אחרי הבאזז הגדול בשנים האחרונות סביב בינה מלאכותית, אשר מגובה במחקרים בינלאומיים המצביעים על התייעלות יוצאת דופן בביצועי ארגונים ועובדים בזכות שימוש בה, היה אך טבעי שגם בישראל יחלו חברות וארגונים להטמיע AI. אלא שסקר שבדק לאחרונה את היקף השימוש וההטמעה בקרב פרטיים, חברות וארגונים, מעלה כי אנחנו משתרכים הרחק מאחור.
מחקרים בעולם כבר צופים את הזינוק בהטמעת AI בארגונים בשנים הקרובות. כך למשל סקר של מקינזי מיולי האחרון, שבו דיווחו 65% מהמשיבים שהארגון שלהם עושה שימוש בכלי AI. מדובר בנתון כמעט כפול מתוצאות סקר זהה שערך מכון הייעוץ האסטרטגי 10 חודשים קודם לכן. עוד עולה מהסקר, כי 75% מהארגונים צפויים לאמץ בינה מלאכותית עד שנת 2027, וכן 75% מהמנכ"לים סבורים שהיא תשנה משמעותית את הארגון שלהם במהלך שלוש השנים הקרובות. זאת ועוד - 42% מהמעסיקים יתעדפו הכשרת עובדים בבינה מלאכותית עד 2027, ומעסיקים שלא יעשו זאת, עלולים להימצא בנחיתות מול המתחרים.
המציאות מכתיבה מיקוד שונה
ומה המצב אצלנו? מחלקת המחקר של AllJobs ערכה בחודש יולי האחרון סקר שימוש והטמעה של AI בהיבט האישי והמקצועי. בנוסף נבדק האם העובדים צריכים לחשוש או דווקא לשמוח על היכולות לשיפור היעילות בעבודה בתוך זמן קצר יותר. הסקר כלל 468 משתתפים, 41% נשים ו־59% גברים, כולם בני 20 ומעלה. הממצאים מלמדים, כי האירועים שמתחוללים בישראל לאורך השנה וחצי האחרונות, משפיעים באופן ניכר על יכולתנו להטמיע AI ולהיות אומת AI ביחס לעולם.
על־פי הממצאים, מעל 50% ממחפשי העבודה לא התנסו כלל ב־AI. מתוך מי שהתנסו, רק 40% עושים זאת לצורכי עבודה. הסיבות לכך נעות בין פחד מהכלי למידה שבה התרבות הארגונית מאפשרת חדשנות ויצירתיות. נתון נוסף הוא ש־93% מתוך ה־40% שמשתמשים ב־AI במסגרת העבודה, העידו על עלייה בפרודוקטיביות – נתון שנמצא בהלימה לנתונים שנאספו מהעולם.
יותר מ־70% הנשאלים מעידים, שהם מכירים בערך המוסף של AI והיו רוצים לעבוד עם הכלי יותר, אבל ישנם אתגרים בדרך, למשל הבנה של הטכנולוגיה או קושי ברוטציה טכנולוגית. רק 8% ממשתתפי הסקר דיווחו שמקום עבודתם מעניק להם ידע וכלים בנושא AI.
בתשובה לשאלה האם הארגון עושה שימוש ב־AI, עולה, כי 50% מהארגונים בישראל לא משתמשים בכלי.
לדברי ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום קריירה ב־AllJobs, השתרכותה של ישראל מאחור לנוכח הקפיצה העולמית היא בה בעת מפתיעה ולא מפתיעה עבור מי שנחשבת כמובילה עולמית של כל אתגר טכנולוגי. "ברור לנו שבשנה וחצי האחרונות, שמאופיינות בתהפוכות פוליטיות ומדיניות, עליית אינפלציה ומציאות ביטחונית וכלכלית מורכבת – ארגונים הבינו שהם צריכים לייצר ערך עסקי, להדק חגורות ולשמור על המשכיות עסקית, ולכן המשאבים והמיקוד – בטח אחרי 7.10 - אינם מופנים להטמעת AI, אלא על איתנות, הישרדות והמשכיות, וזה מתכתב מאוד עם תוצאות הסקר", היא מסבירה.
