כאשר א' היה בן 49 הוא רכש בביטוח ישיר פוליסת ביטוח חיים ובריאות, שכללה גם כיסוי לאובדן כושר עבודה. 7 שנים אחר כך חלה בסרטן שלפוחית השתן. לאחר שנה של טיפולים וניתוחים החלים, אבל נשאר עם נכות מאוד קשה כשנאלץ לתפקד באמצעות נקז שתן וסטומה. בעקבות מצבו הפסיק לעבוד כמכונאי מלגזות, עבודה שבה עסק מגיל 15. בתחילה, חברת הביטוח שילמה לו תגמולים מלאים על אובדן כושר עבודה, אבל אחרי שלוש שנים וחצי קיצצה את הגמלה בחצי למשך שלושה חודשים ובהמשך הופסקה הגמלה לחלוטין.
א' הגיש תביעה נגד החברה באמצעות עורכי הדין רפאל אלמוג ויואב גפני, ממשרד אלמוג־שפירא לחייב אותה לפצותו על כל התקופה שבה לא שולמה לו גמלה מלאה, לפטור אותו מתשלום פרמיות וכל זאת עד גיל 67, לפי הפוליסה.
1 צפייה בגלריה
בטיחות וגיהות בעבודה
בטיחות וגיהות בעבודה
עובד מלגזה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פרקליטיו טענו כ א' הוכשר מאז נעוריו לעבודת מכונאות בלבד ומאז שחלה בסרטן הוא אינו מסוגל לשבת זמן רב בעבודה משרדית בעקבות הנזק שנוצר לדופן הקדמית של הבטן והסטומה, ואין לו ידע והכשרה בעיסוקים אחרים: "בהתחשב במגבלותיו הפיזיות הכשרתו וניסיונו אינו יכול להשתקם במקצועות שהוצעו ע"י חברת הביטוח".
ביטוח ישיר טענה, כי א' החלים מהסרטן, איננו מקבל כל טיפול, אינו מוגבל וכל עבודה סבירה מתאימה למצבו. לפי חברת הביטוח, אין מניעה לעבוד עם סטומה בכל עבודה, כי אין מניעה למצוא עבודה שבסמוך לה יש שירותים. ביטוח ישיר טענה שגם אם א' אינו יכול לעבוד עוד כמזלגן, בגלל הנכות שלו, הוא בקלות יכול למצוא לעצמו עבודה משרדית אחרת. חברת הביטוח אף האשימה את א' בחוסר תום לב שאינו עושה מאמץ מספיק כדי לחפש עבודה אחרת ומעדיף לקבל את התשלומים מחברת הביטוח.
בפסק דין שניתן באחרונה, השופטת מלכה ספינזי-שניאור, מבית משפט השלום בתל-אביב, דחתה את כל טענות חברת הביטוח וחייבה אותה לשלם לא', שהוא כיום בן 64 , גמלה מלאה מהיום שהחברה הפסיקה לשלם באופן מלא, מגיל 60 ועד גיל 67. לפי הערכת פרקליטו של א' מדובר בסכום כולל שיגיע עד גיל 67 לכ-900 אלף שקל.
עו"ד רפאל אלמוג עו"ד רפאל אלמוג צילום: אופיר הייב
העיקרון המוביל בפסק הדין היה שההצעות של חברת הביטוח לא' לעבוד בתחומים שונים במקומות עבודה אחרים ולעבור הסבה מקצועית, כולן ברמה התאורטית ואינן מעשיות לאור מצבו הבריאותי, הגיל שלו והעובדה שמאז גיל 15 הוא היה מכונאי מזלגות ולא יודע דבר לעשות שום דבר אחר. כמו כן, השופטת ציינה, כי ביטוח לאומי נתן לא' נכות של 100 אחוז לגבי כושר עבודה וגם קבע, כי לא ניתן בגילו לשקם אותו ולהכשיר אותו לעבודה אחרת.
בית המשפט קבע, בהתאם לחוות דעת רפואית של מומחה מטעם בית המשפט, כי "הכל נהדר על הנייר, רק אם א' ימצא מקום עבודה תומך מאוד עם גישה מיוחדת לאנשים עם סטומה, ניתן יהיה למצוא לא' עבודה אחרת".