יש כוכבת חדשה בשוק ההון, שמפתיעה את האנליסטים ומפעילה את הדמיון של המשקיעים. ‏והיא לא סטארטאפ עם טכנולוגיה שמעיפה את המוח ולא חברת ביג-טק שחולשת על ‏מיליארדי משתמשים. קוראים לה סוני, והיא חוגגת 78 בימים אלה. ויחד איתה חוגגים ‏המשקיעים.‏
בחודש שעבר החברה השלימה ריצה למעלה בשער המניה והיא שוב קרובה לשיא שאליו הגיעה בתחילת המילניום. באמצע היו שנים ארוכות של שפל ודשדוש. ‏המנייה של סוני לא זינקה לשמיים כמו כוכבי השביט של הבורסה אבל זה שנתיים היא עולה ‏ברציפות, מביסה את תחזיות האנליסטים רבעון אחרי רבעון ומפתיעה עם רווחיות גבוהה. ‏
5 צפייה בגלריה
משקפי VR של סוני. העתיד נראה ורוד גם בלעדיהם
משקפי VR של סוני. העתיד נראה ורוד גם בלעדיהם
משקפי VR של סוני. העתיד נראה ורוד גם בלעדיהם
(צילום: Tomohiro Ohsumi/Getty Images)
בסיכום השנה הקלנדרית האחרונה סוני רשמה עלייה של 11.73%, האטה מסוימת לעומת ‏חודשים קודמים, אבל התחזיות לשנה הקרובה נראות ורודות גם בלי משקפי ‏Sony VR‏ ‏חדשניים. הקונצנזוס של האנליסטים לגבי סוני גורם למשקיעים להמשיך לקנות – ולהעלות ‏את שווי השוק של החברה, שנמצא כרגע ברום של 128 מיליארד דולר. ‏
מה בעצם קורה פה? מה מוביל לתחזיות כה אופטימיות לגבי חברה שנראה היה ששיאה ‏כבר הרחק מאחוריה? ההסבר טמון במהלך אסטרטגי שהובילה הנהלת החברה בשלוש ‏השנים האחרונות, שנותן את פירותיו. מנכ"ל סוני, קניצ'ירו יושידה, היטיב להגיד את זה בכנס ‏משקיעים במאי האחרון, כשאמר: "סוני מאמצת את חזון הבידור היצירתי".‏
במילים פשוטות יותר, סוני אינה רוצה עוד להיות חברת אלקטרוניקה. היא נכבשה בקסמו של ‏המסך הגדול, וגם של מרקע הטלוויזיה ומסך המחשב, ובמקום לייצר אותם, היא רוצה להפיק את התכנים שאנחנו צורכים במכשירים האלה. סוני הולכת ומצמצמת את פרופיל האלקטרוניקה בפורטפוליו שלה ‏וממצבת את עצמה מחדש כחברת סרטים, תוכניות טלוויזיה, מוזיקה ומשחקי וידאו. ‏
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל סוני קוניצ'ירו יושידה
מנכ"ל סוני קוניצ'ירו יושידה
המנכ"ל קניצ'ירו יושידה. "סוני מאמצת את חזון הבידור היצירתי"
(צילום: AP Photo/John Locher)
אפשר לראות את השינוי האסטרטגי בדוחות החברה. תחומי הבידור – מוזיקה, סרטים ‏ומשחקים – סיפקו לפני עשר שנים 30% מההכנסות. עכשיו הם מהווים 60% מהכנסות ‏החברה. בדו"ח הרבעוני האחרון דיווחה החברה על זינוק של 69% ברווח הנקי, ‏שמונע בחלקו הגדול מפעילות משחקי המחשב שלה. סוני הבינה שהתוכן הוא המלך, והיא ‏רוצה להיות מלכת התוכן.‏

געגועים לווקמן

סוני הייתה תמיד אייקון תרבותי ולא רק יצרנית אלקטרוניקה או תוכן. אם אתם בגיל הנכון, ‏השם סוני מעורר אצלכם אסוציאציה לווקמן. אם אתם בגיל נכון אחר, השם סוני הולך ביחד ‏עם פלייסטיישן. החברה ידעה תמיד לחדש ולהפתיע עם הטכנולוגיה שלה. ב-1950 היא ‏הציגה את סרט ההקלטה המגנטי הראשון ואת הרדיו-טרנזיסטור. אחר כך באה הטלוויזיה ‏הצבעונית ‏Trinitron‏ (1968), הווקמן (1979), נגן ה-‏CD‏ הראשון (1982) ואחריו הדיסקמן ‏הראשון. והיו עוד רבים.‏
