טרנדים חברתיים בארה"ב נוטים להקדים בדרך כלל את האווירה הפוליטית. כך, למשל, החברה האמריקנית החלה לקבל את קהילת הלהט"ב שנים לפני שבתי המשפט והפוליטיקאים עשו צעדים בכיוון. באותה מידה אפשר היה בשנתיים האחרונות לראות את תגובת הנגד המתגברת לתנועה המוכרת בכינוי "Woke", והניצחון של דונלד טראמפ בבחירות היה, לפחות בחלקו, תוצאה של התגובה הזו.
עיקר התגובה מתבטאת בקמפיין שמרני אגרסיבי נגד מדיניות ה-DEI (גיוון, שוויון והכללה) של תאגידים ומוסדות חינוך. DEI מתייחס למגוון רחב של פרקטיקות המבקשות להגדיל את הזדמנויות התעסוקה וההשכלה עבור קבוצות ששייכות באופן היסטורי לשולי החברה, בעיקר בני מיעוטים. המדיניות הזו נולדה בתגובה לרצח של ג'ורג' פלויד בידי השוטר דריק צ׳אובין במיניאפוליס ב-2020. מבקרי המדיניות טוענים כי התוכניות האלה בסופו של דבר מפלות אנשים שאינם בני מיעוטים. למדיניות הזו היתה עוד תוצר לוואי הפוך לכוונה המקורית - היא גרמה להטלת ספק ביכולותיהם של בני מיעוטים בתפקידים בכירים ובעובדה שהגיעו אליהם בזכות כישוריהם ולא בזכות ה-DEI.
4 צפייה בגלריה
הפגנה לאחר רצח ג'ורג' פלויד
הפגנה לאחר רצח ג'ורג' פלויד
הפגנה לאחר רצח ג'ורג' פלויד
(צילום: Shutterstock)
במהלך קמפיין הבחירות, טראמפ והרפובליקנים עסקו רבות בנושא ה-DEI ותרבות ה-Woke (כינוי שכוונתו המקורית הייתה "להישאר ערים לקיפוח גזעי ממסדי", אבל נהפך בשנים האחרונות שם כולל לתנועה הפרוגרסיבית). הרפובליקנים התרכזו במיוחד באלו המזדהים כטרנסג׳נדרים, המהווים 1.2% מהאוכלוסיה האמריקנית. הם הוציאו 215 מיליון דולר רק על פרסומות טלוויזיה אנטי טרנסג'נדריות, ונעזרו במגאפון האדיר של אילון מאסק, שעוין במיוחד את הקהילה (למאסק יש בת טרנסג׳נדרית שניתקה איתו את היחסים). הקמפיין כולו התגלה כאפקטיבי מאוד ועזר לטראמפ לקלף קולות קריטיים, גם של מי שנחשבו מסורתית כמצביעים דמוקרטים.

וולמארט: לא נמכור מוצרים "מיניים וטרנסג'נדריים" המיועדים לקטינים

מאז הבחירות אכן אפשר לראות פניית פרסה חדה מצד תאגידי ענק, אחרי כמעט חצי עשור של היענות ללחצים מצד תנועת ה-Woke. את הצעד המשמעותי ביותר ביצעה השבוע וולמארט, החברה שהיא המעסיקה הפרטית הגדולה בעולם (1.6 מיליון עובדים בארה"ב). וולמארט הודיעה רשמית כי היא עוצרת את כל יוזמות ה-DEI, וכי היא לא תתחשב יותר בגזע ובמגדר בבחירת ספקים. החברה גם לא תחדש קרן בשווי 100 מיליון דולר שנועדה "לטפל בגורמים השורשיים לפערים שאפרו-אמריקנים סובלים מהם במערכות החינוך, הבריאות, הפיננסים והמשפט הפלילי". היא תפסיק את הכשרת ה-DEI מטעם "מכון השוויון הגזעי", שעבדה איתו בחמש השנים האחרונות, ותסיר לחלוטין את המונחים LatinX (כינוי מגדרי נייטרלי ליוצאי מדינות לטיניות) ו-DEI בתקשורת הרשמית.
4 צפייה בגלריה
סניף של וולמארט
סניף של וולמארט
סניף של וולמארט. תוודא שהיא לא תומכת כלכלית בתוכן מיני שעשוי להיות לא מתאים לילדים
(צילום: AP)
בנוסף, הודיעה וולמארט כי תגביר את הפיקוח על פריטי השוק שלה כדי לוודא שהם לא כוללים מוצרים "מיניים וטרנסג'נדריים" המיועדים לקטינים, כולל ביינדרים לחזה המשמשים בני נוער שעוברים שינוי מגדרי. לדברי החברה, היא תמשיך לתמוך באירועי גאווה, אבל תבדוק את האירועים שהיא תורמת להם כספים כדי לוודא שהיא לא תומכת כלכלית בתוכן מיני שעשוי להיות לא מתאים לילדים. לדוגמה, החברה רוצה לוודא שביתן משפחתי לא יעמוד בסמוך למופע דראג באירוע גאווה.
"כל החלטה שלנו מגיעה ממקום של רצון לטפח תחושת שייכות, לפתוח דלתות להזדמנויות עבור כל השותפים, הלקוחות והספקים שלנו ולהיות וולמארט לכולם", אמרה החברה שבסיסה במדינת ארקנסו. מושל ארקנסו לשעבר, מייק האקבי, שיהיה בקרוב שגריר ארה"ב בישראל, החמיא להחלטה: "וולמארט צריכה לקבל שבחים על ההתמקדות בעסקי הליבה של הקמעונאות".

