רשת הסופרים הגדולה במדינה עם מחזור של קרוב ל-15 מיליארד שקל, שמניותיה מוחזקות על ידי רוב בתי ההשקעות, קופות הגמל והפנסיה של הציבור, מתנהלת החל מאמש ללא יו"ר קבוע וללא מנכ"ל בפועל, כתוצאה מהדחתו של היו"ר יקי ודמני על ידי דירקטוריון החברה. בקרב בעלי מניות פועלים כעת שאיציק אברכהן, שפרש מתפקיד המנכ"ל, יחזור כעת לתפקיד היו"ר.
במקביל, המנכ"ל המיועד, עופר בלוך, עד לאחרונה מנכ"ל חברת החשמל, שהיה אמור להחליף את אברכהן, שפרש לאחר חילוקי דעות עם ודמני, עדיין לא נכנס לתפקידו. בלוך נבחר לתפקיד על ידי ודמני, מינוי שזכה לביקורת, בשל חוסר הניסיון הקמעונאי שלו, ולא ברור כעת לאור השינוים הצפויים בדירקטוריון האם המינוי אכן יתבצע, למרות הסכם העסקה שנחתם עם בלוך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )
אחד מנציגי המוסדיים אמר ל-ynet": "כשוודמני מונה ליו"ר, לא היו אמורות להיות הפתעות. היה ברור לנו שיש מנכ"ל ותיק ומוערך שמנהל את החברה והיו"ר עושה את תפקידו בדירקטוריון. בפועל התברר שוודמני התאהב בתפקיד, הגיע מדי יום למשרד והתערב יותר ויותר. אף אחד לא דמיין שהוא יביא לפרישתו של אברכהן ויהפוך לאיש הדומיננטי בחברה. אבל השיא היה מבחינתנו הצעת המיזוג של דלק ישראל, שהבטיחה את הישארות הדירקטוריון והיו"ר, שהיו אמורים במאי הקרוב לעמוד להצבעה על המשך כהונתם. זה כבר הריח מניגוד אינטרסים, לכאורה דיל לשמר את מקומו כיו"ר. מבחינתנו זאת הייתה הנקודה שהיה ברור שהוא צריך לסיים את תפקידו". מקורבים לוודמני אמרו אתמול כי בהמשך לטענות הוא נמנע מהשתתפות בדיון בדירקטוריון על הצעת דלק.
למרות הכאוס בצמרת שופרסל מניית הרשת לא נפגעה ונמצאת במגמת עלייה. זאת משום שהמשקיעים מצפים למאבקי שליטה מצד גורמים שיהיו מעוניינים להשתלט עליה או על חלקה. ההערכה בשוק ההון היא שאברכהן, בתמיכת בעלי המניות הגדולים - המוסדיים וחברות הביטוח המחזיקות כל אחת עד 10% ממניות הרשת - יחזור כעת לשופרסל וייבחר כחבר דירקטוריון ויו"ר החברה.
באמצע מאי תתכנס האסיפה הכללית של שופרסל ותבחר בדירקטורים חדשים ומתוכם ייבחר היו"ר החדש. אם לא תהיינה הפתעות יסגור אברכהן מעגל ויחליף את ודמני שגרם לעזיבתו. אחד מבעלי המניות אמר ל-ynet כי "מבחינתי השילוב שיחזיר את השקט והיציבות לחברה יהיה אברכהן כיו"ר ואורי קילשטיין שכיהן כמשנה שלו ופרש - בתור מנכ"ל הרשת".
תקופתו של ודמני כיו"ר, שנמשכה רק שנה וחצי, הייתה מלווה בזעזועים ובסערות שלא אפיינו בעבר את הרשת שהייתה ידועה בניהול היציב שלה תחת אברכהן. אי-היציבות ברשת עוררה את ניסיונות ההשתלטות עליה בין השאר על ידי דלק ישראל למיזוג עם עסקי הדלק וחנויות הנוחות של דלק, שזכה לתגובות חריפות מחברת הפניקס המחזיקה בכ-9% ממניות שופרסל ושל קרן ספרה, שציינו כי העסקה לכאורה נגועה באינטרסים ואינה טובה לבעלי מניותיה.