פרסום ראשון: קופאי לשעבר באחד מסניפי רשת "אושר עד" הגיש לבית הדין האיזורי לעבודה בירושלים בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת "מרב מזון", שמפעילה רשת סופר-מרקטים בכל הארץ תחת המותג "אושר עד". המבקש, שמיוצג על ידי עו"ד צבי מנדלסון, מבקש לייצג את "כל עובדי אושר עד, ובפרט הקופאים והקופאיות שעבדו בחברה, החל משבע שנים לפני הגשת בקשת האישור, אשר היא גבתה מהם כספים בגין חוסרים בקופה, בין אם הם עדיין עובדים ובין אם לאו".
הבקשה הוגשה לאחר שבשבועות האחרונים פורסמו ב-ynet תחקירים במסגרתם הוצגו עדויות של קופאיות במספר רשתות, שנאלצות להשלים חוסרים בקופה מכיסן הכספי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אושר עד בירושלים
אושר עד בירושלים
סניף של אושר עד
במסגרת הבקשה נטען כי "עניינה נוגע להתנהלותה הקלוקלת של הרשת אשר נוהגת, מזה שנים, להשלים חוסרים בקופה בסניפים שבבעלותה באמצעות הורדת הסכומים מתלושי השכר של עובדיה - הקופאים והקופאיות. כך, במשך שנים, מנצלת הרשת בחוסר תום לב ובניגוד גמור לדין, את פערי הכוחות הקיים בינה לבין חברי הקבוצה, הקופאים והקופאיות, ואת העובדה כי לרוב עובדים אלו מוחלשים מבחינת הזדמנויות עבודה חלופיות ותנאי שכר, ומאלצת אותם להסכים למציאות בה נלקחים מהם מידי חודש מאות שקלים בגין חוסרים בקופה", נטען.

"ניכו 12 אחוז מהשכר"

המבקש טוען כי הועסק אצל הרשת בתפקיד קופאי באחד הסניפים, החל מאמצע שנת 2021 ועד לסוף שנת 2022, אז סיים את עבודתו. "במשך תקופת עבודתו אצל הרשת, התוודע המבקש לפרקטיקה בה לכלל העובדים שעוסקים כקופאים/ות מנוכה מידי חודש בחודשו סכום מתלוש השכר, תחת הכותרת 'ניכויים אישיים', עבור חוסר בקופה שאירע לאותו עובד באותו החודש.
"כך למשל, בחודש נובמבר 2022 עבד המבקש אצל הרשת ושכרו באותו החודש עמד על 3,961.79 שקל. אולם מסכום זה, מעבר לניכויי החובה, הופיע בתלוש השכר תחת הפריט 'ניכויים אישיים', שני ניכויים בגין חוסר בקופה, האחד בסך של 60 שקל והשני בסך של 357.40 שקל, סך הכל 417.4 שקל, המהווה כמעט 12% משכרו באותו החודש". המבקש מביא במסגרת הבקשה עוד מקרים שבהם לטענתו ניכו לו שכר בגין חוסר בקופה.

רמי לוי מתייחס להשלמת החוסרים מהקופאיות באולפן ynet
(צילום: רועי עידן, חגי דקל)

כך, נטען במסגרת הבקשה, "רק בין החודשים אוגוסט-נובמבר 2022 נוכו למבקש במצטבר סך של 857.4 שקל בגין חוסרים שהתגלו בקופה בה עבד. נושא זה של החוסרים בקופה היה מן המפורסמות בסניפי הרשת והמבקש התוודע בשיחה עם חבריו לעבודה כי הוא אינו היחיד לו נגבים כספים בסכומים גבוהים של מאות שקלים מידי חודש בחודשו, אלא הדבר נעשה דרך קבע מכלל הקופאים והקופאיות של המשיבה".

עו"ד צבי מנדלסוןעו"ד צבי מנדלסון

המבקש טוען במסגרת הבקשה כי פעולתה של אושר עד לגביית חוסרים בקופה מנוגדת להוראות חוק הגנת השכר. לדבריו, סעיף 25 לחוק הגנת השכר קובע שאין לנכות משכר העבודה ניכויים שלא הותרו במפורש בסעיף או בחיקוק אחר. "בהתאם לפסיקה רשימת הניכויים המנויה בחוק הינה רשימה סגורה. משכך, ניכוי בגין חוסרים בקופה אינם מותרים בניכוי לפי סעיף זה. הדברים פשוטים שהסכמת העובד אינה מעלה ואינה מורידה לעניין זה. החוק אינו מכיר בהסכמת העובד לניכוי אלא כאשר מנוי במפורש בסעיף כי הסכמת העובד לניכוי כספים מסוימים תקפה (למשל ניכוי תרומות או דמי חבר), או כי מדובר בחוב קצוב שאיננו שנוי במחלוקת אשר ניתנה לו הסכמה בחוב. למותר לציין, כי הדבר איננו חל בענייננו", נטען בבקשה.
מ"אושר עד" נמסר בתגובה: "הרשת פועלת על פי חוק בלבד. הפחתות בשכר לעובדים מסוימים בוצעו באופן נקודתי ובהיקף מצומצם ביותר, לאחר הפעלת שיקול דעת ובידיעת ובהסכמת העובד".

תופעה רחבה

זו לא התביעה הייצוגית הראשונה שמוגשת בנושא. ב-19 במאי עו"ד איתן פלג, שכבר הגיש תביעה ייצוגית נגד רשת ויקטורי, הגיש תביעה ייצוגית נוספת - הפעם נגד פרשמרקט השייכת לקבוצת פז, בגין דרישה להשלמת חוסרים מהקופה שלא כחוק. התביעה הוגשה בשמה של אנסטסיה, אם חד-הורית לילד המאובחן על הספקטרום האוטיסטי עם נכות בשיעור 100%, שעבדה כקופאית בסניף פרשמרקט ברעננה מאז מרץ אשתקד והתפטרה לאחרונה.
רמי לוי הגיב לדברים אתמול, והסביר מדוע הוא גובה מהקופאיות כסף: "קופאית שצריכה 100 שקלים יכולה באותו יום 'ללוות' אותם מהקופה ולחתום שיש לה חוסר. זה קרה לא פעם ולא פעמיים. אני לא אומר שזה מה שקורה ברוב המקרים, אבל זה גם קורה", אמר. לוי ציין כי "בודקים את העניין לעומק - יש מצלמות - ולא תמיד מחייבים את הקופאיות. גובים מהן את החוסרים אך ורק כשבסופו של דבר הבנו שצריך, ועושים זאת לפי החוק".
עוד אמר לוי: "אם נעבוד בצורה רשלנית ולא נפקח על מה שצריך לפקח, אם כל אחת מהקופאיות תיקח לעצמה אפילו רק 50 שקל, העסק שלי יפשוט רגל. לא תהיה לי משכורת לשלם לאותם עובדים".