היתר בנייה לפרויקט תמ"א 38 באחת השכונות הישנות ביותר ביפו: חברת שיכון ובינוי דיווחה כי קיבלה לאחרונה היתר מוועדת המשנה לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב-יפו להקמת פרויקט התחדשות עירונית בשכונת יפו ד'. מדובר בפרויקט תמ"א 38/2 (מסלול פינוי בינוי) ברחוב המחרוזת, שיוצא לדרך לאחר 3.5 שנים בלבד מאז קודמה התוכנית להריסה ובנייה במתחם.
במסגרת הפרויקט, הממוקם בסמוך לקו האדום של הרכבת הקלה בין שדרות ירושלים במערב לנתיבי איילון במזרח, ייהרסו 4 בנייני רכבת ישנים ברחוב המחרוזת 35-41, הכוללים 4 קומות כל אחד עם 64 יחידות דיור רעועות (16 דירות בכל בניין), לטובת 4 בניינים חדשים בני 9 קומות, כולל קומה נוספת בנסיגה מעל חניון תת קרקעי משותף בן 2 מפלסים. כל בניין יכלול 37 יחידות דיור, ובסך הכול מדובר ב-148 דירות חדשות.
1 צפייה בגלריה
פרויקט התחדשות עירונית יפו
פרויקט התחדשות עירונית יפו
הפרויקט ביפו ד'
(הדמיה: מעוז פרייס אדריכלים )
דירות התמורה בפרויקט, שקודם בשיתוף עם חברת ארק התחדשות עירונית ותוכנן על ידי אדריכל מעוז פרייס, יכללו תוספת של כ-13 מ"ר, מרפסת, חניה וממ"ד. בחברה מעריכים כי הבנייה תחל בעוד כשנה ותסתיים כ-3 שנים לאחר העלייה לקרקע. הפרויקט משתרע על שטח כולל של כ-3.7 דונם ובסך הכול מדובר בשטח בנוי בהיקף של כ-16 אלף מ"ר.
שכונת יפו ד' היא שכונה היסטורית בדרום תל אביב-יפו, הממוקמת צפונית ליפו העתיקה וגבולה בים ברובע 7. בעבר נחשבה שכונת מצוקה, אולם בשנים האחרונות היא עוברת מתיחת פנים באמצעות פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית. לפני כחודשיים אושרה תוכנית התחדשות עירונית נוספת בשכונה, במתחם רובינשטיין-המחרוזת, שצפויה לכלול כ-700 דירות חדשות על שטח של כ-24 דונם.
כיום אין עדיין פתרון לתוכניות מחליפות לתמ"א 38 במסגרת תוכנית הרבעים של עיריית תל אביב, אולם נערכים ניסיונות למציאת פתרונות חלופיים. תוכנית המתאר העירונית תא/5500 כוללת הוראות מקדמות להתחדשות עירונית, ועל פי הערכות צפויה לקבל אישור סופי במהלך שנת 2025. בין היתר מגבשת העירייה מסלולים ייעודיים להתחדשות עירונית, תוך התאמה לאזורים שונים בעיר ולמאפייני הבינוי בהם. מסלולים אלו צפויים לכלול הקלות רגולטוריות ומתן תמריצים ליזמים ולדיירים.
נתי גלבוע, מנהל ההתחדשות העירונית בחברת שיכון ובינוי, מסר: "יפו עוברת בשנים האחרונות שינוי חיובי משמעותי. כך אוכלוסייה צעירה ומבוססת, שמחירי הנדל"ן בתל אביב גבוהים מדי עבורה, מוצאת ביפו פתרון אטרקטיבי ומעניין. הקרבה למרכזי תעסוקה, תרבות, ועכשיו גם לצירי תחבורה נוחים, והופכת אותה ליעד נדל"ני מרכזי. עם זאת, היא חסרה באופן משמעותי פתרונות דיור הולמים. הפרויקט מציע פתרון של דיור הוליסטי הן לאוכלוסייה המקומית הוותיקה והן לאותו קהל תל אביבי המחפש את הדבר הבא".