צפי ביקוש למומחי AI
בינה מלאכותית פרצה לתודעה במהלך 2023 והפכה לתחום המדובר ביותר, ואין כמעט מי שלא שמע, דיבר או התנסה בו. "ב־2024 השדרוג ושיפור הגרסאות של הטכנולוגיות – אם זה Claude, או ChatGPT או Gemini ויתר עשרות הסטארט־אפים בתחום – הם פנומנליים. היה ברור שהטכנולוגיה צריכה להפוך לכלי שימושי בחברות, והן אומנם עשו ניסויי כלים מוצלחים מאוד, והציפייה הייתה שהן גם יטמיעו את הכלי בפעילותן", מסבירה בן תורה שושן ומוסיפה שעל־פי דוחות של גופי המחקר הגדולים בעולם, דוגמת מקינזי ועוד, מעל 70% מהארגונים מאמינים ש־AI יכול לשנות משמעותית את הארגון שלהם בתוך שלוש שנים, וצפויים לאמץ AI בתצורות כאלה ואחרות עד שנת 2027.
המשמעות היא שהארגונים יידרשו להתמקצע בתחום. באיזו דרך?
"על־פי נתונים מהעולם – ואנחנו רואים את זה גם אצלנו - המקצוע עם הגידול המשמעותי ביותר במשרות בשנים הקרובות יהיה מומחה בינה מלאכותית ופונקציות נוספות המשלבות AI. מעסיקים מתייחסים טוב יותר למועמדים שמציגים יכולות בתחום, ואנחנו רואים גם מועמדים שמציגים שליטה ב־AI בעולמות שאינם טכנולוגיים, למשל מטפלים שיקומיים, מורים וכיוב', כי זה מייצר תדמית חיובית יותר וגם אופק קדימה.
"ארגון שמבקש להטמיע AI זקוק לפונקציה שתלמד את צרכיו ותבצע אינטגרציה שלהם עם ה־AI. בעולמות של ייעוץ ארגוני – ההטמעה היא החלק הכי מאתגר. פונקציה כזו צריכה לזהות הזדמנויות ותהליכים ארגוניים שניתן לשלבם, להגדיר אותם ובד בבד להכשיר את העובדים".
יש דוגמאות להטמעה?
"למשל בחברת יוניליוור העולמית הטמיעו בתהליך הגיוס מערכת מבוססת AI – מין בוט שעושה ראיונות וידאו ראשוניים, ויש לו יכולת לנתח את התשובות, טון הדיבור, החוזקות, החולשות ולתת משוב על המועמד. זה קיצר את זמן הגיוס, חסך משאבים ושיפר את תהליך בחירת המועמדים המתאימים ב־75%.
"גם אצלנו ב־ AllJobs, ממש מהיום ש־AI עלה לאוויר, שמנו לעצמנו מטרה לשלב אותה בתוך הארגון ועבור הלקוחות. מינינו ראש תחום AI, שבוחן תהליכים ובודק איך אפשר לייצר ערך למחפשי העבודה וללקוחות העסקיים שמחפשים עובדים. ב־2023 השקנו את HI-AI - שמסייע למחפשי העבודה לשפר את קו"ח שלהם, להכין אותם לראיונות עבודה, להגיע לרמות שכר ממוצעות, דוגמאות לנראות של עבודות בית שהמועמד מקבל ועוד. עבור המעסיקים פיתחנו AI שיכול לשפר את ניסוח המשרה, ויש לנו גם פורום AI רבעוני פעיל.
"חרף האתגרים, מחקרים בעולם מראים שטכנולוגיית AI מצליחה לשפר תהליכים, לדייק אותם ואמורה להיות מכפיל כוח לארגון. אני מאמינה שארגונים שיטמיעו עובדים השולטים ב־AI, יצברו רווח תפעולי, כספי ונוסף. יש אנשים שתפקידם להכשיר מנהלים ועובדים בשימוש בטכנולוגיה דווקא בארגוני לואו־טק ומיד־טק, דוגמת חברות ביטוח, מוסדות פיננסיים ובתי חולים. עם זאת בשטח – העובדים מדווחים שהשימוש ב־AI לא מגיע אליהם. יכול להיות שההנהלה עדיין בודקת ומגששת או שהיו תוכניות הטמעה שהוקפאו. במציאות הנוכחית ישראל נמצאת ב'הולד'. אבל אני אופטימית, כי אני פוגשת את ישראל היוזמת, המחוברת, החדשנית, וזה יקרה באקלים המתאים".