במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית הוסכם כי קבוצת הגיימינג פלייטיקה תשלם ותעביר סך של 550 אלף שקל לטובת ארגון התרומות "ילדי המלחמה של כולנו", שמטרתו העיקרית היא לספק תמיכה מיידית ותמיכה לטווח ארוך לילדים ישראלים שנותרו יתומים בעקבות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. לפני כחודש פרסמנו כי 775 ילדים ובני נוער (עד גיל 18) התייתמו מאז טבח 7 באוקטובר.
לאחרונה הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה בשנת 2022 נגד חברת הגיימינג פלייטיקה גרופ ישראל (שהיא גם ספונסרית של קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב). בין המשחקים של הקבוצה ניתן למנות את poker heat ,House of fun ,Caesars slots ועוד. במסגרת בקשת האישור הועלו על ידי המבקש המיוצג על ידי עו"ד ליאור להב טענות בקשר עם משחקי רשת של תאגידים בקבוצה המוכרת כקבוצת פלייטיקה (Playtika ).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משרדי פלייטיקה, הרצליה
משרדי פלייטיקה, הרצליה
משרדי פלייטיקה, הרצליה
(צילום: shutterstock)
ביקור בחמ"ל התרומות
(צילום: גלעד ילון)
בתמצית, בקשת האישור נשענה על טענות שהועלו שלפיהן אותם משחקים עונים להגדרת "משחקים אסורים" על פי הוראות הדין הישראלי שכן ניתן כביכול לזכות בהם בכסף או בשווה כסף לפי תוצאות המשחק והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת. עוד נטען על ידי המבקש כי חברי הקבוצה הוטעו כצרכנים לחשוב שהפעילות במשחקים היא חינמית ולא ממכרת.
מנגד דחתה פלייטיקה בתשובה לבקשת האישור את הטענות נגדה. החברה הראתה בתשובתה כי המשחקים בענייננו אינם שונים ממשחקים רבים אחרים הקיימים בחנויות האפליקציות השונות והמשוחקים על ידי מיליוני משתמשים ברחבי העולם. נטען כי מדובר במשחקי רשת המיועדים אך ורק למטרות של בילוי, בידור ושעשוע וכי ניתן להוריד את המשחקים בחינם ולשחק בהם בחינם בכפוף לתנאי השימוש. עוד נטען כי הרוב המוחלט של המשתמשים בוחרים לשחק בחינם במשחקים והם לא מבצעים רכישות במהלך המשחק. כמו כן נטען כי במשחקים אין שום אלמנט של פליליות או משחק אסור וגם לא קיימת בהם אפשרות לפדות סכומי זכייה.
הצדדים קיימו הליך גישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל והגיעו להסדר פשרה שכפוף לאישור בית המשפט. מבלי להודות בטענה כלשהי כנגדן הסכימה פלייטיקה וחברת האם פלייטיקה הולדינג לפעול במאמצים סבירים מבחינה מסחרית ומעת לעת על מנת לנסות לאתר ולמנוע ככל שיאותרו, פעולות של משתמשים במשחקים בניגוד לתנאים והתחייבויות ספציפיים על פי תנאי השימוש (למשל שאין לבצע פעולות שעלולות לאפשר מסחר של פריטים וירטואליים מחוץ למשחק). לצורך יישום התחייבות זו יוקצה בקבוצת פלייטיקה תקציב שנתי כולל מתחדש שלא יפחת מסך של 100 אלף דולר לכל שנה ולתקופה שלא תפחת מ-7 שנים.
הצדדים הסכימו ביניהם, כי אם בקשת האישור הייתה מתקבלת, ממלא פיצוי כספי לחברי הקבוצה אינו מעשי ולכן על רקע זה, וכן על רקע האירועים הביטחוניים הקשים שאירעו לאחרונה בישראל, ואשר הובילו לפרוץ המלחמה, בהסדר גם הוסכם על מתן סעד לטובת הציבור באופן שמטעמה של קבוצת פלייטיקה ישולם ויועבר סך של 550 אלף שקל לטובת ארגון התרומות "ילדי המלחמה של כולנו". עוד הוסכם בין היתר כי הקבוצה תדאג לשלב גישה לתרגום לשפה העברית של תנאי השימוש ועוד.
עו"ד ליאור להב המייצג את המבקש מסר בתגובה: "אין מטרה ראויה מזו".