסוי כבד, נראה האטה כוללת בשוק שתפגע גם בכלכלה כולה".