משרד התחבורה פרסם הבוקר (רביעי) תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה, לפיו מוצע לדחות את הרפורמה בחניה בערים בשנתיים - עד ינואר 2027. מדובר ברפורמה שנכון להיום צפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025 וקובעת כי רשות מקומית בה גרים 40 אלף תושבים ומעלה לא תוכל לקבוע פטור מתשלום עבור חניה לתושבי הרשות המקומית רק בשל היותם תושביה. המשמעות: החניה חינם בכחול-לבן ברחבי העיר תוגבל בצורה משמעותית מאוד ותתאפשר רק באזור מגורים ספציפי.
בהתאם לחוק, אשר כאמור אמור היה להיכנס לתקוף בעוד כשלושה חודשים, עיריית תל אביב כבר הודיעה על שינוי משמעותי במדיניות החניה בכחול-לבן, לפיה מינואר 2025 יוכפלו אזורי החניה בעיר וכל תושב יחויב בתשלום ב-13 מתוך 14 אזורים בעיר, לצד אגרה מתחדשת של 500 עבור כל תו חניה שני. כעת, אם משרד התחבורה אכן יחליט לדחות את כניסת הרפורמה לתוקף - בין היתר בצל לחץ של ראשי רשויות אחרים שמתנגדים לשינוי הדרמטי - השאלה היא אם גם ערים שכבר התכוננו לשינויים יחזרו בהן.
2 צפייה בגלריה
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
בתזכיר החוק שפורסם, משרד התחבורה הודה כי לא עשה מספיק בשנים מאז פורסמה הרפורמה כדי לחזק את התחבורה הציבורית: "הסדר זה נועד לייצר תמריצים שליליים לשימוש ברכבים פרטים על ידי תושבים מקומיים, באמצעות ייקור החניה במרחב הציבורי, ובכך לגרום להעדפה של ניידות באופנים אחרים - תחבורה ציבורית, הליכה וכלי תחבורה קלה.
"בכדי שניתן יהיה להגשים את תכלית החוק, ולא רק להגדיל את עלות השימוש בחניה במרחב הציבורי, יש לוודא, בין היתר, כי קיימת זמינות ונגישות של החלופות לרכב הפרטי. בתקופה שמיום חקיקתו של תיקון מס' 129 ועד למועד התחילה כאמור לעיל, לא נעשתה הערכות מספקת בנושא, הכוללת בין היתר: חקיקת ועדכון חוקי עזר בהתאמה לתיקון 129, שיפור התחבורה הציבורית, תמריצים לשימוש בתחבורה ציבורית, פתרונות לאוכלוסיות מיוחדות ועוד", נכתב בתזכיר.
במשרד האשימו במצב בין היתר את מלחמת חרבות ברזל, אשר לטענתם "הטילה עומס משימות אחרות ודחופות יותר", לצד "דחיית הבחירות ברשויות המקומיות, מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 (ובחלק מן הרשויות הן לא התקיימו עד עצם היום הזה), דבר שעיכב את הכנת חוקי העזר הנדרשים בהתאמה לתיקון מס' 129".
2 צפייה בגלריה
 שרת התחבורה מירי רגב
 שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: יובל חן)
יחד עם זאת, הטענה כי המלחמה הנוכחית או דחיית הבחירות ברשויות המקומיות הן אלו שגרמו לתחבורה הציבורית בישראל לא להיות מספקת כחלופה אמיתית לרכב פרטי - תמוהה בהחלט. כבר עשרות שנים שישראל נמצאת במקומות האחרונים מבין המדינות המפותחות בשימוש בתחבורה ציבורית, אשר לוקה בחסר, בלשון המעטה, והכספים ותשומת הלב שמושקעת בשיפור התחבורה הציבורית ובהפיכת מערכות הסעת המונים ליעילות היא נמוכה מאוד ביחס להשקעה שנצרכת כדי לשנות את המצב בארץ בצורה משמעותית.
במקביל, שורה של עיריות גדולות הודיעו בשנה האחרונה על העלאה משמעותית במחירי הכחול-לבן בעיר עבור מבקרים: תל אביב-יפו העלתה את התעריף לשעת חניה מכ-7 שקלים לכ-12 שקל, רמת גן הקפיצה את המחיר מ-6.3 שקלים לשעה ל-11.88 שקל לשעה וירושלים מ-6.9 שקלים לשעה ל-12.6 שקל.
בהקשר זה נזכיר כי לפי החוק שהיה אמור להיכנס לתוקף בינואר 2025, וכעת ככל הנראה יידחה, התעריף עבור חניה בין תושב לשאינו תושב לא יעלה על 30%. כלומר, העלאת המחיר הדרמטית משפיעה גם על המחיר עבור תושבי העיר אשר היו אמורים לשלם כמעט בכל אזור בעיר.