הטענה שבמשרד האוצר ובממשלה לא הפנימו כלל שהמשק הישראלי נקלע למשבר עמוק וארוך, נתמכת הבוקר על ידי כ-300 כלכלנים בכירים, בהם מראשי מוסדות המדינה שפרשו רק לאחרונה מתפקידם. הם מתריעים, כמו גם חברות דירוג האשראי ובתי השקעות גדולים בעולם, שהמשק הישראלי מצוי בשעה קשה במיוחד ויש לפעול למניעת נזקים גדולים באופן מיידי.
במכתב דחוף פונים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' רבים מבכירי כלכלני המדינה, שטוענים: "אתם לא מפנימים את גודל המשבר הכלכלי שבפניו ניצבת כלכלת ישראל, עליכם לפעול בדרך אחרת".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
בין החתומים נמנים בין השאר רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים והחשב הכללי; יאיר אבידן לשעבר המפקח על הבנקים; פרופסור יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר; פרופסור אלחנן הלפמן, אוניברסיטת הרווארד; חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר; פרופ' ג'וש אנגריסט חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2021; פרופסור יוג'ין קנדל לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; פרופסור מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה; פרופ' צבי אקשטיין לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל; פרופ' איתן ששינסקי, האוניברסיטה העברית; פרופ' ליאו ליידרמן, אונ' תל אביב.
"המהלומה הקשה שניחתה על מדינת ישראל מחייבת שינוי יסודי של סדר העדיפות הלאומי והסטת תקציבים מסיבית לטובת התמודדות עם נזקי המלחמה, סיוע לנפגעים, ושיקום המשק. להערכתנו, ההוצאה הצפויה בעקבות המלחמה תהיה בסדרי גודל של עשרות מיליארדי שקלים, ואף למעלה מכך", כתבו הכלכלנים.
"שינויים קוסמטיים במסגרת התקציב הקיים אינם מתקרבים להיקף ההוצאה הנדרש. הממשלה חייבת להתמודד בהקדם עם האתגרים ולנסות לשקם את אמון האזרחים ביכולתה לעשות כן. צעד בסיסי ונדרש לשם כך הוא עצירה מיידית של מימון כל הפעילויות שאינן חיוניות למאמץ המלחמתי ושיקום המשק, ובראש וראשונה הכספים הקואליציוניים.
"אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לעבור בהקדם על כלל סעיפי ההוצאות בתקציב 2023, ולבטל לאלתר את כל ההוצאות התקציביות שאינן חיוניות בשעה קשה זו. במקביל, יש לפתוח את התקציב של שנת 2024, ולעדכנו על בסיס סדר עדיפויות המשקף את צרכי כלל המשק לאור המלחמה.
"אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת! המשך ההתנהלות הנוכחית פוגע בכלכלת ישראל, מערער את אמון האזרחים במערכת הציבורית, ומחבל ביכולתה של מדינת ישראל להתאושש מהמצב אליו היא נקלעה".
כזכור, גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, התריע בשבוע שעבר כי יש לתקן את תוכנית האוצר ולבטל את העברות הכספים הקואליציוניים לטובת מימון המלחמה. בין השאר אמר במסיבת העיתונאים שלוותה להחלטת הריבית כי "ההתנהלות התקציבית היא חשובה, יש לעשות מאמץ ולייצר את המקורות התקציביים הנדרשים באמצעות שינוי סדרי עדיפויות תחת המסגרת התקציבית הקיימת. זאת, לרבות סדרי העדיפויות המשתקפים בהסכמים הקואליציוניים. הגדלת המסגרת התקציבית צריכה להתבצע רק לאחר מיצוי האפשרויות לפעול תחת המסגרת הקיימת ובאורח מדוד ושקול.
"ברצוני להדגיש כי מאמץ של הממשלה להמשיך ולשמור על אחריות פיסקלית גם בעת הנוכחית, מהווה מסר חשוב לשווקים הפיננסיים, שיתמוך בשמירה על עלויות גיוס נמוכות של המימון הנדרש בתקופה רגישה זו. חשוב לזכור כי בעת הזאת שוררת כמובן אי ודאות רבה לגבי התפתחות המלחמה ואורכה. זו גם אחת הסיבות שבגינה אנו צריכים לשמור על דרגות חופש להתאמת המדיניות הכלכלית שלנו".
בעלי העסקים בעוטף שנסגרו: עד עכשיו לא קיבלנו סיוע מהמדינה
(צילום: ירון ברנר)

בתוך כך, אתמול פרסם משרד האוצר את תוכנית הסיוע החדשה שגובשה תוך הסכמות עם ארגוני המעסיקים, ההסתדרות וחברי האופוזיציה בוועדת הכספים. התוכנית צפויה לכלול בין השאר הגדלה של תקרת ההחזר לעסקים וכן השתתפות משמעותית יותר של המדינה בהוצאות השכר, בניסיון למנוע פיטורים, והקלה בתנאי קבלת דמי האבטלה בחל"ת. זאת, אחרי שהתוכנית הראשונית שפורסמה כשבועיים אחרי פרוץ המלחמה גררה ביקורת מרוב בכירי המשק.
על אף שהתוכנית החדשה גובשה עם חלק מראשי המשק, כאמור, גם לה כבר יש מתנגדים. התאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר טוענים כי "משרד האוצר החליט להמשיך להפקיר מאות אלפי עובדים, שכל חטאם הוא שבחרו לעבוד בעסקים הגדולים בישראל". לדבריהם, "אמנם הצלחנו לתקן באופן משמעותי את מתווה האוצר עבור העסקים הקטנים והבינוניים, אך הוא עדיין בוחר להתעלם ממאות אלפי העובדים שמועסקים בחברות הגדולות במשק, במסחר, בתעשייה ובבנייה. חלק ניכר מעובדים אלו יוצאו לחל"ת כאשר לרבים מהם לא יהיה לאן לחזור, ללא הסיוע הממשלתי הנחוץ בדגש על הלוואות ומענקים בהתאם לגודל העסקים".
2 צפייה בגלריה
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
קמפיין "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס"
(צילום: יח"צ)
על הרקע הזה, עמותה שנקראת התאגדות העסקים בישראל, המאגדת לטענתה אלפי עסקים קטנים, פתחה אתמול בקמפיין חוצות וברשתות החברתיות נגד שר האוצר סמוטריץ', כאשר כותרת הקמפיין היא: "סמוטריץ', תפסיק להילחם בעסקים במקום בחמאס".
יו"ר ומייסדת התאגדות העסקים בישראל, דקלה אבוטבול, אמרה כי "אנו קוראים לשר האוצר להתעורר או להתפטר. אתה מחריב את הכלכלה, אתה מחריב את המדינה. שר האוצר לא משתף פעולה עם שר הכלכלה. בעלי העסקים יקבלו בממוצע פיצוי של 5,000 שקל".