משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב, מתנגד להצעה של משרד האוצר הכלולה בטיוטת חוק ההסדרים להפריט את נמל אשדוד. "על אף שהפרטה תורמת לכלכלת המדינה ומסייעת בהגברת התחרות, הפרטת נמל אשדוד – הנמל היחיד שנותר בבעלות המדינה – עלולה לפגוע ביכולתה של המדינה בזמן חירום להבטיח פעילות רציפה של נמל זמין בכל זמן ובכל מצב", נמסר הערב (ראשון) מהמשרד.
עוד טענו במשרד התחבורה, כי "מלחמת חרבות ברזל מחדדת עד כמה חשוב שמדינת ישראל תחזיק בנמל אסטרטגי בבעלותה. המשבר בענף הספנות, בעקבות האיום החות'י, הבהיר לכל מי שפקפק בכך כי נמל אשדוד חייב להישאר בניהולה הישיר של המדינה, זאת על מנת להבטיח זמינות מלאה, ללא תלות באינטרסים כלכליים פרטיים".
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: נועם ריין)
במקביל, בהנהלת נמל אשדוד טוענים כי כלל לא הכירו את ההצעה של האוצר להפריטם. למעשה, רק לאחרונה עלתה תוכנית אחרת, סותרת לזו של האוצר, שכוללת הנפקה של 49% ממניות הנמל – תוך שמירה כמובן על רוב של המדינה באחזקות.
לפי הצעת משרד האוצר, תוקם ועדה בין משרדית בראשות נציג רשות החברות ועם נציגות של משרד התחבורה, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר כדי לקדם הליך למכירת מניות הנמל.
ברקע להצעת האוצר נכתב בין היתר כי "הרפורמה בנמלים המקודמת בשני העשורים האחרונים הביאה לפתיחת שוק הנמלים לתחרות על ידי הקמה של נמלים חדשים ומכרוזם לגורמים פרטיים, וכן על ידי הפרטה של נמלים ממשלתיים. פתיחה לתחרות הביאה לשיפור ברמת השירות והורדת המחיר של שירותי ניטול המטענים.
"מוצע כי מסגרת עבודה של הוועדה, תגבש הוועד המלצות לצורך הכנת הצעת החלטה בדבר הפרטת נמל אשדוד בע"מ, ובכלל זאת את האינטרסים החיוניים למדינה בחברת הנמל. מוצע כי הוועדה תגיש את המלצותיה לשר לשיתוף פעולה אזורי בתוך 60 יום מיום החלטה זו. עוד מוצע, להטיל על השר להביא בפני ועדת השרים לענייני הפרטה מתווה הצעה להפרטת הנמל, בתוך 90 יום מיום החלטה זו".
עוד צוין בטיוטה כי כרגע כלל אין תקציב להצעה, וכי "על מנת שיהיה ניתן לקדם את הפרטת חברת נמל אשדוד, נדרש לחתום על הסכם מקרקעין קבוע בינה לבין חברת נמלי ישראל".
ואכן, מלבד הלחצים של משרד התחבורה ושל ועד העובדים החזק של הנמל - אשר חלק גדול מעובדיו מזוהים עם הליכוד, ההצעה גוררת לא מעט מורכבויות וניגודי אינטרסים שצפויים להקשות על קיומה. למעשה, ההצעות הקונקרטיות הראשונות להפריט את נמל אשדוד, כמו גם את נמל חיפה ונמל אילת - שאכן הופרטו בסופו של דבר, עלו לראשונה כבר בשנות ה-90, ובמיוחד עם "רפורמת הנמלים" שהחלה בשנת 2004. אולם, כאמור, לחצים פוליטיים משמעותיים מאוד, לצד טענות על פגיעה אפשרית בביטחון המדינה, השאירו את נמל אשדוד כנמל הממשלתי האחרון עד היום.