אסון 7 באוקטובר פגש בעוצמה את רוח הנתינה והמחויבות של עובדי ומנהלי בנק דיסקונט.
שנים רבות פועל בבנק מערך התנדבויות למען הקהילה, שייצר תשתית נתינה ארגונית יעילה והקנה לעובדים ניסיון רב הן בעולם הפילנתרופי והן בעולם ההתנדבות. "כבר באותו ערב ידענו מה לעשות, לא חיכינו שיפנו אלינו", מספרת חגית מאירוביץ, סמנכ"לית וראש חטיבת משאבי אנוש בבנק. "יש לנו קשרים עם הגורמים הרלבנטיים בארגונים השונים והתחלנו לפנות אליהם ולברר את הצרכים, כדי לתת מענה כלכלי ראשוני, מתוך הבנה שהם רק ילכו ויגדלו". לדבריה, בבנק ראו את צורכי המשק והמפונים ובד בבד זיהו צורך עמוק של העובדים להירתם ולסייע: "באופן יוצא דופן הרחבנו את היקפי ההתנדבות, ואיפשרנו לכל עובד להשתתף בפעילויות התנדבותיות שהבנק אירגן או לבחירתם, הכול על חשבון שעות עבודה. ההיענות הייתה מדהימה".
6 צפייה בגלריה
עובדי דיסקונט בפודטראק של הבנק מבשלים ביחד עם השף מושיק רוט לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון
עובדי דיסקונט בפודטראק של הבנק מבשלים ביחד עם השף מושיק רוט לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון
עובדי דיסקונט בפודטראק של הבנק מבשלים ביחד עם השף מושיק רוט לחיילי צה"ל ולכוחות הביטחון
(צילום: יח"צ דיסקונט)

גם בדיסקונט, כמו בכל הארץ, עובדים או בני הזוג גויסו למילואים, הורים נותרו ללא מסגרות לילדיהם, ולמרות הצמצום בכוח האדם, הבנק איפשר לכל עובד להתנדב במגוון פעילויות סיוע ואף מהבית, למשל בתמיכה טלפונית בקשישים, וזאת בזמן שהבנק ממשיך לתפקד כמפעל חיוני למשק. היה צורך לתמוך גם בעובדים עצמם, ובתוך זמן קצר תוגברו שתי העובדות הסוציאליות הקבועות בעובדים נוספים, שהוכשרו להעניק סעד נפשי לעמיתיהם בקבוצה. "היה מרגש באופן בלתי רגיל לראות את זה. נהיה מין חמ"ל תמיכה מהבתים. מבחינת העובדים, זה אפילו ראוי יותר להערכה, כי הם יצאו מגדרם לעשות טוב לאחר. רוח ההתנדבות בדיסקונט היא חלק מה־DNA הארגוני", מציינת ענת סיגמן, מנהלת אחריות חברתית בבנק, ומדגישה, שהעשייה המשמעותית לא דחקה את הגופים שהבנק תורם להם בשגרה: "די מהר הבנו שמרבית הכספים בשנה הקרובה ינותבו לצרכי נפגעי המלחמה, וחששנו מפגיעה בתרומה שלנו לעמותות שאינן קשורות לכך, לכן היה לנו חשוב לשים בצד משאבים גם לטובתן".
6 צפייה בגלריה
פעילות הפוגה לילדי "קרן אור" בים המלח
פעילות הפוגה לילדי "קרן אור" בים המלח
פעילות הפוגה לילדי "קרן אור" בים המלח
(צילום: יח"צ דיסקונט)

"מצליחים להביא אור לילדים"
המלחמה הולידה בבנק מיזמים רבים, אבל ללא ספק המרגש מכולם הוא 'קרן אור' – קרן סיוע ייעודית לתמיכה רגשית-נפשית, רחבת היקף וארוכת טווח, בילדים ובני נוער שנפגעו בקו העימות במהלך המלחמה. הקרן, בהקמת בנק דיסקונט ובנק מרכנתיל, תעמוד על סך התחלתי של 50 מיליון ש"ח, ותנוהל על ידי ועדה מקצועית, שתקבע תוכנית פעולה כוללת בשיתוף גורמי מקצוע וזאת באופן יעיל ומהיר, ללא בירוקרטיה, גם בסיום המלחמה. הקרן פועלת, באמצעות עמותת 'הזנק לעתיד', להעניק מעטפת ביטחון וליווי אישי לכל ילד, במטרה לספק מענה לצרכים פיזיים, טיפולים פסיכולוגיים ורגשיים, לצד סדנאות להעצמה אישית וקבוצתית, פעילויות העשרה והפוגה, פעילות לחיבור לקהילה ולמנהיגות חברתית, תמיכה לימודית וצרכים נוספים שעולים מהשטח. קבוצת דיסקונט מאפשרת גם לציבור הרחב לתרום לקרן, באמצעות אפליקציית PayBox, והתחייבה להכפיל את סכום התרומות שיתקבל.
