המועצה הישראלית לצרכנות הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לתביעה ייצוגית נגד שופרסל בטענה כי החברה מפרה באופן שיטתי ומכוון את הוראות חוק הפיקדון ומסרבת לקבל מכלי משקה ולהשיב את דמי הפיקדון.
בבקשה לתביעה נטען כי שופרסל, חברת הקמעונאות הגדולה בישראל, המפעילה כ-300 סניפים ברחבי המדינה, מגבילה את השבת מכלי המשקה לשעות מסוימות, אינה מקבלת מכלים מעוכים (אף שמצוין כי הם חייבים בפיקדון) ומסרבת להשיב לצרכנים את סכום הפיקדון במזומן, ובמקום זאת מפיקה שובר זיכוי.
לפי המועצה, התקבלו 1,786 תלונות נגד שופרסל על הפרת חוק הפיקדון ב-2024-2022. "התלונות שהתקבלו מלמדות על הפרה שיטתית של הוראות החוק ב-252 סניפים של שופרסל", נכתב בתביעה.
במועצה ציינו כי התביעה נועדה להיות פה לאנשים מהמוחלשים ביותר בחברה הישראלית – אלו האוספים מכלי משקה כדי לקבל את דמי הפיקדון, וכן לציבור הצרכנים שפועלים להגנת הסביבה. חוק הפיקדון על מכלי משקה קובע כי כל בית עסק שמוכר מכלי משקה חייב לקבל מכל משקה ריק ולשלם למוסר את דמי הפיקדון. בית המשפט כבר קבע שאין להגביל השבת מכלי משקה לשעות מסוימות ואין להערים קשיים על המבקשים להשיבם בתמורה לדמי הפיקדון.
"התגלה למועצה כי באופן שיטתי ומכוון מונחים עובדים ומנהלים בשופרסל להודיע לפונים שלא ניתן להחזיר מכלי משקה בסניפים", נכתב בתביעה. "החברה גם מנחה בסניפיה שבהם קיימת מכונת איסוף אוטומטית שלא לקבל מכלי משקה לפיקדון באופן ידני, גם כשהמכונות תקולות". לפי הנטען, למועצה הגיע דוא"ל של מנהל בשופרסל ובו הנחיות למנהלי הרשתות שלפיהן במקרה שמכונות האיסוף תקולות, אין לאפשר להחזיר את מכלי המשקה ידנית ויש להסביר ללקוח שהמכונה תתוקן בהקדם.
במועצה העריכו כי היקף האנשים שנפגעו בכל שנה עומד על כ-22,760, ובסך הכל בשבע השנים האחרונות 159,320 איש. זאת בהערכה שמרנית עם חישוב ממוצע התלונות שהגיעו למועצה, והערכה כי התלונות הללו מהוות רק 2.5% מהנפגעים בפועל.
"התנהלות החברה מקוממת ומצדיקה את חיובה בפיצוי הצרכנים בגין עוגמת הנפש שנגרמה להם ובשל הפגיעה באמון שנתנו בחברה", נכתב בתביעה.
שופרסל מסרה בתגובה: "שופרסל רואה חשיבות רבה בשמירה על איכות הסביבה ומיישמת את הוראות חוק הפיקדון, החברה אוספת מיליוני מיכלי משקה בשנה. בימים אלה החברה משקיעה מיליוני שקלים בהצבת עוד מאות מכונות מתקדמות לאיסוף בקבוקים, שיהפכו את פעולת המחזור לידידותית למשתמש. התביעה טרם התקבלה, ונגיב כמקובל בערכאות המתאימות".