בעקבות המחסור בחוקרי בינה מלאכותית (AI) מנוסים בישראל, המדינה – באמצעות רשות החדשנות – תסייע ביבוא מומחים כאלה מחו"ל לעבודה בחברות הייטק בארץ, בסכום כולל של 10 מיליון שקל. יבוא מומחים מחו"ל לענף ההייטק בעידוד המדינה מעיד על עומק המצוקה בענף, ועל הדאגה מהידרדרות במעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית מובילה.
היום (ראשון) תצא רשות החדשנות ב"קול קורא" חדש למימון תוכניות אשר יסייעו בהבאת חוקרי בינה מלאכותית מצטיינים מחו"ל - שהם בעלי תארים מתקדמים רלוונטיים וניסיון מעשי בחברות עתירות ידע בתחום - לצורך קליטה בחברות הייטק ישראליות.
1 צפייה בגלריה
סטודנטים
סטודנטים
(צילום: shutterstock)
בניגוד לתוכניות אחרות, המיועדות להשבת אקדמאים יורדים, טאלנטים שירדו מן הארץ, או עולים פוטנציאליים - התוכנית המדוברת מתייחסת לראשונה במפורש גם לתושבי חו"ל זרים, המוכנים או מעוניינים להתקדם בקריירה דווקא בתעשיית ההייטק הישראלית, שהיא בעלת מוניטין עולמי.
ה"קול הקורא" מיועד לגופים שהם בעלי ידע וניסיון בעבודה מול עובדים מחו"ל ויכולים לסייע בהשתלבותם בחברות הייטק ובהתאקלמות בישראל, כולל של בני משפחותיהם. לחילופין, הוא מתאים גם לגופים העובדים בשותפות עם ארגונים ועמותות העוסקים בקליטה ובליווי של עולים או של ישראלים חוזרים. כמובן, על הגופים הללו להיות מקושרים לחברות בארץ, שיש בהן יש דרישה לחוקרי ומומחי AI.
במסגרת ה"קול הקורא" יוכלו הגופים הזוכים לקבל מרשות החדשנות מימון של 50% עד 70% מגובה התקציב שיאושר להם, לתקופה של עד 24 חודשים. הם יתחייבו "לליווי משמעותי" בארץ של המומחה מחו"ל עד לשילובו המוצלח בתעשייה.

מצוקת המומחים בתחום ה-AI בישראל

בישראל מצטרפים לשוק העבודה בכל שנה פחות מ-700 בוגרי תואר שני במדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה, כשמספר בוגרי הדוקטורט בתחום מדי שנה עומד על 100 בלבד - מספר שלא מתקרב לצרכי התעשייה: בעידן שבו הטכנולוגיות המתקדמות והבינה המלאכותית חודרות לחיי היום-יום בקצב מסחרר - הצורך בארץ במומחי בינה מלאכותית וטכנולוגיה חדשנית בעולמות למידת המכונה והלמידה העמוקה הולך וגובר. הביקוש למומחים כאלו, בשילוב עם התחרות הניטשת בעולם בין חברת הענק על טאלנטים בתחום, מדגישים את הצורך הדחוף בפעולה מיידית.
ברשות החדשנות ובמשרד המדע, החדשנות והטכנולוגיה, מודעים מזה זמן למצוקה בתעשייה בתחום ה-AI, שדורשת השקעה מיוחדת בהכשרה ובשיפור של תשתיות המחקר והפיתוח. לפי דרור בין, מנכ"ל הרשות, "מדובר בפיילוט, שאם יצליח יביא ליוזמות נוספות מסוג זה גם בתחומי טכנולוגיה אחרים. אנחנו מאמינים כי יצירת סביבת עבודה תומכת ומתקדמת תאפשר למומחים אלו להתפתח ולהוביל פרויקטים חדשניים שיתרמו לכלכלה הישראלית ולמעמדה של ישראל כמעצמת טכנולוגיה וחדשנות עולמית".
יצויין, כי כבר בפברואר 2018 פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה נוהל מיוחד, הקובע נוהל מזורז, הקלות והסדרים מיוחדים לחברות הייטק המבקשות להעסיק מומחים זרים. ב-2021 אף קידמו השרות דאז איילת שקד ואורית פרקש-הכהן תוכנית שתקל עוד יותר על הבאת עובדי הייטק מחו"ל בניסיון להקל על מצוקת כוח-האדם בהייטק הישראלי. בפועל, מספר החברות שעשו שימוש עד כה בהקלות הללו מצומצם.
לדברי ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות: "ישראל נמצאת בחזית הדירוג העולמית בבחינת מספר חברות הבינה המלאכותית הפועלות בה ויכולתן להביא אל השוק מוצרים פורצי דרך, אולם שימור ההובלה הזו תלוי בצורה ישירה ביכולתנו להמשיך ולהגדיל את מספר המומחים הפועלים בתעשייה. יש כיום מחסור עולמי במומחים כאלו".
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, גילה גמליאל, הוסיפה, כי המהלך "יאפשר לגשר על הפער בהיצע המומחים המקומיים ולהבטיח את המשך הצמיחה והחדשנות בישראל לטובת הדורות הבאים".