ענת סיגמן, מנהלת אחריות חברתית בבנק דיסקונטענת סיגמן, מנהלת אחריות חברתית בבנק דיסקונטצילום: יח"צ דיסקונט
"'קרן אור' היא שיא העשייה מבחינתנו. אנחנו מצליחים להביא אור לילדים, ומתכוונים להתמיד בפעילות שלוש שנים יחד עם אנשי מקצוע. זיהינו שהצורך הנפשי והרגשי חשוב במיוחד אצל הילדים. גם ראשי הרשויות שנפגשנו איתם הסכימו שפעילויות ההעצמה הללו חיוניות", מציינת מאירוביץ ומספרת, שבחודשים הקרובים הפעילות תתמקד בפעילויות העשרה מסוגים שונים בבתי המלון, ובהמשך ייקבע מתווה ארוך טווח. לאחרונה ביקרו בכירי הבנק במלונות בים המלח כדי להיווכח בפעילות הקרן עם אלפי הילדים שם ובאילת. "לילדים הללו אין עניין בחדרי המלון וגם קשה להם לחזור לשגרת לימודים. פעילויות ההפוגה מסייעות להם לצאת מהחדר ולעסוק בדברים אחרים, למשל יש הרבה חוגי ספורט או חוג פודקאסט, שבו הם מדברים על מה שעבר עליהם. ארגנו אירוע שיא בעין גדי בחנוכה לכ־500 ילדים עם הופעה של סטטיק", מוסיפה סיגמן. "הפעילות החברתית היא חלק מהתרבות הארגונית שלנו, ו'קרן אור' מוכיחה את זה. הילדים הם דור העתיד של החברה הישראלית, וכך רואה אותם גם הבנק", מסכמת מאירוביץ.
חגית מאירוביץ, סמנכ"לית וראש חטיבת משאבי אנוש בבנק דיסקונטחגית מאירוביץ, סמנכ"לית וראש חטיבת משאבי אנוש בבנק דיסקונטצילום: רמי זרנגר
מסיוע לחקלאים עד פודטראק לחיילים
לצד הקרן, קבוצת דיסקונט התגייסה והעמידה תרומות משמעותיות רבות נוספות:
סיוע בהפעלת אמבולנסים עם עמותת "סביונים - סיוע בכל עת", לצורך שינוע של חולים, נכים, משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים ואחרים לבתי מלון, בתי חולים, בתי אבות ועוד; הקמת 'פודטראק דיסקונט' ביחד עם השף מושיק רוט וקבוצת קרנף במטרה להאכיל את חיילי צה"ל וכוחות הביטחון בשטחי הכינוס וביציאה להפוגות; התגייסות למען החקלאות הישראלית תוך העמדת הסעות למאות עובדי הבנק לשדות חקלאיים כדי לסייע בעבודות האדמה; מימון מאות חדרי מלון במרכז הארץ עבור תושבי הדרום; סיוע ממוקד לתושבי העוטף לרכישת ציוד ראשוני והתארגנות בתחילת המלחמה;
תרומות לבתי החולים, לזק"א, למד"א ועוד, לטובת רכישת ציוד מציל חיים ותגבור צוותי הצלה; העמדת סיוע לעיריות הדרום ותושבי הסביבה ברכישת גנרטורים, מזון לתינוקות, סיוע למשפחות החינוך המיוחד ועוד; תרומה של מאות טאבלטים לילדים עם צרכים מיוחדים בעוטף, בשיתוף עמותת "יד לילד המיוחד"; תרומה של ביגוד תרמי, מטענים ניידים וציוד אישי לכוחות הביטחון ולמד"א.
6 צפייה בגלריה
עובדי דיסקונט בקטיף חקלאי של תוצרת ישראלית
עובדי דיסקונט בקטיף חקלאי של תוצרת ישראלית
עובדי דיסקונט בקטיף חקלאי של תוצרת ישראלית
(צילום: יח"צ דיסקונט)

עובדי הבנק, בהובלת הועד הארצי, אימצו את קהילת תושבי קיבוץ רעים ומסייעים להם במגורים החדשים של מפוני הקיבוץ ובהמשך לשיקומו.
