עיריית ירושלים אישרה שלושה מתחמי תעסוקה ועסקים במזרח ירושלים. העירייה, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אישרה השבוע את התוכנית להקמת המתחם העסקי בוואדי ג'וז, שפותח ביוזמה משותפת עם משרד ירושלים ומורשת. כמו כן, אושרה להפקדה התוכנית לפיתוח אזור תעסוקה בשכונת א-טור ואושרה התוכנית להקמת מתחם תעסוקה ומסחר בשכונת אום טובא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשכונת ואדי ג'וז קודמה תוכנית להסדרה ופיתוח השכונה, אשר חילקה את השכונה למתחמים. אחד המתחמים הוא כאמור המתחם העסקי, שממוקם ברחוב ואדי ג'וז. התוכנית משתרעת על שטח של כ-80 דונם, שתגיע עד הרחוב הראשי בוואדי ג'וז, המאופיין בבנייה של סככות ובנייה לא חוקית, המשמשת למסחר, מלאכה ומוסכים, ועד לשדרות האוניברסיטה העברית מצפון.
2 צפייה בגלריה
ואדי ג'וז
ואדי ג'וז
ואדי ג'וז
(הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
התוכנית של ואדי ג'וז זוכה כעת להתנגדות התושבים, שמודאגים מהשלכות השינויים בשכונתם. באסם רמלאווי, תושב ואדי ג'וז ובעל עסק, אמר ל-ynet כי "במקום שיבנו מתחם שיתנו לנו היתרים לבנייה, יש מצוקת דיור וחבל לבנות מתחם כאשר בסופו של דבר מגיעים מחוץ לירושלים לעבוד ולא התושבים המקומיים".
2 צפייה בגלריה
ואדי ג'וז
ואדי ג'וז
ואדי ג'וז
(הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
התוכנית בשכונת א-טור נמצאת על קצה גבול השיפוט של העיר, בחיבור ישיר לכביש ירושלים - ים המלח, בסמוך למחלף הזיתים. שטח המתחם כ-45 דונם, שמוחזק כקרקעות בבעלות פרטית. התכנון לווה בהליך שיתוף התושבים, על מנת לתת מענה נכון להרחבת והסדרת כבישים, חלוקת המגרשים, ומתן זכויות הבניה.
התוכנית תכלול כ-100 אלף מ"ר לשטחי מסחר, תעסוקה ותעשייה, כאשר המסחר ילווה את הצירים הראשיים, ושימושי התעסוקה שעלולים ליצור בעיות מבחינה סביבתית יורחקו משטחי המגורים הגובלים בתוכנית.
התוכנית להקמת אזור עסקים ושירותים בשכונת אום טובא הוקפאה בשנה שעברה, בשל התנגדות תושבים יהודים משכונת הר חומה הסמוכה. השבוע אושרה התוכנית להקמת מתחם תעסוקה ומסחר והיא תכלול 11 מגרשים לתעסוקה בהיקף בינוי של כ-75 אלף מ"ר. כל זאת עבור שימושים משתנים של תעסוקה, תעשייה קלה, מלאכה ומסחר.
בנוסף לייעוד התעסוקתי, התוכנית מציעה שטח למבנים ומוסדות ציבור עבור שימושים עירוניים, שטח ציבורי פתוח ומרכזי בחלקה הצפוני, פיתוח נופי לאורך כביש נחל דרגה, וכן מוצעים בה שבילים ומשעולים לחיבור בין אום טובא לאזור התעסוקה, המשמשים גם להעברת תשתיות וניקוז.
שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, מסר כי "אישור הקמת מתחם העסקים בואדי ג׳וז הוא בשורה מצוינת עבור ירושלים. התוכנית מייצרת לתושבי מזרח ירושלים אפשרויות תעסוקה חדשות ומתקדמות, מפתחת את האזור כמרכז תיירותי נוסף בירושלים ומחזקת את כלכלת העיר. משרד ירושלים ומורשת בראשותי ימשיך לפתח ולקדם את ירושלים לטובת כלל תושבי העיר".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אנו משקיעים בפיתוח אזורי תעסוקה בכל רחבי העיר, ובכלל זה במזרח ירושלים. זאת, כדי לאפשר לרבים מתושבי מזרח העיר אפשרויות תעסוקה מגוונות. אנו פועלים במטרה לצמצם פערים ולאפשר הזדמנויות לכל תושבי העיר. ירושלים מאוחדת, מזרח ומערב, במעשים".