"להחזיר את השפיות לאמריקה התאגידית"

הצעד של וולמארט הגיע אחרי הודעה דומה של טויוטה. עובדי החברה קיבלו החודש תזכיר שנכתב בו כי החברה תצמצם את הפעילויות הקהילתיות ולא תשתתף עוד במדד השוויון התאגידי של הארגון הלהט"בי "קמפיין זכויות האדם". הסקר והדוח השנתי משמשים לאמוד "מדיניות, שיטות עבודה והטבות הרלוונטיות ללסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים וקווירים (+LGBTQ)".
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ
אילון מאסק ודונלד טראמפ נעשה שימוש במגאפון האדיר של מאסק להפיץ מסרים שעוינים את הקהילה הטראנסית
(צילום: Julia Demaree Nikhinson, AP)
גם וולמארט ופורד הודיעו כי לא ישתתפו יותר במדד. פורד אפילו לא חיכתה לתוצאות הבחירות וכבר בחודש אוגוסט שלח המנכ"ל, ג'ים פארלי, מכתב לעובדים בו אמר כי החברה "לא תעסוק במכסות בגיוס עובדים ותתעדף את המשאבים למטרות עסקיות ולא להתייחסות פומבית לסוגיות הקיטוב הרבות הקיימות היום".
השמרנים נותנים קרדיט גדול לאקטיביסט בשם רובי סטארבק, שבשנתיים האחרונות הפעיל לחץ מאסיבי על עשר חברות - בהן וולמארט, טויוטה, בואינג והארלי דייווידסון - תחת הכותרת "להחזיר את השפיות לאמריקה התאגידית". עד הבחירות הוא הצליח לגרום רק לחברה אחת, רשת מוצרי הבית והגינה Tractor Supply, לבטל לגמרי את כל חלקי מדיניות ה-DEI שלה. מאז ניצחונו של טראמפ ב-5 בנובמבר, קוביות הדומינו נופלות בזו אחר זו.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פריימריז רפובליקניים 2024 תומכי דונלד טראמפ אייווה
ארה"ב בחירות פריימריז רפובליקניים 2024 תומכי דונלד טראמפ אייווה
עצרת תמיכה בטראמפ
(צילום: רויטרס / Cheney Orr)

"הבחירות היו משאל עם על ה-Woke"

ההחלטות של חברות הענק צפויות לייצר תגובת שרשרת מהירה בקהילת העסקים הגדולים באמריקה. "וולמארט מתכוננת לנשיאות טראמפ", אמרה לניו יורק טיימס אמבר מדיסון, אקטיביסטית DEI, "אם בוולמארט מעריכים שממשל טראמפ יגן על חבריו וירדוף אחרי אויביו, ככה הם מאותתים לו שהם חברים שלו".
כל זה קורה למרות ש-6 מתוך 10 אמריקנים אמרו בסקר של וושינגטון פוסט כי יוזמות DEI במקומות עבודה הן "דבר טוב". לפחות עד כה, החברות שעשו צעד גדול אחורה הן כאלה שמסתמכות על עובדים ממעמד הפועלים הלבן בעיקרו. "מה שאנחנו עוד לא רואים זה חברות שמגייסות עובדים בעיקר ממכללות עילית ליברליות ונסוגות מהמדיניות", אמר לניו יורק טיימס סטיב גלזגו, מנהל המרכז ל-DEI בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק.
"הבחירות היו משאל עם על ה-'Woke", אמר רובי סטארבק לוושינגטון פוסט. "הרבה מנהלים שהתעוררו אחרי הבחירות האלה ואמרו, 'אנחנו צריכים להיפטר מהמדיניות הזו'. חיסול ה-Woke בחברה כמו וולמארט מסמל את הדרך לאמריקה התאגידית. חזרתו של טראמפ לבית הלבן מחזקת את המסר הזה, יהיו לנו עכשיו טונות של בעלי ברית. אני לא אפסיק עד שתופעת ה-woke תהיה שריד מהעבר".