בשיתוף אתר "המקצוענים"
בבתים רבים יש לפחות שקע אחד מסוכן. כזה שדוחים כבר זמן רב את החלפתו. הנה כל מה שכדאי לדעת, רגע לפני שמזמינים חשמלאי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי יש צורך להחליף שקע חשמלי בבית?

שקע שבור: לכל שקע יש מכסה פלסטיק סביבו. גם אם השקע עצמו תקין, חשוב להחליף את המכסה שלו, שכן מגע של אחד מבני הבית עם שקע חשוף יכול לגרום להתחשמלות. זו בהחלט בבחינת פצצה מתקתקת בבית, וזה קריטי בבתים עם ילדים קטנים, שבהם השקעים נמצאים בגובה אליו הם יכולים להגיע.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שקע שרוף: שקע נשרף בשל אחת משלוש סיבות עיקריות: חיווט רופף, תקלה במכשיר חשמלי המחובר לשקע (לרוב, גוף חימום שנשרף) ואשר גורם לקצר או עומס יתר על השקע.
אם מחברים אל השקע מכשיר חשמלי שצורך זרם בעוצמה גדולה מדי או שמחברים אליו כמה מכשירים ומפעלים אותם בו-זמנית זה יכול לגרום לשריפה של השקע.
זה קורה לרוב במצבים שבהם מחברים מכונת כביסה או מזגן אל שקע שאינו נחשב לשקע כוח.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, זה יכול לקרות גם כשמכשירים מכשירי חשמל קטנים מחוברים לאותו השקע ופועלים במקביל, לרוב מכשירי חשמל קטנים, אך כאלה הפועלים על גופי חימום: קומקום, טוסטר ובר מים.
לעתים, יהיה צורך בהחלפת כל המנגנון, ולעתים ניתן יהיה להסתפק רק בהחלפת מכסה הפלסטיק השרוף של השקע (דבר שיוזיל את עלות העבודה).
שקע מקצר: אם השקע עצמו הוא שגורם לקצרים חשמליים ולא לתקלה במכשיר, לרוב יהיה צורך להחליף אותו. זה נובע בד"כ בשל בעיה בחיבורי החשמל, או בשל חדירת מים לצנרת החשמל.
שדרוג שקע לצורך חיבור מכשיר חשמלי עוצמתי אליו: אם לא נגרם כל נזק לשקע החשמל, אך ברצונכם להתקין בסמוך אליו מכשיר חשמלי שמחייב שקע עוצמתי יותר, תצטרכו להחליף את השקע.
לרוב, מדובר בשדרוג לצורך חיבור מזגן או כיריים מסוג אינדוקציה אל השקע. ואז, יש צורך בשדרוג השקע הרגיל לשקע תלת-פאזי.

כמה זה אמור לעלות ומה משפיע על המחיר?

הגעה במיוחד או עבודה נלווית: אם החשמלאי ממילא נמצא אצלכם, ובמסגרת עבודתו מבצע גם החלפת של שקע פגום, עלות החלפת השקע תהיה סביב 150 שקל בלבד.
אם תזמינו חשמלאי במיוחד לצורך ביצוע החלפת שקע חשמל המחיר יהיה מעט יותר גבוה מאשר אם הוא יגיע לביצוע מספר עבודות חשמל בביתכם.
המחיר הסטנדרטי הוא בין 200 ל-300 שקל עבור החלפת שקע חשמל רגיל (כלומר, שקע חד-פאזי). במקרה שמדובר בהחלפת שקע בחדר האמבטיה או במרפסת, מומלץ להתקין שקע מוגן מים שמגיע עם מכסה בטיחות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סוג השקע: כאמור, שקע חשמלי רגיל יעלה פחות מאשר שדרוג שקע רגיל לשקע תלת-פאזי. במקרה של שקע תלת-פאזי, על העבודה תהיה 700 ל-1,400 שקל.
כמות השקעים שיש להחליף: ככל שיש יותר שקעים להחליף, כך המחיר לכל שקע יהיה נמוך יותר. לכן, שווה לרכז מספר תקלות יחד ולהזמין במרוכז את החשמלאי לבצע את הכל יחד במעמד אותו הביקור.
כדאי מראש לבקש הצעת מחיר גלובאלית, ולערוך סקר שוק קצר, בייחוד אם אתם זקוקים להתקנה של כמות גדולה יחסית של שקעים, אשר חלק מהם הם שקעים תלת-פאזיים.
מורכבות העבודה: מה שיכול להשפיע על מורכבות העבודה הוא מיקום השקע והגישה אליו. למשל, אם מדובר בשקע בגובה של 5 מטרים מהרצפה, בחלל שבו יש תקרה כפולה, סביר להניח שהמחיר יהיה גבוה בהתאם.
כמו כן, לא תמיד הבעיה היא בשקע החשמלי, ואז, בזמן שהחשמלאי אצלכם הוא נדרש לבצע איתור מורכב יותר של התקלה.
לעתים, מקורה במכשירי חשמל אחרים הפועלים במקביל, או בתקלה בחוטים או בלוח החשמל שבצנרת החשמל הביתית שלכם.
במצב זה, מן הסתם תתומחר העבודה לא רק בעבור החלפת השקע, אלא גם איתור התקלה שגרמה לנזק מלכתחילה ותיקון שלה במידת הצורך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לבדוק לפני שמזמינים בעל מקצוע ומה כדאי לוודא במהלך עבודתו?

לפני הכל, בטיחות: אם מדובר בשקע שרוף או מקצר, והוא מחובר למכשיר חשמלי, נתקו אותו מיידית והורידו את הפקק שאחראי על אותו האזור. זאת, משום שמדובר בסכנה עקב יכולת ההתלקחות של שריפה. במצב זה, הזמינו חשמלאי להחלפת השקע בהקדם.
אל תוותרו על דרישת רישיון בתוקף: כשמדובר בחשמל, אל תגידו 'יהיה בסדר'. ההבדל בין חשמלאי חאפר לבין חשמלאי מוסמך הוא ההבדל בין חיים למוות. תמורת אותו הסכום תוכלו לזכות לשירות מקצועי ובטוח של בעל מקצוע שעבר הסמכה ומחזיק ברישיון הדרוש על פי חוק, ואשר לא יסכן את הבטיחות של עצמו, שלכם ושל יקיריכם.
רק חשמלאי מוסמך מורשה להחליף שקע, לכן חשוב לוודא שהוא מחזיק בתעודה מטעם משרד העבודה ובה מופיע שיש לו רישיון לעסוק בביצוע עבודות חשמל, עם הפרטים הבאים: שם מלא ותמונה, תעודת זהות ומספר רישיון שנמצא בתוקף.
התוקף מעיד על כך שהחשמלאי מבצע השתלמויות מדי שנה, ומתרענן בהנחיות ובתקנים החדשים שנקבעים.
בדקו את המחיר מראש: השוו את המחיר שהחשמלאי נותן לכם עם מחירוני החשמל הנהוגים בתחום. אל תשכחו לוודא שהמחיר כולל את המע"מ.
תוכלו ליהנות מאותו המחיר בדיוק כנגד חשבונית, ואין סיבה שתוותרו על כך. בקרות נזק, תהיה לכם כתובת, אחריות והוכחה לביצוע העבודה.