עובדי הבנק וההנהלה התגייסו, בין היתר, להתנדבות באריזת חבילות מזון וציוד לחיילים ותושבי העוטף באופן עצמאי ובשיתוף עמותת 'פתחון לב' והחמ"לים האזרחיים; להכנה ושינוע של כריכים לחיילים ותושבי העוטף; באריזת ביגוד וצעצועים למשפחות העוטף; באריזת ארוחות חמות לכוחות הביטחון ובתי החולים; באריזת ערכות ללוחמי צה"ל; במיון ואריזה של תוצרת חקלאית עם ארגון 'לקט ישראל' עבור משפחות בדרום ובצפון, חיילים ומשפחות נתמכות; בפעילות משותפת של נבחרות הספורט של דיסקונט עם ילדי ומפוני העוטף והצפון ותרומה של ציוד עבורם; בהעמדת סדנאות ופעילויות נרחבות למשפחות הדרום; בהפעלת ירידים חקלאיים בקמפוס דיסקונט לתמיכה בתוצרת ישראלית; בתרומות דם ועוד.
6 צפייה בגלריה
אבי לוי, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, ועובדי הבנק בפעילות אריזת מזון לפצועים ולצוותי הרפואה בבתי החולים
אבי לוי, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, ועובדי הבנק בפעילות אריזת מזון לפצועים ולצוותי הרפואה בבתי החולים
אבי לוי, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, ועובדי הבנק בפעילות אריזת מזון לפצועים ולצוותי הרפואה בבתי החולים
(צילום: ישראל הדרי)

שגרה של נתינה כל השנה
למעלה מ־60% מעובדי הבנק השתתפו בפעילויות התנדבותיות רק ב־2023
בנק דיסקונט יוזם, מפעיל ותומך במיזמים חברתיים באופן קבוע, במסגרת התפיסה הניהולית הכוללת של קבוצת דיסקונט, הרואה בפעילות למען הקהילה חלק ממחויבות עסקית, חברתית ותרבותית. הבנק פועל בהתאם לאסטרטגיית ESG, המחברת את כלל הקבוצה להדגשת היבטי סביבה, חברה וממשל, בליבת הפעילות של הבנק. כחלק מהמיקוד להשקעה בקהילה ולעידוד העובדים ליטול חלק פעיל במעורבות חברתית, שיעורם עלה בהתמדה בשנים האחרונות, כשנכון לתחילת דצמבר 23’ כ־60% מעובדי דיסקונט השתתפו בפעילויות התנדבותיות מגוונות, רובם יותר מפעילות אחת בשנה.
הפעילות החברתית מאופיינת בשיתופי פעולה נרחבים עם מגוון עמותות וגופים, המקיימים מגע ישיר עם אוכלוסיות היעד.
"לתפיסת האחריות החברתית של דיסקונט יש כמה מרכיבים מובילים. רוב תקציב התרומות מיועד לקידום אוכלוסיות מודרות תעסוקה וחינוך מהפריפריה הכלכלית-חברתית", מסבירה מאירוביץ. "במסגרת זו אנו מקיימים קשרים ארוכי טווח, לדוגמה עם עמותת 'הזנק לעתיד', ומעודדים מעורבות עובדים בפעילויות ארוכות טווח כדרך חיים בארגון. מנהלים ועובדים בכירים שלנו הם מנטורים לצעירי 'הזנק', וכשמתקיימים אירועים בקבוצה, אנו מקפידים להזמין ילדים ומוטבים מעמותות שונות".
כמה משיתופי הפעולה שהולידו פרויקטים בולטים:
"הזנק דיסקונט" - תוכנית הדגל החברתית של הבנק זה שני עשורים לקידום החינוך וההשכלה, להעצמה אישית ולמתן כלים למוביליות חברתית כלכלית של אוכלוסיות מוחלשות באקדמיה, בתעסוקה ובחברה. במסגרת זו: "הזנק להייטק" - הכנת הנדסאים מהפריפריה לשוק העבודה הטכנולוגי; "הזנק לקיימות וסביבה" - תוכנית חינוכית להעלאת מודעות למיחזור פסולת אלקטרונית, תוך קידום ושילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים במעגל התעסוקה; ו"הזנק למצוינות" – מיזם המוביל תלמידים בעלי פוטנציאל להצטיינות במקצועות מדעיים להשגת תעודת בגרות איכותית.
"קו אימפקט" - מיזם "בוסטקאמפ", תוכנית ראשונה מסוגה להכשרת טאלנטים מאוכלוסיות מודרות תעסוקה לתפקידי מפתח ביחידות הבנק.
בית איזי שפירא - הבנק יזם ומימן מחקר בביצוע בית איזי שפירא, שבמסגרתו גובש מודל השמה תעסוקתית המושתת על הכשרה מקצועית מותאמת, קורס "זהות של מסוגלות" להקניית מיומנויות למועמד לעבודה וליווי והכשרה למקום העבודה.
