גבר ששקע בחובות בגלל פיצוי של כמיליון שקל שנאלץ לשלם בגין מעשים פליליים שביצע יוכל לקבל הפטר – כך נקבע לאחרונה בבית משפט השלום בנוף הגליל-נצרת. השופטת נסרין אסכנדר-מוסא קבעה שאין מניעה להכניסו לתוכנית שיקום, והוא יקבל את הפטור אם ישלם כ-5% מהחוב תוך 70 חודשים.
האירוע שהחל את הסתבכותו הכלכלית והפלילית התרחש לפני כעשור. במהלך טיול טרקטורונים עם חברים הוא תקף את אחת המשתתפות באלימות ואיים ברצח על אחיה. האישה נמלטה מהזירה אל מדרון יער, נפלה וסבלה מכמה פציעות.
1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בעקבות מעשיו הועמד התוקף לדין ונידון בין השאר למאסר בפועל. בהמשך הגישה נגדו הצעירה שנפצעה תביעה נזיקית, ובאוקטובר 2019 קבע בית משפט השלום בצפת שעליו לפצות אותה בכמיליון שקל.
החייב (44), נשוי ואב לשישה ילדים שאחד מהם נכה, התקשה לשלם את הסכום ובמאי 2021 נפתחו בענייני הליכי חדלות הפירעון. בבית המשפט הוא סיפר ששוחרר מהכלא שנה קודם לכן ושהוריו הם אלה שנושאים במלוא הוצאותיו. לדבריו הוא גר עם משפחתו בדירת עמידר, אשתו לא עובדת והוא משתכר כ-8,000 שקל בחודש.
עיקר המחלוקת נסובה על השאלה אם הוא יכול לקבל הפטר, שכן לפי החוק "חוב הנובע מאלימות חמורה" אינו בר הפטר. בעלי התפקיד מטעם הממונה על חדלות פירעון גרסו שאכן מדובר בחוב שכזה, ולכן אין תועלת בהמשך ניהול ההליך. מנגד, החייב טען שלא מדובר בעבירה של אלימות חמורה, שכן הוא כלל לא נגע בצעירה.
עו"ד ניר ויינרמןעו"ד ניר ויינרמן
ואכן, השופטת אסכנדר-מוסא צידדה בעמדתו. היא הסבירה שהעבירות שבהן הורשע לא נכנסות להגדרת "עבירת אלימות חמורה" שבחוק, ומכאן שאין מניעה לקבל הפטר על חובות שנוצרו בגינה.
"לא נעלמה מעיניי העובדה כי חובו העיקרי של היחיד נוצר בחוסר תום לב, אגב הסתבכותו באירוע פלילי ותוך שימוש באלימות", כתבה. "יחד עם זאת, קביעתי שליחיד חוב שנוצר בחוסר תום לב אין בה לבדה כדי לשלול מתן צו לשיקום כלכלי בעניינו של היחיד ומתן ההפטר בהמשך".
לדברי השופטת, נוכח מכלול הנסיבות שהצביעו על אירוע מלפני כעשור, כאשר לחייב לא הייתה כוונה לפגוע ישירות בנושה, אלא פציעתה נגרמה בגלל שנבהלה, ברחה ונפלה - הרי שאין הצדקה לבטל את הליך חדלות הפירעון. הפסול שבמעשי החייב, הדגישה, יקבל מענה בהארכת תוכנית התשלומים, שעמידה בה היא תנאי הכרחי לקבלת הפטר.
לפיכך נקבע שעל מנת להביא למחיקת החובות יהיה על החייב לשלם לקופת הנושים 49 אלף שקל בפריסה לחמש שנים ועשרה חודשים, ובמילים אחרות: 700 שקל בחודש למשך 70 חודשים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ניר ויינרמן עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין