סליחות מוזיקליות על טיילת החומות הדרומית בירושלים, בספטמבר-אוקטובר

סיורי סליחות מודרכים עם מדריך־נגן על טיילת החומות הדרומית, בחודש אלול באווירה חגיגית, מלאים אוויר הרים צלול, תצפיות ליליות על העיר ורוחניות ייחודית לשעות הקטנות של הלילה.
בסיור יסופר על מנהגי חודש הסליחות, על סליחה ומחילה, סיור מלווה בשירים, סיפורים וניגונים עת שערי שמיים נפתחים.
הסיור כולל ביקור בטיילת החומות ובאתרים נבחרים נוספים ומסתיים בכותל.
5 צפייה בגלריה
   סיור סליחות
   סיור סליחות
סיור סליחות
(צילום: כפיר חרבי)

ניגוני אלול - קונצרט סליחות של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, 5.9 עד 2.10

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד מעלה מדי שנה ברחבי הארץ קונצרט סליחות - הפעם תחת הכותרת "ניגוני אלול", בכיכובם של יונתן רזאל, מני כהן ואנסמבל הפיוט. במהלכו יושמעו פיוטי סליחות שזורים בלחנים מסורתיים וחדשים ובעיבוד תזמורתי אנדלוסי, בהם "לך אלי תשוקתי", "בן אדם מה לך נרדם" ,"אדון הסליחות", "אל נורא עלילה" ועוד.
5 צפייה בגלריה
   אנסמבל פיוט
   אנסמבל פיוט
אנסמבל פיוט
(צילום: שמוליק בלמס)

סליחות עם יאללה באסטה

יאללה באסטה מקיימת סיורי סליחות נוסטלגיים בירושלים, תל אביב וצפת, בכל עיר בהתאם לאווירה ולתוכן המקומיים. בירושלים יתקיימו הסיורים בשכונת נחלאות סביב "אמנות, פיוט ותשובה", על הפיוטים המיוחדים לכל עדה. סיור נוסף, "סליחות בעיר הנצח", מתחיל בסמטאות הרובע היהודי ומסתיים בכותל המערבי. שני הסיורים כוללים צ'ייסר עראק ומאפה ירושלמי. בת"א יתחקה הסיור אחר כ-200 בתי כנסת שפעלו ברחובות העיר, ובצפת, עיר המקובלים, יתקיים "סיור סליחות חסידי", שיכלול גם שתייה חמה ובייגלה חם.
מחירים: בין 95 – 110 שקל לאדם. פרטים והרשמה: אתר יאללה באסטה: yallabasta.co.il

זמן אלול בבית אבי חי

בית אבי חי בירושלים מציע סדרת מפגשים ואירועים לחודש אלול. המפגש "גשר צר מאוד", עם הרב יוסי פרומן, מתחקה אחר דמותו הייחודית של ר' נחמן מברסלב, באמצעות מסעותיו ומחוזותיו וסיפורי המעשיות של אחד מההוגים יוצאי הדופן של תנועת החסידות. כמו כן מתקיימת קבלת השבת האחרונה של השנה, מפגש מוזיקלי - ספרותי של סליחה ותפילה להתחלה חדשה, עם מורין נהדר, רונה קינן, שי צברי, עמיחי חסון, חכם דוד מנחם ואנסמבל יגל הרוש.
פרטים ומחירים: טל: 02-6215300 , מייל: info@bac.org.il

מגדל דוד: מהמגדל אל הכותל

סיור לילי מיוחד מוצע במגדל דוד בירושלים, באווירת חודש אלול וחגי תשרי. הסיור מתחיל בתצפית מראש מגדל פצאל שבמגדל דוד, ממשיך אל הקישלה ואל סמטאות הרובע היהודי, ומסתיים ברחבת הכותל המערבי בשעת אמירת הסליחות. הסיור והתכנים מתאימים למבוגרים.
פרטים: טל: 2884*, או באתר מגדל דוד, המוזיאון לתולדות ירושלים

רוקדים בשכונות

בין התאריכים 13–22 בספמבר, כחלק מההכנות לחגי תשרי, תתקיים סדרת אירועי מחול ופרפורמנס בשכונות שונות בירושלים. הסדרה מביאה יוצרי/ות מחול ירושלמים אל לב המרכזים העסקיים, במקומות בהם עורכים התושבים סידורים או קניות בסופרמרקט, או יושבים בבתי קפה ומסעדות. ניהול והפקה: יעל - בית ליוצרי מחול ופרפורמנס עצמאיים בעיריית ירושלים. פרטים: אתר יעל, ירושלים. 02-6732639
5 צפייה בגלריה
(צילום: הדר אלפסי ודניאל למנסדורף)

"קולולולו": תערוכת החינה היהודית

בחודשים ספטמבר – דצמבר תוצג בחולון תערוכת "קולולו", במרכזה טקסי החינה, כפי שבאים לידי ביטוי בעדות ישראל באמצעות תלבושות, פריטי אופנה ותכשיטים, כלים, צילומים, קטעי וידאו וראיונות, ופריטים שהוכנו ע"י מעצבים ישראליים, בהם: אפרת קליג, דרור קונטנטו, שחר אבנט, נטע איטח, ג'ניפר קים ועוד. ״התערוכה היא לזכר הסבתות של כולנו", אומר רפאל וזאנה, מנהל אגף תרבות ואומנות בעיריית חולון, אוצר התערוכה עם אילנה כרמלי לנר.
פרטים: גלריית המשכן בית מאירוב, חולון. טל: 03-6516851
5 צפייה בגלריה
תלבושת לחינה לובית
תלבושת לחינה לובית
תלבושת לחינה לובית
(צילום: רן יחזקאל)

פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה, 8-17 באוקטובר, סינמטק חיפה

הפסטיבל, מהמסקרנים והמצליחים בארץ, יכלול סרטים ישראלים בהקרנות בכורה, סרטים בינלאומיים ומפגשים עם אנשי תעשיית הקולנוע. בסיום הפסטיבל יחולקו פרסים לסרט העלילתי הטוב ביותר, לסרט ביכורים עלילתי, פרס לשחקן בסרט עלילתי, לשחקנית בסרט עלילתי ופרס התסריט בסרט עלילתי..