"דרכא" - תרומה לבתי ספר של רשת החינוך "דרכא", הפועלת לצמצום פערים בפריפריה הגיאו-חברתית של ישראל. שיתוף הפעולה כולל השקעה במנהלים ובצוותי החינוך כדי שיובילו את התלמידים להצלחה, לצד חשיפה לטכנולוגיה החינוכית החדשנית ביותר.
המרכז לחינוך סייבר בשיתוף קרן רש"י - תמיכה בשתי תוכניות בפריפריה: "סטאר-טק" - התנסות מעמיקה המתקיימת במעל 100 כיתות בחטיבות ביניים להגדלת שיעור בני הנוער מהפריפריה הבוחרים בלימודים טכנולוגיים; ותוכנית מצוינות ארצית "ממריאות" להכוונת תלמידות י'-י"ב ללימודי טכנולוגיה.
"פורום מיכל סלה" - תרומה למיגון בתיהן של נשים מאוימות, במסגרת מיזם "סיירת מיכל". כמו כן שולב "כפתור הפרפר" בפלטפורמות הדיגיטליות של הבנק, המאפשר להתריע על אלימות באופן דיסקרטי ובטוח.
"כנפיים של קרמבו" - סיוע בפתיחת סניפים וחיזוק קיימים עבור תנועת נוער המובילה שינוי חברתי לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים, ומימון מחנה הקיץ השנה.
"טק קריירה" - תמיכה בהכשרת יוצאי אתיופיה למקצועות ההייטק, כחלק משיתוף פעולה ארוך עם עמותת 'טק קריירה', לרבות קליטת עובדים לשורות הבנק.
6 צפייה בגלריה
רכב השינוע של דיסקונט ומרכנתיל בשיתוף עמותת 'סביונים'
רכב השינוע של דיסקונט ומרכנתיל בשיתוף עמותת 'סביונים'
רכב השינוע של דיסקונט ומרכנתיל בשיתוף עמותת 'סביונים'
(צילום: ה.י.ר.מ.)

כ־350 מיליון שקל
זו העלות הכוללת של תמיכת הבנק בלקוחות וההתחייבויות לתמיכה בקהילה, בצל מלחמת "חרבות ברזל"
תמיכה בלקוחות. הבנק העמיד סדרת הקלות באשראי ומתן פתרונות פיננסיים לכל הלקוחות הפרטיים, למגזר העסקים הקטנים ובפרט ללקוחות תושבי קווי העימות ולכוחות הביטחון. כן גובשה מעטפת סיוע והקלות ללקוחות, בעיקר הארכת תקופת מתווה בנק ישראל ל-6 חודשים במקום 3 חודשים. עוד העניק הבנק, ויתור על תשלומי הלוואות לדיור (קרן וריבית) למשך 6 חודשים ללקוחות מהעוטף (0-7 ק"מ), הוגדלו מסגרות אשראי למשקי בית ולעסקים קטנים, ניתנו הלוואות ייעודיות, הקלות או פטורים מעמלות, בוצעו מהלכי דחיית תשלומים ועוד.
תמיכה בספקים. הבנק החליט על הקדמת תשלומים לספקים בגין מוצרים ושירותים שסופקו, כדי לסייע ולתמוך בנותני שירותים לבנק.
תמיכה בקהילה. הוקם צוות ייעודי מחטיבות משאבי אנוש ואסטרטגיה לטיפול בדרישות הסיוע מול הגורמים השונים, בניתוב התרומות והמתנדבים לפעילויות השונות. מלבד הסיוע הפרטני והמיידי, הבנק העביר תרומות משמעותיות למרכזי חוסן ויישובים בעוטף, לבתי חולים, ליחידות צה"ל שהבנק מאמץ, ואף מימן חדרי מלון במרכז הארץ למשפחות המפונות. לצד התמיכות הכספיות שהעמיד הבנק, העובדים נרתמו למגוון פעילויות התנדבות.
תמיכה בעובדים. לרשות העובדים ומשפחותיהם הועמד מוקד משאבי אנוש וצוות הרווחה התומכת של הבנק. למנהלים התאפשר להפעיל מדיניות מכילה והם איפשרו עבודה מהבית לעובדים הנמצאים באזורי עימות, להורים לילדים קטנים ועוד. כמו כן התאפשר למנהלים למנוע ניכוי שכר מעובדים, שמכורח הנסיבות לא יכלו לעבוד מהבית. הבנק אף סייע למשפחות של עובדים המתגוררים בעוטף ומימן גם עבורם חדרי מלון במרכז הארץ.