מי שלא דיווחו על כספים גדולים בחו"ל, יוכלו כנראה לעשות זאת מיוזמתם ולהסתפק בענישה מופחתת. ל-ynet נודע כי ברשות המיסים מתכננים כעת מבצע "גילוי מרצון", אולם הפעם יהיה על המתוודים לשלם גם כופר - אם כי בסכום נמוך יחסית. הכוונה היא שהנוהל החדש ייכנס לתוקף כבר בקרוב, אולם ברשות המיסים סירבו למסור פרטים וציינו רק שנעשית בדיקה בנושא מול משרד המשפטים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בעשור האחרון התייקמו שלושה מבצעי "גילוי מרצון" דומים, כאשר המטרה הייתה לגייס עוד מיליארדי שקלים של מיסים ששולמו על ידי אזרחים ישראלים שהחזיקו כספים בחו"ל ובארץ ולא שילמו עליהם מס.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
רשות המיסים בדקה בימים האחרונים עם משרד המשפטים אפשרות לחדש את מבצע "גילוי מרצון", בשל הצורך להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בעת הזאת, בין השאר בשל החשש שהוצאות הממשלה יגדלו בעת הקרובה ויהיה צורך להגדיל את צד ההכנסות בתקציב.
גם במבצע החדש, "מגלים מרצון" לא יועמדו לדין פלילי בתמורה להודאתם בעבירת המס, אולם כאמור יהיה עליהם, כדרישת משרד המשפטים, לשלם כופר - מה שלא נעשה בעבר במבצעים דומים, אלא במקרים חמורים בלבד.
חידוש תוכנית "גילוי מרצון" בא על רקע היישום המורחב של חילופי מידע בין רשויות המס בעולם, ולאור הגברת המאבק בהון השחור ומאמצי רשות המסים לחשוף את ההון הלא מדווח בישראל ובחו"ל וכמו כן בהמשך להצלחתם של נוהלי "הגילוי מרצון" שנעשו בעבר והכניסו מיליארדי שקלים לקופת המדינה.
מטרתו של הנוהל, היא לאפשר לישראלים שעברו על החוק ולא דיווחו כנדרש על כלל הכנסותיהם והונם לבצע הליך של "גילוי מרצון", לשלם לאלתר את המיסים המגיעים מהם כדין ובכך להימנע מהליכים פליליים.
על פי הוראות הנוהל, נישום יוכל לגלות את נכסיו ולהצהיר על הכנסותיו שלא דווחו, לשלם את המס הנגזר מהן וזאת אם יעמוד בתנאים המפורטים בנוהל. בין יתר התנאים, הדרישה לכך שהגילוי יהיה כן, מלא ובתום לב, וכן כי במועד הפנייה לא נערכת בדיקה או חקירה ברשות המיסים בעניינו של הפונה.
במסגרת נוהל הגילוי מרצון, המבקשים ישלמו מיידית מס כדין כמתחייב מהגילוי. בתמורה, רשות המיסים תתחייב, באישור פרקליטות המדינה, שלא יינקטו הליכים פליליים כנגד אותם נישומים שיעמדו בתנאי הנוהל וישלמו את מלוא המס הנגזר מהליך הגילוי. הבקשות ל"גילוי מרצון" תוגשנה באמצעות הדואר האלקטרוני.
בנוהלי "גילוי מרצון" בעשור האחרון נחשפו בפני שלטונות המס בישראל עשרות מיליארדי שקלים שהוחזקו במטבעות זרים במדינות שונות, בעיקר ביבשת אירופה.
רו"ח ראובן שיף, יו"ר rsm שיף הזנפרץ ונשיא לשכת רו"ח לשעבר, אמר בתגובה לפרסום כי כי "טוב תעשה רשות המיסים אם תצא לאלתר ובהקדם למבצע של 'גילוי מרצון'. ידוע לכל שקיימים נכסים רבים של תושבי ישראל בארץ ובחו"ל והכנסות הנובעות מהם שאינם מדווחים ויש חשיבות רבה לגביית המס שלהערכתנו יגיע למיליארדי שקלים. מדינה צריכה להיות לעיתים חכמה ולא רק צודקת".