"שירת האושפיזין" בבית הקונפדרציה ירושלים, 11-13 באוקטובר

פסטיבל שירת האושפיזין יתקיים זו השנה הרביעית בבית הקונפדרציה בירושלים בהשתתפותם של עשרות משוררים, סופרים ואנשי רוח. הפסטיבל ייפתח באירוע חגיגי לזכרו של חיים גורי ויינעל במחווה חגיגית לזמר, המלחין והשחקן הרוסי המיתולוגי ולדימיר ויסוצקי. מחוות נוספות יהיו לחלוצת קולה הנשי של השירה האמריקאית אמילי ודיקנסון, לסופר והמשורר הפורטוגזי פרננדו פסואה, ומחווה למשורר שארל בודלר ולמתרגמו, דורי מנור.

פסטיבל ראשון לציון, 11-15 באוקטובר

הפסטיבל יתקיים בסימן חגיגות 140 שנה לראשון לציון ובהשתתפות יותר ממאה אמנים ויוצרים מובילים. הפקת המקור המובילה שתפתח את הפסטיבל תתקיים תהיה "זו אותה האהבה", מופע חגיגי וחד פעמי המוקדש לאריק איינשטיין. במופע, שנעשה בשיתוף משפחת איינשטיין, ישתתפו אסתר רדא, ברי סחרוף, דויד ד'אור, דקלה, יובל דיין, יוני רכטר, כנסיית השכל, מיקי גבריאלוב, עידן עמדי, עמיר בניון, שירה גבריאלוב ושלומי שבת. בערב שכולו הפקת מקור יחגגו את יצירתו של איינשטיין, עם דגש מיוחד על השירים שאותם כתב. את האמנים תלווה תזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוחו של אילן מוכיח.
5 צפייה בגלריה
   פסטיבל ראשון לציון. דני סנדרסון
   פסטיבל ראשון לציון. דני סנדרסון
פסטיבל ראשון לציון. דני סנדרסון
(צילום: שי פרנקו)

פסטיבל מספרי סיפורים, 6-17 באוקטובר, תיאטרון גבעתיים

בין המשתתפים בפסטיבל, אותו מפיק יוסי אלפי, יהיו מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, הנשיא לשעבר ראובן (רובי) ריבלין, כלת פרס ישראל נורית הירש, חתן פרס ישראל בזמר העברי יהורם גאון, יהושע סובול, גיל שוחט ומיקי קם, שלום שמחון, שמעון פרנס, ח"כ רם בן ברק, מוקי צור, מירי אלוני, אורן נהרי, דורון נשר, מיקי רוזנטל, שרה'לה שרון, יהודה אטלס, רון בן ישי, אביגדור קהלני, בכירי המוסד לשעבר, ניצה שאול, עינת שרוף ורוביק רוזנטל.
הזמר חתן פרס ישראל בזמר העברי יהורם גאון ישתתף בערב מיוחד לכבודו.

פסטיבל צלילי ילדות, 11-13 באוקטובר, תיאטרון חולון

הפסטיבל, בניהולה האמנותי של מאיה בלזיצמן, מציע שורה של אירועי ומופעים מיוחדים לילדים,
ביניהם "היפה והחיה", מופע תיאטרון מחול בעקבות האגדה הקסומה (הפקה של תיאטרון אורנה פורת בשיתוף להקת המחול פרסקו), בהשתתפות שחקנים, רקדנים, מוזיקה ווידאו-ארט חדשני. כתבו וביימו רענן נסים פררה ומשה בן שושן, הכוריאוגרפיה היא של יורם כרמי והמוזיקה של ליאור רונן. אירוע מסקרן נוסף הוא "בעקבות השיר הנעלם" - מסע מוזיקלי אל מעמקי המוח שלנו עם תזמורת הקאמרטה, דודו ארז, מירב פלדמן ויובל סגל.

תשליכוהו: המנהג היהודי בראש השנה

ביום הראשון של ראש השנה, בשעות אחה"צ, נהוג לקיים תשליך, מנהג יהודי, שמקורו במאה ה-15, במסגרתו משליכים באופן סמלי את החטאים למקור מים זורמים. את המנהג מקיימים בשפת הים או בכל מקור מים בו מצויים דגים, ומתפללים להשלכת העבירות אל המצולות: "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" (מיכה ז', יט). במקומות בהם אין מקור מים קרוב, נוהגים להכין בור מים בחצר בית הכנסת או לפתוח בו ברז, או לעלות למקום גבוה ממנו צופים על מים. עם אמירת התפילה מקובל לנער את הכיסים, כסמל לניעור החטאים והתחלת חיים ישרים, נקיים וטהורים יותר.