הוועדה המוניטארית של בנק ישראל הודיעה אחר הצהריים (שני) כי החליטה שלא לשנות את שיעור הריבית ולהשאיר אותה על 4.5%, שהם 6% ריבית פריים. זו הפעם הרביעית ברציפות שהבנק לא משנה את שיעור הריבית במשק.
החלטת בנק ישראל הייתה צפויה, כשלמעשה רק פעם אחת השנה, בחודש ינואר, הוועדה המוניטארית הורידה את הריבית ברבע אחוז. בשעה 16:15 נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, יקיים מסיבת עיתונאים שבה יסביר את ההחלטה וייתכן שייתן תחזיות והערכות בנוגע לכלכלת ישראל.
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
בין הסיבות המובילות להחלטה הן המצב הגירעוני מאוד של קופת המדינה, לאחר שהיום פורסם כי הגירעון בתקציב המדינה זינק עוד יותר והגיע ביוני לשיעור עצום של 7.6% ב-12 החודשים האחרונים, שיא של מזה שני עשורים, וזאת בעוד שהיעד שאושר לכל שנת 2024 בחוק התקציב עומד על 6.6%. מדובר בעלייה של עוד 0.4% לגירעון רק בחודש יוני.
בנוסף, השפיעו על ההחלטה ההמתנה להחלטות הממשלה על גיבוש תוכנית לקיצוצים והעלאות מיסים במסגרת תקציב שנת 2025 וכן התמשכות המלחמה בזירות הדרום והצפון, תוך חשש מהתלקחות חמורה יותר כבר בקרוב בגבול לבנון.
גם העובדה שבארה"ב הריבית טרם ירדה מבהירה כי בנק ישראל מבקש לא להגדיל את פערי הריביות לעומת ארה"ב. התחזקות השקל בימים האחרונים מתוך ציפייה להסכם חטופים והפסקת אש בשתי הגזרות תורמת גם כן להחלטה להימנע מהפחתת ריבית כעת, שתחזק את המטבעות הזרים ותייקר את המוצרים המיובאים.
ההערכות כעת הן שהריבית תופחת אולי פעם אחת בהמשך השנה, תלוי כמובן בהתפתחויות הביטחוניות והכלכליות במהלך הקיץ והסתיו.
מהתחזית המעודכנת של בנק ישראל עולה כי שיעור הצמיחה בישראל יהיה נמוך השנה, רק 1.5%. זאת צמיחה שלילית לנפש שכן האוכלוסייה בישראל גדלה בשנה בכ-2%. הבנק עדכן כי הוא צופה הורדת ריבית אחת השנה.
כמו כן שיעור האינפלציה יעמוד על 3%, קצה הרף העליון של היעד (1%-3%). שיעור האבטלה שכבר ירד השנה לכ-3% יעמוד השנה על 4%.
בשנה הבאה הצמיחה כבר תעלה לפי תחזית בנק ישראל ל-4.2%, שיעור האבטלה יפחת מעט ל-3.8% והאינפלציה תהיה בתוך היעד - 2.8%. הגירעון בתקציב יפחת בשנה הבאה ל-4% לעומת יעד של 6.6% השנה.
ברבעון השני של 2025 הריבית צפויה לעמוד על 4.25%. "לנוכח עליית ההסתברות שאנו מייחסים לתרחישים ביטחוניים חמורים יותר כגון עלייה בעוצמת ומשך הלחימה, הסיכון לתחזית הצמיחה נוטה כלפי מטה והסיכון לתחזיות האינפלציה והריבית נוטה כלפי מעלה", נכתב בהודעה.