מסלול מהיר לאישור חיזוק מבני מגורים ישנים. המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות נתן אלנתן, החליטה השבוע על הכנת תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 40 ג'), זאת כחלק מהיערכות מינהל התכנון לנושא של רעידות אדמה. נדגיש כבר כעת כי לא מדובר בתוכנית המחליפה את תמ"א 38 או דומה לה, משום שתוכנית זו מתייחסת רק לחיזוק יסודות המבנה ללא תוספות בניה או שטח לבעלי הדירות הישנות.
ממינהל התכנון נמסר כי באמצעות התוכנית החדשה יקודם מסלול רישוי מהיר (רישוי בדרך מקוצרת) לחיזוק מבנים בלבד (ללא תוספת של יחידות דיור). המטרה של המסלול, היא להקל על הליך הרישוי במסלול של חיזוק מבנים, דבר שצפוי לקצר בחצי שנה את הליך הוצאת ההיתר. עוד מסבירים במינהל התכנון כי: "על מנת שחיזוק מבנים ייכלל במסלול מהיר, היתר הבניה של החיזוק צריך להיות תואם תוכנית. מטרת התמ"א להגמיש הוראות בינוי בנושאים שונים, כגון תכסית וקווי בנין, על מנת לאפשר מהלך שיאפשר היתר לחיזוק במסלול לרישוי מקוצר. במקביל לתמ"א נעשית עבודה על תקנות רישוי מקוצר בנושא חיזוק מבנה". בנוגע ללוחות הזמנים לאישור התוכנית נמסר ממינהל התכנון כי: "המועצה הארצית נתנה למעשה את ההוראה להכין את התוכנית כפי שנדרש, ועכשיו מדובר במספר חודשים עד שהתוכנית תגיע לאישור סופי. התוכנית צריכה רק אישור של המועצה הארצית, ותקנות שמקבילות לתוכנית בתחום הרישוי זקוקות גם לחתימת שר הפנים כדי שייכנסו לתוקף".

פקיעת תמ"א 38 עשויה לעודד חיזוק ללא זכויות בניה נוספות

התמ"א החדשה יכולה לשרת את הציבור בשני מסלולים מרכזיים. הראשון הוא יוזמה של בעלי דירות לקידום חיזוק בבניין, והשנייה היא יוזמה של משרד הבינוי והשיכון לחיזוק מבנים. חשוב לציין כי לא ברור בשלב זה מה המתווה הכלכלי שיאמץ השוק החופשי בכל הנוגע לחיזוק מבנים ללא תוספות בניה ועד כמה המהלך ימומש. נזכיר כי במסגרת תמ"א 38 או פינוי בינוי, היזם או הקבלנים מקבל אפשרות לבנות עוד דירות בבניין הישן או במקומו ומכירת הדירות הללו מממנת למעשה את ההליך כולו וכך בעלי הדירות אינם נדרשים לתשלום. מהלך של חיזוק בלבד, עד כמה שחשוב להגנה על בעלי דירות ישנות, ככל הנראה יגרור תשלום מצד בעלי הדירות. רק במרוצת הזמן לאחר אישור התוכנית יהיה ניתן לבחון האם התוכנית אכן תמומש. לשאלה עד כמה חיזוק מבנים ללא תוספות בניה נפוץ בשנים האחרונות השיב גורם בכיר במינהל התכנון כי: "יש מעט מקרים שראינו בשטח, ואנחנו מעריכים שככל שתמ"א 38 תפקע יהיו יותר מקרים כאלו. בכל הקשור ליוזמה של משרד הבינוי והשיכון, זה קורה יותר וזה יעזור להם לקצר את תהליך הרישוי היכן שנדרש".
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון קרדיט: לע"מ

"צעד חשוב בהפחתת הרגולציה"

מהלך זה מצטרף למהלך אחר שהובילו ואישרו במינהל התכנון ומתייחס לאישור מהיר של מרחבים מוגנים. כזכור, בספטמבר 2021 אישרה המועצה הארצית, הקלה בתקנות התכנון והבנייה הנוגעות להליכי הרישוי של מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), זאת לאור המצב הביטחוני במדינת ישראל ועל מנת לאפשר מיגון יעיל לכלל האוכלוסייה. מדובר במהלך שהוביל מינהל התכנון בשיתוף פיקוד העורף. ההקלות נועדו לאפשר הן לאזרחים פרטיים והן למדינה למגן באופן מהיר מבנים למגורים אשר אין בהם פתרון מיגון תקני, בכל רחבי הארץ, בין אם על ידי הוספת מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) ובין אם על ידי מיגון חדר במבנים קיימים.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ויו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן: "אנו מביאים היום בשורה חשובה לציבור על ידי קיצור משמעותי בהליך חיזוק הבניינים באמצעות מסלול ירוק. הדבר מקבל משנה תוקף בתקופה בה היו מספרי אירועי רעידות אדמה בישראל".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר בצעד נוסף כחלק ממהלך כולל שמקדם מינהל התכנון בהפחתת הרגולציה בכל הקשור לתחום התכנון ובנייה. ההחלטה שהתקבלה היום הן צעד חשוב בהורדת רגולציה, והן החלטה מצילת חיים שתביא לקיצור לוחות הזמנים בהוצאת חיזוק מבנים בישראל".