החשש מעלייה מחודשת באינפלציה בשל שורת התייקרויות חדשות במשק הישראלי, צפוי להאט את תהליך הורדת הריבית על ידי בנק ישראל בחודשים הקרובים ולמנוע כנראה הורדת ריבית נוספת כבר בהחלטה הבאה ב-26 בפברואר.
ייתכן שהורדה נוספת תימנע גם בחודש אפריל אם האינפלציה תחזור ותעלה לצד המשך המלחמה והצגת תקציב גירעוני על ידי הממשלה, שלאחרונה העומד בראשה בנימין נתניהו טען במענה לשאלות לגבי אי הקיצוץ בכספים הקואליציוניים כי "יש כסף לכולם".
למרות הבטחות של הממשלה במהלך השנה האחרונה למנוע חלק מההתייקרויות - ייכנסו אלה לתוקפן כבר החודש ובחודש פברואר. עם זאת חשוב לציין שלצד ההתייקרויות צפויה עלייה בשכר המינימום, מדרגות המס וקצבאות הביטוח הלאומי.

2 צפייה בגלריה
חשמל, דלק, ארנונה
חשמל, דלק, ארנונה
חשמל, דלק, ארנונה
(צילומים: יוגב אטיאס, גלעד קוולרציק)

אז מה מתייקר בינתיים ולמה?

מיסי הארנונה עלו ב-2.7% החל מינואר 2024: תעריף הארנונה מתעדכן באופן אוטומטי בתחילת כל שנה, ומחושב בחודש מאי לפי נוסחה המורכבת מממוצע של 50% משינוי במדד המחירים לצרכן ו-50% משינוי במדד השכר במגזר הציבורי. כך שהעלייה בשנת 2024 נובעת בעיקר מהעלייה במדד המחירים לצרכן שזינק בכ-5%, בעוד שבאותה תקופה עלה מדד השכר במגזר הציבורי ב-0.37% בלבד. בשורה התחתונה, הציבור צפוי להוציא כ-30 מיליארד שקל על מסי ארנונה. עם זאת, הממשלה יכלה להקפיא את ההתייקרות על ידי חתימה על הוראת שעה, כפי שנעשה בעבר.
מחיר הדלק עלה ב-28 אגורות לליטר בתחילת החודש: לפני ארבעה ימים עלו מחירי הדלק בישראל לראשונה מזה תקופה ארוכה. הפחתת המס בשיעור של 40 אגורות הסתיימה ב-31 בדצמבר ומחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי עלה ב-28 אגורות. סבסוד הדלק באמצעות הפחתת המס נמשך שנה וחצי, והגיע בשיאו לשקל לליטר. זאת בעקבות החלטה ראשונית של שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן. הסבסוד עלה להמדינה בהפסד מיסים בסך כ-3 מיליארד שקלים, כאשר לאחרונה התקשו במשרד באוצר למצוא מקורות מימון להמשך ההפחתה במס.
מחיר החשמל צפוי לעלות ב-2.6% בתחילת פברואר: רשות החשמל פרסמה השבוע שימוע ציבורי בדבר עדכון תעריפי החשמל השוטפים לשנת 2024. בהתאם לשימוע, מדובר על עלייה של 2.6% ביחס לעדכון הקודם שהיא תוספת של כ-9.5 שקל בחודש לצרכן ביתי מייצג. התעריף צפוי להיכנס לתוקף ב-1.2.2024 לאחר קבלת החלטה סופית. לפי הודעת רשות החשמל, הסיבה לעלייה היא: "בשל עליית מדדי המחירים לצרכן בשנה האחרונה, עליית הריבית במשק, המשך פיתוח משק החשמל, הגדלת היתירות ואמינות אספקת החשמל, תוספת אנרגיות מתחדשות והפחתת זיהום האוויר".

2 צפייה בגלריה
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
הנגיד ירון, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: ABIR SULTAN, שלו שלום, אלכס קולומויסקי)

נזכיר כי בקמפיין הבחירות שלו לפני קצת יותר משנה הבטיח נתיהו להקפיא את מחירי החשמל, ולבסוף רק מיתן מעט את העלייה לפני שנה. בעקבות העלייה במחירי החשמל צפויה גם התייקרות של מחירי המים עוד לפני חג הפסח בשיעור שטרם נקבע.
ספקיות מזון החלו להודיע על העלאות מחירים, אך אלה לא חייבות להגיע לצרכן: חברת הייבוא שסטוביץ' הודיעה לרשתות השיווק שתייקר ב-1 פברואר 15% ממוצריה ב-2%-20%. מדובר בהתייקרות שהחברה תכננה לאחרי החגים (נובמבר) ונדחתה בעקבות המלחמה, שעדיין נמשכת. בין המותגים שמתייקרים: אג'קס ב-20%, סלים דליס: 15%, ריו מארה 5% ומוצרי טיפוח הגוף של פלמוליב 17%.
גם סוגת הודיעה השבוע כי היא מבקשת לייקר שעועית וקינואה ב-40% לצד קטניות נוספות שיתייקרו בעד 20%, בין היתר חומוס ועדשים. החברה תייקר גם מוצרי טונה בשמן זית ב-14% ממוצע, סוכר לבן בצנצנת 1 ק"ג ב-13% וסוכר דמררה בצנצנת 1 ק"ג ב-11%. עוד תייקר החברה קמח שמרים, סוכר לבן בצנצנת של 1 ק"ג וסוכר חום לאפייה.
את הבקשה הזאת לייקור, בשיעור שנחשב לקיצוני בתחום המזון, הגישה לאחרונה החברה לרשתות השיווק וביקשה שההתייקרות תיכנס לתוקף ב-14 בינואר. לרוב הרשתות יש מלאי קודם, כך שההתייקרות תבוא לידי ביטוי לצרכן בעוד מספר שבועות, בתנאי שהרשתות יאשרו את ההתייקרות.
חשוב לציין כי בניגוד לארנונה, החשמל, הדלק והמים, שלצרכנים אין תחליפים עבורם ורק הממשלה יכולה לעצור את עליית המחיר שלהם, במקרה של חברות המזון מדובר בהעלאת מחיר לקמעונאים שיכולים לספוג חלק מהעלייה, וכמובן הצרכנים יכולים להחליט לקנות מוצרים אחרים.

משמעות ההתייקרויות

חישוב ראשון של עליית מחירי הדלק, מיסי הארנונה והחשמל מניב עליה של 0.3% במדד המחירים לצרכן רק כתוצאה מההתייקרויות האלה. כמו כן התייקרות הדלק והחשמל תגרור התייקרות של מוצרים שונים שהשפעת הייקור הזה גבוהה בתשומות הייצור והשירות שלהם, כמו מוצרי תעשייה והובלות.
לפי שעה הפחיתו הבנקים ובתי ההשקעות, ובתוך כך גם בנק ישראל, ערב ההתייקרויות האלה, את תחזיות האינפלציה לשנת 2024 ועל פי כל החזאים האינפלציה שהגיעה בנובמבר לשיעור של 3.3% בשנה תיכנס לתוך היעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, 1% עד 3%, מה שאמור לאפשר לבנק ישראל להפחית בהדרגה עד את הריבית הבסיסית במשק לאחר ההפחתה הראשונה מזה קרוב לארבע שנים שנכנסה היום לתוקף מ-4.75% ל-4.5%, המהווה ריבית פריים של 6.0%.
רוב האנליסטים צפו ערב ההודעות על ההתייקרויות החדשות שהריבית הבסיסית של בנק ישראל תפחת בשנת 2024 בהדרגה לשיעור של 4.0%-3.75%.