103,300 תביעות הוגשו על ידי מעסיקים עבור תקופות הבידוד של עובדיהם עד לשבוע האחרון של חודש יוני. 98% מהתביעות אושרו ושולמו והיתר מצויים בתהליך בירור טכני וצפוי כי הן ישולמו בהקדם. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתונים של הביטוח הלאומי עולה כי התביעות הוגשו עבור כ-94 אלף עובדים והפיצוי נדרש עבור כחצי מיליון ימי בידוד של העובדים. עבור התביעות שאושרו ושולמו הועבר למעסיקים סכום של כ-145 מיליון שקל. כ-17,350 תביעות נוספות נמצאות בתהליך בירור נוסף.
3 צפייה בגלריה
עבודה בצל הקורונה. אילוסטרציה
עבודה בצל הקורונה. אילוסטרציה
עבודה בצל הקורונה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מבין העסקים שהגישו תביעות לדמי בידוד, נמצא ששיעור התביעות בקרב עסקים גדולים גבוה יותר מאשר עסקים קטנים. כך לדוגמא, מבין כ-200 אלף העסקים שבהם יש 5-1 עובדים, רק כאחוז אחד מהעסקים קיבלו דמי בידוד, בעוד שלמעלה מ-50% מהעסקים שלהם לפחות 400 עובדים קיבלו תשלום דמי בידוד. בדומה לכך, התגמול הממוצע שהעסק קיבל עבור דמי בידוד הולך ועולה עם גודל העסק.
עם זאת, שיעור העובדים המבודדים מקרב כלל העובדים בעסק הולך וקטן ככל שגודל העסק עולה. כלומר, אחוז העסקים שמקבלים דמי בידוד הולך ועולה עם גודל העסק, אולם לא בהכרח בשל אופי העבודה, התנאים הפיזיים והחשיפה האפשרית של העובדים אצל המעסיקים הגדולים, אלא בשל העובדה שפוטנציאל העובדים שעשוי להידרש לבידוד גבוה יותר אצל עסקים עם יותר עובדים.
3 צפייה בגלריה
(נתונים: הביטוח הלאומי)
בחלוקה ענפית עולה שהתגמול הגבוה ביותר שולם בענף "מידע ותקשורת". על אף שמספר ימי הבידוד המתוקנן היה כ-4.9 לעובד, התשלום המתוקנן לתקופת הבידוד היה כ-2,500 שקל, שכן בענף זה שווי יום עבודה הוא הגבוה ביותר.
התשלום הנמוך ביותר היה בענפים "שירותי בריאות רווחה וסעד", "בינוי", וענף "שירותים אחרים". על אף הסיכון הגבוה יותר לחשיפה לחולה מאומת, מספר ימי הבידוד בענף "שירותי בריאות, רווחה וסעד" נמוך יחסית. ממצא זה עשוי לנבוע כתוצאה מנהלי בידוד מיוחדים שנקבעו עבור עובדי מערכת הבריאות. בחינה של התגמול ומספר הימים לפי גודל העסק מעלה כי כפי שהיינו מצפים בהתאם ללשון החוק, מספר הימים והתגמול נמוך בקרב עסקים עם יותר מ-20 עובדים, בהשוואה לעסקים הקטנים.
3 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר
(צילום: קובי קואנקס)
לאורך התקופה הוגשו כ-103,300 תביעות שונות עבור תקופות בידוד של עובדים. מאחר ועובדים יכולים להיות בתקופות בידוד שונות וכן לעבוד אצל מעסיקים שונים באותו הזמן, יכולות להיות מספר תביעות לאותו אדם אצל אותו המעסיק, וכן מספר תביעות שונות לאותו התאריך אצל מעסיקים שונים.
מתברר, כי למעלה מ-80% מהתביעות הוגשו עבור החודשים דצמבר 2020 לפברואר 2021, במקביל להתפרצות המגפה והסגרים שהוטלו בשל כך. עם זאת, ניתן לראות כי הן מספר הימים הממוצע לתשלום והן התגמול המחושב הגיעו לשיאם במהלך נובמבר 2020, ומאז מצויים רוב הזמן במגמת ירידה. ניתן להניח כי הירידה הן במספר הימים המחושבים לתגמול והן בתגמול המחושב נובעים מהעובדה שבמהלך חודש דצמבר קיצר משרד הבריאות את משך הבידוד הנדרש מ-12 יום ל-10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות.
בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל הטילה הממשלה הגבלות משמעותיות על אזרחי המדינה. בין המגבלות שהוטלו נקבעה חובת בידוד של עד 14 ימים למי שנחשף לחולה מאומת בנגיף ולשבים מחוץ לארץ. בחודשים הראשונים הוגדרה תקופת הבידוד כימי מחלה המשולמים על חשבון המעסיק בהתאם להסדרים השונים. בעקבות עתירה של התאחדות התעשיינים וההסתדרות לבג"ץ, נקבע כי ימי בידוד אינם בגדר "ימי מחלה" אלא "דמי בידוד". כמו כן נקבע בפסיקת בג"ץ כי על המדינה לשפות את המעסיקים בגין ימי הבידוד כך שהנטל יתחלק בין המדינה, המעסיק והעובד.
בתאריך 19/11/20 אושרה הצעת חוק אשר הגדירה את החזרי התשלום למעסיקים עבור עובדים שנעדרו מעבודתם בשל שהייה בבידוד, וקבעה כי על המעסיקים להגיש תביעה מקוונת לקבלת שיפוי דמי הבידוד עבור השכר ששילמו לעובדיהם הנמצאים בבידוד. במסגרת תשלום השכר המעסיק משופה גם על עלות המעסיק שלא משולמת ישירות לעובד במסגרת משכורתו.
בחוק נקבע כי המעסיקים רשאים לתבוע את דמי הבידוד מהמוסד לביטוח לאומי, עבור תקופה שבה העובד שהה בבידוד שדווח למשרד הבריאות. כמו כן נקבעה רשימת מעסיקים שאינם זכאים לתשלום ימי בידוד הכוללת בעיקר משרדי ממשלה וגופים הנתמכים מתקציב המדינה. מימי הבידוד מנוכים ימי מנוחה (יום-יומיים, בהתאם להיקף המשרה של העובד).
חישוב דמי הבידוד מתבצע כדלהלן:
  • עבור יום בידוד אחד - המעסיק לא יקבל תשלום.
  • עבור יום הבידוד השני - המעסיק יקבל 100% מהתשלום עבור יום הבידוד.
עבור יתר הימים - המעסיק יקבל תשלום לפי מספר העובדים בעסק לפי הפירוט:
  • מי שמעסיק 20 עובדים או פחות - יקבל 75% מהתשלום עבור יום הבידוד.
  • מי שמעסיק יותר מ-20 עובדים - יקבל 50% מהתשלום עבור יום הבידוד.
בתוך כך, הממשלה אישרה היום הצעה חדשה של שר האוצר, אביגדור ליברמן, לגבי המימון למעסיקים על היעדרות העובדים בשל ימי בידוד. לפי ההצעה החדשה, מעסיקים יקבלו מימון מלא מהמדינה על ימי הבידוד של עובדים שהתחסנו, ו-75% עבור עובדים שלא התחסנו. זאת לאחר שבשבוע שעבר אישרה הממשלה הצעה לפיה המימון ללא מחוסנים יעמוד על 50% בלבד. לגבי ההורים המחוסנים שנעדרו בשל בידוד ילדיהם ההחלטה נותרה בעינה, והמעסיקים יזכו עבורם למימון מלא עבור ימי הבידוד.