אחרי מספר חודשים שבמהלכם שכר הדירה בישראל, שבשנה שעברה קפץ לשיאים חסרי תקדים, הציג מגמה של ירידה – הוא חוזר לטפס, בעיקר בדירות הגדולות. על פי נתונים שפרסמנו כאן לראשונה בסוף השבוע האחרון, עליות במחירי השכירות בחודש אפריל לעומת חודש מרץ נצפו במספר ערים מרכזיות ברחבי הארץ, כמו גם עליות שנתיות.
שיעור הישראלים שמתגוררים בשכירות בישראל עומד על כשליש מכלל הדירות בארץ, אולם מספר הדירות להשכרה הקיים אינו מספק. גורמי מקצוע בענף מסבירים כי מחירי שכר הדירה רק צפויים להמשיך ולעלות, בעיקר בחודשי הקיץ, בין היתר על רקע הפיחות בהיצע הדירות להשכרה ובצל אי הוודאות הרבה בשוק בעקבות המצב הביטחוני וסביבת הריבית הגבוהה.
1 צפייה בגלריה
דירה בתל אביב 4
דירה בתל אביב 4
לשרוף את הכסף על שכר דירה או עוד רכב? תל אביב
(צילום: יובל חן)
שמוליק כהן, שמאי מקרקעיןשמוליק כהןצילום: דובי שמחי
"בחודשים הקרובים, וכנראה שגם בשנים הקרובות, שכר הדירה לא צפוי לרדת וכנראה שהוא ימשיך לעלות ממספר סיבות", אומר שמאי המקרקעין שמוליק כהן, מנכ"ל ובעלים בחברת SK ( אס.קי ) שמאות. "הסיבה הראשונה היא ירידה בהיצע הדירות החדשות ובגמר הבנייה בגלל סביבת הריבית הגבוהה ואי הוודאות, שגורמת ליזמים לא למהר ולממש היתרים; הסיבה השנייה היא שגם מי שקונה היום דירות חדשות, רוכש אותן עם מועדי אכלוס מאוחרים לעוד 4-5 שנים, ולכן ישאר כחלק משוק השכירות. בנוסף, כל הפרויקטים של ההתחדשות העירונית שיוצאים לדרך מגדילים את הביקוש באזורי הפרויקטים, כך שהביקוש בפועל עולה משמעותית על ידי שוכרים, לצד היצע מצומצם".
בשטח שוכרי דירות רבים מיואשים מגובה שכר הדירה ומרמת תחזוקה ירודה של הדירות שאותן הם שוכרים. אמנם החברה הממשלתית "דירה להשכיר" מקדמת פרויקטים של דיור להשכרה לטווח ארוך, שמספקים דירות חדשות וחברת ניהול צמודה, ולצדה גם חברות פרטיות מקדמות פרויקטים כאלה בעזרת הטבות מס; אבל ההיצע, כאמור, אינו מספיק – ומי שאינו גר בפרויקטים כאלה, נאלץ לשכור דירות מבעלים פרטיים, כאשר במקרים רבים התמורה אינה הולמת את המחיר.
מנהל סיירת "הוזלת מחירי השכירות" באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

נאלצים לחפש דירה כל שנתיים-שלוש

"אנחנו משלמים 6,900 שקל עבור דירת 2.5 חדרים בבניין רכבת ישן בלי מעלית עם עובש וסדקים בקירות, דירה שמתוחזקת ברמה מאוד שטחית, כמובן בלי ממ"ד", מספר עידו מתל אביב בשיחה עם ynet. "באותו מחיר שאנחנו משלמים עכשיו, אנחנו יכולים לקבל דירת 3 חדרים במצב הרבה יותר טוב עם ממ"ד בעיר רחוקה יותר. הבעיה היא שאין נגישות למקומות העבודה שלנו. מכאן יש לנו קווים ישירים, בערים אחרות שבהן חיפשנו דירות להשכרה, לא מצאנו תחבורה ציבורית מתאימה".
"אם נצא מתל אביב, בהכרח נצטרך להחזיק שני כלי רכב", ממשיך עידו. "השאלה על מה רוצים לשרוף את הכסף – שכר דירה או עוד רכב? שנינו עובדים בהייטק, אז היית חושבת שקל לנו יותר, אבל בסוף אנחנו משלמים 7,000 שקל על דירה מתפרקת. דירה במצב טוב יותר עם ממ"ד בעיר כבר תעלה 9,500 שקל בחודש".
"השאלה על מה רוצים לשרוף את הכסף – שכר דירה או עוד רכב? שנינו עובדים בהייטק, אז היית חושבת שקל לנו יותר, אבל בסוף אנחנו משלמים 7,000 שקל על דירה מתפרקת"
עידו מצביע על בעיה נוספת בשוק השכירות: "כששוכרים דירה מבעלים פרטיים, בדרך כלל זו לא דירה לטווח ארוך ואז יש חוסר יציבות – פתאום יש תמ"א, או שהבת של בעל הבית חזרה מטיול והוא רוצה לאפשר לה לגור בדירה, ואז אתה מוצא את עצמך, והרבה פעמים מדובר גם במשפחות עם ילדים קטנים, מחפש דירה אחרת כל שנתיים-שלוש".
על המצב בשטח בזמן המלחמה הוא מספר: "בתקופה האחרונה כן ראינו דירות עם שכר דירה נמוך יחסית, למשל 5,900 שקל בחודש, אבל עוד חצי שנה שכר הדירה יעלה, ומי שיגור שם פשוט יצטרך לעזוב. במקרים אחרים ראינו דירות במחירים סבירים, אבל עם סעיף בחוזה – יש תמ"א 38 עוד שנה-שנתיים, ויש לכם 3 חודשים להתפנות. אז אולי לשותפים זה מצב שאפשר להתמודד איתו, אבל בטח לא לזוג או משפחה".
תומר וינר, מנהל קבוצת הפייסבוק "סיירת הורדת מחירי השכירות", הקים את הקבוצה עוד לפני המלחמה במטרה להעלות את המודעות לגבי מצוקת השוכרים בישראל. לדבריו, במסגרת הקבוצה הוא קורא לציבור שוכרי הדירות "לא להיות פראיירים ולא לשלם מחירים שלא חייבים לשלם".
"אחרי תקופה ארוכה במהלכה ראינו שמחירי השכירות סוף כל סוף הולכים ויורדים, חזרתי ממילואים ופתאום ראיתי ששכר הדירה התייקר. הרבה אנשים חוששים מהמצב"
בחודשים האחרונים הוא גויס למילואים בצפון הארץ, וכשחזר גילה שמחירי השכירות חזרו לטפס. "אחרי תקופה ארוכה במהלכה ראינו שמחירי השכירות סוף כל סוף הולכים ויורדים, חזרתי ממילואים ופתאום ראיתי ששכר הדירה התייקר", הוא מספר בראיון באולפן ynet. "הרבה אנשים חוששים מהמצב".
"אני מתגורר בשכירות ונמצא לקראת תהליך של חידוש החוזה בקיץ", הוא משתף. "חודשי הקיץ אלה החודשים הכי חמים מבחינת שוק השכירות כי רבים עוברים דירה בזמן הזה ושם נצפות עליות המחירים הגבוהות ביותר. אנחנו חוששים שנראה עליות מחירים גבוהות יותר משנים קודמות, וזה יפגע במיוחד בנו, המילואימניקים. אנחנו מצפים שהממשלה תתערב ותקדם יותר פרויקטים של השכרה לטווח ארוך שמיועדים למשרתי מילואים ולמשפחות צעירות שתרמו את חלקם במלחמה".