בלאק פריידי כבר מזמן הפך למשהו שרבים בעולם מחכים לו. תורים מטורפים בחנויות בעקבות הסיילים, וכמובן הקניות אונליין, הפכו את האירוע לחגיגה אמיתית. אבל מסתמן שהשנה דברים יראו קצת אחרת בעיקר בעקבות האינפלציה בעולם. בבריטניה, למשל, הרבה קמעונאים שמוכרים את המוצרים שלהם אונליין צופים ירידה של 5% במכירות.
ב"גרדיאן" ניתחו את המצב, וטענו כי על פי התחזיות, הבריטים יוציאו כ-22.62 מיליארד פאונד במהלך תקופת בלאק פריידי, שנמשכת כשבועיים (מה-22 בנובמבר עד ה-5 בדצמבר). מדובר אמנם בעלייה של 2.1% מהשנה שעברה, אבל אם לוקחים בחשבון את האינפלציה, אנשים למעשה ייקנו פחות מוצרים ממה שהיו קונים בסיילים של השנים הקודמות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו https://t.me/The_real_Ynet_Finance והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מי שצפויים לסבול מהמצב הם כמובן הקמעונאים עצמם, שאולי קיוו שהאירוע יעורר התרגשות ויפתה קונים שמחפשים לקצץ בהוצאות שלהם, אולם בפועל יוקר המחייה ככל הנראה יגרום להם שלא לעשות זאת. נתוני מכירות גרועים רק יוסיפו למשחק בין הקונים למוכרים, בו הקונים מחכים לעסקאות טובות יותר כמה שיותר סמוך לחג המולד, בזמן שהמוכרים נואשים למכור את המלאי שלהם.
בבריטניה מציינים גם את העובדה שהמונדיאל בקטאר צפוי לפגוע במכירות מכיוון שבבלאק פריידי עצמו, שייערך מחר, אנשים במקום ללכת פיזית לקניות או לחפש סיילים באינטרנט, יצפו במשחק השני של נבחרת אנגליה מול ארצות הברית.
הקמעונאים באונליין מקווים שהעובדה שאנשים פחות יוצאים לבלות בערבים בעקבות הרצון לשמור על הכסף שלהם, תוביל אותם להשתעמם בבית, להיכנס לאינטרנט ולחפש סיילים מעניינים. מנגד, קבוצות צרכנים ברשתות החברתיות, כמו למשל Which?, מזהירות אנשים "לקחת את רוב הסיילים המפורסמים בערבון מוגבל".
בדרך כלל שוק הטכנולוגיה נהנה ממכירות משמעותיות בבלאק פריידי, אבל הפעם נראה כי הוא יהיה פחות מבוקש. משפחות רבות קנו כבר טלוויזיות חדשות, מחשבים ניידים וקונסולות משחקים למטרות עבודה ובידור בזמן שהיו תקועים בסגרי הקורונה בשנתיים הקודמות, ואין להן צורך במכשירים חדשים. דרך אגב, הרבה קמעונאים השיקו את הנחות בלאק פריידי שלהם כבר לפני כמה ימים, מה שמרמז שיש להם מלאי גדול בעקבות נתוני מכירות מאכזבים עד כה השנה.
גם מזג האוויר לא משחק לטובתם של המוכרים, בעיקר אלה מתחום האופנה. העובדה שבאירופה כרגע אין באמת שלג או אפילו גשמים עזים, מרחיקה לקוחות מלקנות מעילי חורף וסריגים יקרים, שבאופן מסורתי היו נמכרים בתקופה הזאת של השנה.
הירידה הצפויה במכירות תפעיל לחץ רב יותר על קמעונאי האונליין, שכבר נאבקים עם עליות מחירים במשלוחים וההחזרות לאור התייקרות מחירי הדלק והאנרגיה.