אחרי האזהרה של חברת דירוג האשראי פיץ' בשבוע שעבר כי הרפורמה המשפטית עלולה לפגוע בפרופיל האשראי של ישראל, חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה הערב (שלישי) אזהרה ישירה בה הודיעה כי אם המהפכה תתבצע החברה תבטל את התחזית החיובית שלה לישראל, ודירוג האשראי אף עלול להיפגע.
"להערכתנו, אם המהפכה תיושם במלואה, השינויים המוצעים עלולים להחליש באופן מהותי את כוחה של הרשות השופטת, מה שיכול לגרום לדירוג אשראי שלילי. השינויים המתוכננים יכולים גם כן להוות סיכון לטווח ארוך יותר עבור הכלכלה הישראלית, במיוחד בכל מה שקשור להזרמת הון למדינה ממגזר ההייטק", נכתב בהודעה שפרסמה מודי'ס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' אלי כהן וניר ברקת
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
עוד נכתב כי "בטווח הארוך השינויים המשפטיים עלולים לפגוע בפוטנציאל הצמיחה הכלכלי החזק של ישראל ולהעלות את הסיכונים הגיאופוליטיים של ישראל. אנחנו לא צופים שלרפורמה יהיו השלכות כלכליות בטווח הקצר, אולם התנודתיות במטבע, אשר עלתה מאז תחילת הדיונים על הרפורמה, עלולה להאט את ההקלה הצפויה בלחצים האינפלציוניים.
"אי ודאות כלכלית גדולה יותר אף עלולה לדחות החלטות לגבי השקעות. יתרה מכך, אם השינויים המשפטיים יחלישו באופן יסודי יותר את האטרקטיביות של ישראל כיעד להשקעה וישפיעו על פוטנציאל הצמיחה של המדינה, זה יוכל אף לשנות את השקפתנו לגבי עוצמתה הכלכלית של מדינת ישראל".
כיום דירוגה של ישראל במודי'ס הוא A+, והחברה ציינה לאחרונה כי בעקבות יציאת ישראל במהירות ממשבר הקורונה תיתכן אף העלאת הדירוג בעתיד. אבל כעת, לאור הרצון של הממשלה להשלים את המהפכה המשפטית, מודי'ס צפויה שלא לעלות את הדירוג האשראי של ישראל באמצעות תחזית חיובית, אלא להוריד אותו לתחזית יציבה.
יש לציין כי מדובר באירוע חריג משום שחברת דירוג האשראי לא מוציאה בדרך כלל הודעה למשקיעים לפני מועד פרסום הדירוג הרגיל. משמעות הפרסום מחוץ ללוח הזמנים הרגיל היא שכאשר תתכנס ועדת דירוג האשראי בעוד מספר חודשים, במידה והמהפכה המשפטית תיושם, ההמלצה תהיה להוריד את תחזית הדירוג של ישראל
כאמור, בשבוע שעבר החליטה חברת האשראי הבינלאומית פיץ' להשאיר את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+, והותירה את התחזית "יציבה", אך עם זאת הזהירה מהשכלות המהפכה המשפטית. "אמנם תוכנה הסופי של הרפורמה עדיין נתון לשינויים ולמו"מ בכנסת הישראלית", כתבו בפיץ', אך אנו מאמינים שלרפורמה יכולה להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל. זאת על ידי החלשת האינדיקטורים של הממשלה או במידה והיחלשות האיזונים והבלמים יובילו למדיניות גרועה או סנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים".
על פי החברה, חלק מהמדינות שהעבירו רפורמות מוסדיות גדולות אשר הפחיתו את האיזונים והבלמים המוסדיים ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI), האינדיקטורים המשפיעים ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה, ובמקרים מסוימים הביאו להפחתה של שלב אחד בסולם הדירוג על פי מודל החברה, כאשר ההשפעה נמשכה לאורך מספר שנים. בשלב זה לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה בקנה מידה דומה.
החברה מציינת כי חלק מחברי הכנסת והממשלה הציעו לצמצם את עצמאותו של הבנק המרכזי ולהגביל את עליית הריבית על המשכנתאות. עד כה התנגדו למאמצים אלו ראש הממשלה ושר האוצר. על פי החברה, היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תוריד את האמינות של קובעי המדיניות בישראל, המהווה כיום נקודת חוזק בדירוג האשראי.