ועדת החינוך של הכנסת קיימה אתמול (רביעי) דיון ראשון בהצעת חוק הספריות הציבוריות שיזם משרד התרבות, לקראת אישור לקריאה שנייה ושלישית. לפי ההצעה, יעמוד תקציב הספריות על סך של 85 מיליון שקלים מתקציב המדינה, החל משנת 2026, אבל עד אז, בשל צרכי המלחמה, תחול הפחתה בתקציב, שיעמוד על 73 מיליון שקלים ב-2024 ו-79 מיליון שקלים ב-2025.
שר התרבות מיקי זוהר אמר בדיון: "מנגנון התמיכה הנוכחי רקוב ולא שוויוני. אני פה כדי לתקן את הנזק. לא אחלק עוד את הכסף בשיטה הישנה, לפיה התקציב נקבע לפי רשות מקומית שדיווחה בשקר על כמות המינויים. צריך לעשות פה צדק חלוקתי ושוויון חברתי, וגם להגיע לנתוני אמת. צריך להפסיק את הפארסה שבמשך שנים גבו כסף שלא כדין ממשרד התרבות. לצערי, לא היה פיקוח של המשרד בשנים האלה. את חוק הספריות הקיים אף אחד לא קיים, בטח לא משרד התרבות כי החוק קובע מנגנון תמיכה שהולך וגדל עם השנים. אני הייתי אמון על החוק וגם אני לא מימשתי אותו בעוונותיי".
2 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספריה הציבורית בדימונה
(צילום: הרצל יוסף)
השר זוהר הוסיף "ישבתי עם עשרות ראשי רשויות, עם ספרניות ועם איגוד הספרניות, ויש לנו את כל המידע כדי לגבש עמדה על החוק. החוק המוצע מצוין ומשפר באופן דרמטי את מצב הספריות בישראל, ברשויות הקטנות והמסכנות, במיוחד ביישובים הערביים ובמקומות שהספרייה לא חלק מחיי היומיום. הגיוני שכל שר יחשוב על מנגנון תמיכה שמבטא את התפיסה שלו".
חברי הכנסת בוועדה, גם מהקואליציה, מחו נגד הכוונה לקצץ את תקציב הספריות. בפתח הדיון הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף טייב מש"ס: "מבחינתי, הספריות הציבוריות הם אחד הדברים החשובים בחברה הישראלית, לנוער בפרט ולעם ישראל בכלל. החוק יעבור בעוד שבועיים עם התיקונים הנדרשים, ככל שנצליח. אני קורא למשרד האוצר להכניס יד לכיס, למנוע קיצוץ ולתת הצמדה בהמשך". השר זוהר הביע גם הוא תקווה שהקיצוץ ימנע: "אני בונה על הוועדה להביא כסף מהאוצר".
ראש מועצת גזר רותם ידלין, שמייצגת את השלטון המקומי, תקפה בחריפות את שר התרבות: "למעלה מ-100 ראשי רשויות חתמו על מכתב בקריאה שתפסיקו לפגוע בספריות. לא ירדתם לשטח להבין איך זה עובד. אתם באים לתקן מה שלא שבור. המנגנון כבר עובד טוב ועכשיו נצטרך להיות כפופים לחובת מכרזים. נרכוש רק מהגדולים והיוצרים הקטנים ייפגעו. תתקנו את המנגנון בתוך המשרד ואל תזרקו את זה על הרשויות המקומיות. היום אנחנו מממנים 70% מהספריות. אתם נותנים ואוצ'רים לרכישת ספרים וציוד".
גם סופרים הגיעו לדיון בוועדה כדי להתריע מפני הקיצוץ, אולם התאכזבו כאשר תם הזמן וחברי הכנסת אפילו לא שמעו את חלקם. בין הסופרים שנכחו בדיון היו גליה עוז, מחברת רבי המכר בספרות החרדית מנוחה פוקס, שוהם סמיט, ענת לב אדלר ומאירה ברנע גולדברג.
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: עוז מועלם)
"הדיון כולו נצבע בצבעים הכוחניים והזחוחים של השלטון הנוכחי", אמרה גליה עוז. "השר הטיח במנהלות הספריות על כך שחלקן לא מדווחות אמת על מספר התושבים שמינויים לספריות, כדי להשיג תקציבים גדולים יותר. הוא לא הביא שום ביסוס לטענה הזאת, והספרניות הכחישו, אבל הטענה נשארה תלויה באוויר והעכירה את האווירה. בחדר נכחו כמה סופרות, אבל אף אחת מהן לא קיבלה את רשות הדיבור. ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על התרבות.
"על פי הצעת החוק של מיקי זוהר, שהוצגה בישיבה מדכאת במיוחד של ועדת החינוך של הכנסת, התקציב יקוצץ ואף יועבר לא לגוף מקצועי חיצוני, כפי שנעשה עד כה, אלא לרשויות המקומיות. העניין הוא שרשויות מושחתות, או כאלה שיש להן גירעון גדול, ימצאו דרכים לא להעביר אותו לספריות. בנוסף, לא ברור מה הסנקציות שיש בחוק נגד רשויות שלא יעבירו את התקציב לספריות. וזה עוד לא הכל, 10% מהתקציב יהיו בפועל בשליטת שר התרבות, שיוכל לקבוע מה ייעשה בכסף הזה. זה כמובן פתח לפוליטיזציה של התחום כי הספריות לא יעזו להזמין מרצים ויוצרים שעלולים להרגיז את השלטון.
עוד אמרה עוז: "כבוד השר הציג את הצעת החוק הזאת כמאמץ שלו 'להיטיב' עם הספריות. עד כמה הוא עסוק בלהיטיב את מצבן של הספריות אפשר ללמוד מהעובדה שמאז דצמבר 2023 הוקפא תקציב הספריות ולא נרכשו ספרים חדשים. וכל זה קורה בזמן שהממשלה ממשיכה לחלק כספים קואליציוניים ולשדוד בלי בושה את הקופה הציבורית".