משרד הביטחון הודיע היום (ב') כי נחתמה עסקה בינו לבין משרד ההגנה היווני לרכש טילי "ספייק" (מכונים גם "תמוז") מתוצרת רפאל תמורת כ-1.44 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מנכ״ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, וראש מנהל הרכש היווני, Vice Admiral (rtd) Aristeidis Alexopulos, חתמו על הסכם בין שתי המדינות (GTG) לייצוא טילי ספייק ימיים, אוויריים ויבשתיים מתוצרת חברת רפאל. את ההסכם הוביל אגף היצוא הביטחוני במשרד הביטחון - "סיבט".
2 צפייה בגלריה
טילי ספייק של רפאל
טילי ספייק של רפאל
טיל ספייק של רפאל
(צילום: דוברות רפאל)
לפי משרד הביטחון, מדובר בטילים אלקטרואופטיים חדשניים ומדויקים הניתנים לשיגור מכ-45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. למעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם משתמשות בטילים הללו, מתוכן 19 מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. יותר מ-34 אלף טילים ממשפחת הספייק כבר סופקו למדינות שונות ברחבי העולם ויותר מ-6,000 מהם נורו, הן כחלק משגרת אימונים והן בשימוש מבצעי בשדה הקרב.
לפי התקשורת היוונית, מדובר בעסקה שצפויה לשמש את שלוש זרועות הביטחון במדינה: הן את זרוע היבשה, הן את זרוע האוויר - אשר תתקין את הטילים על הליקופטרים מסוג אפאצ'י - והן את זרוע הים שתשתמש בטילים על מספר סוגים של סירות קרב.
עוד נטען, כי העסקה מדאיגה במיוחד את תורכיה, בשל טווח הירי היחסית גדול של הטילים שעומד על עד כ-50 ק"מ כאשר הם משוגרים מהליקופטרים ועד כ-32 ק"מ כאשר הם משוגרים מהיבשה או מהים.
2 צפייה בגלריה
טילי ספייק של רפאל
טילי ספייק של רפאל
יכולים להיות משוגרים גם מהים. טיל ספייק
(צילום: דוברות רפאל)
מנכ"ל המשרד הביטחון זמיר: "ההסכם עם משרד ההגנה היווני הוא ביטוי נוסף לשותפות האסטרטגית בין המדינות. הוא מצטרף לשורת שיתופי פעולה במיליארדי שקלים, שחתמנו בשנים האחרונות ובראשן שדרוג יכולות בית הספר לטיסה של חיל האוויר היווני".
מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר אבן: "אנו מברכים על ההסכם עם משרד ההגנה היווני ומודים למשרד הביטחון על קידום שיתוף הפעולה עם יוון בכלל ועל עסקה זו בפרט. טילי הספייק יעשירו את סל הכלים המבצעיים של הצבא היווני ואנו מצפים להרחבה נוספת בשיתופי הפעולה האסטרטגיים כבר בעתיד הקרוב".