האם העלאת מיסי הארנונה ברוב ישובי הארץ, שמתוכננת לעוד שבועיים, תיבלם? והאם ההנחה על המס על הדלק תימשך? שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, הודיע היום (ה') כי הוא מכבד את תוצאות הבחירות, הבהיר בפני הדרג המקצועי במשרד האוצר כי הוא מתכוון לפעול אך ורק במסגרת התחזוקה השוטפת של המשרד וכי אינו מתכוון לפעול או לחתום על שום נושא שנוי במחלוקת בין הממשלה היוצאת לממשלה הנכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
זאת, לאחר שלפי שעה נוצר מצב לא שגרתי לפיו שר האוצר ליברמן ממשיך לכהן בתפקידן רק "על הנייר" ולמעשה כבר לא מבצע שום פעולות, בשל הידיעה הברורה שבתוך ימים צפויה לקום הממשלה החדשה, שתהיה לה מדיניות חדשה ולמשרד האוצר ייכנס שר חדש שמיועד לכהן בשנתיים הבאות - ח"כ בצלאל סמוטריץ'.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושר האוצר היוצא אביגדור ליברמן
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושר האוצר היוצא אביגדור ליברמן
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושר האוצר היוצא אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "מכיוון שראש הממשלה המיועד הצהיר מספר פעמים שבכוונתו להקפיא את מחירי הארנונה, אני מבהיר כי אהיה מוכן לחתום על הצווים בנושא אך ורק אם ראש הממשלה המיועד יפנה אלי ויבקש זאת ממני בצורה מפורשת ובכתב וזאת במטרה למנוע פתח ל'מחטף' של הרגע האחרון". יחד עם את, עד לשעת פרסום הידיעה לא נעשתה פנייה כזאת.
בינתיים, ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הודיע כי יפעל להקפאת מיסי הארנונה (מהלך שיעלה הסבסוד של מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה) ויפחית גם הוא את המס על הדלק. כעת, נותר להמתין האם נתניהו אכן יפעל כבר בימים המעטים שנותרו עד לסוף השנה לקיום שתי הבטחות הבחירות הללו.

האם מחיר הדלק יעלה שוב?

בתחילת החודש התייקר הדלק ב-39 אגורות ומחירו עלה ל-6.85 שקלים לליטר בתדלוק עצמי. מדובר בעלייה של 6% מהעדכון הקודם שנעשה בתחילת נובמבר. תוספת בעד שירות מלא עומדת כיום על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
מחיר הדלק החדש הגיע בצל ביטול ההפחתה של שקל אחד במס הבלו וחתימת שר ליברמן על צו חדש להפחתת המס ב-33 אגורות בלבד עד סוף דצמבר. באוצר דנו בנושא מספר ימים, ולאחר שנמצא מקור תקציבי, ניתן גם אישור משפטי לעניין. במשרד האנרגיה היו אמורים לפרסם את המחיר החדש, אך דחו את ההודעה לרביעי כדי לחכות ל"מידע עדכני מהאוצר בנוגע לרכיב הבלו".
ליברמן התייחס בתוכנית של מורן אזולאי וקובי סודרי ב-ynet radio לחתימה ברגע האחרון על הצו: "זה תמיד קורה ברגע האחרון כי אתה צריך מקורות תקציב ותקופת הטמטומים הזאת, תקופת הלימבו, היא פשוט מסכנת גם את הכלכלה. כמה שיותר אי-ודאות, ואנחנו ממשלת מעבר, אתה לא יכול לקבל החלטות, אתה לא יכול להביא שום דבר לא להחלטת ממשלה ולא להחלטת קבינט, אתה צריך איכשהו להתפתל במסגרת מה שיש לך, והחלטות שהתקבלו כבר לפני פיזור הכנסת ולכן יש פה קושי רב. ובעיקר זה תחזוקה וכל פעם להביא מן היקב ומן הגורן כמה גרושים לסתום פה חור ושם חור".
בתוך כך, ב-31 בדצמבר צפוי לפוג צו הפחתת המס על הדלק שליברמן חתום עליו ושהוארך כבר פעמיים. כעת ההנחה הופחתה משקל שלם ל-33 אגורות בלבד ואם הצו לא יוארך, יעלה מחיר הדלק בהתאם. עם זאת, המחיר צפוי להשתנות ב-1 בינואר גם לפי חישוב מחיר חבית נפט באגן הים התיכון ועל פי ממוצע שער הדולר בחמישה הימים שיקדמו לסוף החודש הקרוב.