אלה היו שנים של הגמוניה אלקטרונית של חברות יפניות, ומאבקים עד חורמה ביניהן. ‏המפורסם בהם היה מלחמת הפורמטים. בשנות ה-70 פותחה קלטת הווידאו ‏VHS‏ על ידי ‏חברת ‏JVC‏ בשיתוף סוני ומצושיטה ("פנסוניק"). אבל אז פרשה סוני ופיתחה את פורמט ה-‏Betamax‏. מצושיטה נשארה עם ‏JVC‏ ושכנעה את שארפ ומיצובישי להצטרף. זו הייתה ‏מלחמה עולמית על איזה מכשיר יקנה הצרכן ואילו קלטות הוא ישכור בספריות הווידאו. סוני, ‏למותר לציין, הפסידה הפסד צורב, ומיליוני לקוחות נתקעו עם מכשיר וידאו שאין מה לעשות ‏איתו.‏
אחד הגורמים שהיטו את הכף היה הטקטיקה של ‏JVC‏, שהתבססה על חתימת הסכמים עם ‏חברות הפקות הסרטים ותוכניות הטלוויזיה הגדולות על הוצאת התכנים לשוק על גבי קלטות ‏VHS‏ בלבד. סוני, שהסתפקה בפיתוח טכנולוגיה מתקדמת, הפסידה את השוק. אולי שם החל ‏השינוי בחשיבה של הענקית היפנית. ‏
5 צפייה בגלריה
ווקמן, Sony Corporation. מתוך התערוכה 'עיצוב יפני היום 100'
ווקמן, Sony Corporation. מתוך התערוכה 'עיצוב יפני היום 100'
ווקמן
(צילום: ג'ני כצנר)
בפועל זה לקח 20 שנה, עד תקופתו של נובויוקי יידי כמנכ"ל סוני, שהוביל להתמקדות בתוכן ‏ובבידור. הוא זה שהחליט למשל לוותר על שוק נגני המוזיקה הניידים, מה שאפשר לאפל, ‏שהייתה קטנה בהרבה מסוני של אותן שנים, לחדור אליו במהירות עם האייפוד הראשון. ‏תחת הנחייתו, סוני שמה את יהבה על קונסולת המשחקים פלייסטיישן ועל פיתוח התוכן ‏עבורה.
שנת 2000 הייתה שנת שיא, אבל אחר כך באה הנפילה: סוני הפסידה מיליארדי דולרים ‏בתחומי האלקטרוניקה, ולא ממש הצליחה להתמודד מול ענקיות הסלולר מקוריאה ומול ‏הצניחה בהכנסות מתחום המוזיקה עם המעבר מתקליטורים לסטרימינג. ואז בא השינוי ‏האסטרטגי, עם ההחלטה לצמצם ואף לסגור חלק מתחומי האלקטרוניקה ולהתמקד בתוכן.‏
המגמה הזו צברה תאוצה ככל שעבר הזמן. כך למשל, ב-2018 החברה רכשה את חברת ‏EMI‏, מה שהפך את סוני מיוזיק למו"לית הגדולה בעולם של מוזיקה. ב-2021 היא קנתה את ‏מותג האנימה (אנימציה יפנית) ‏Crunchyroll‏, ב-2022 היא רכשה את חברת משחקי הווידאו ‏האמריקנית ‏Bungie‏. בשבועות האחרונים היא הסעירה את ענף משחקי הווידאו עם הידיעות ‏על כוונתה לרכוש את ענקית המשחקים היפנית קאדוקווה (‏Kadokawa‏), ולפני כשבועיים היא השלימה רכישה של 10% ממניות החברה תמורת כ-318 מיליון דולר. ‏
בריאיון ל"פייננשל טיימס" אמר מנכ"ל סוני יושידה כי הגברת המאמצים בתחום הפקת התוכן ‏והיצירה מביאה לכך שסוני משפרת את שיתופי הפעולה שלה עם חברת הביג-טק, החברות ‏שמביאות את התוכן לבתי הלקוחות. "אני חושב שפיתחנו קשרים טובים מאוד עם שחקני ‏הביג-טק" הוא אמר. ‏
בשש השנים האחרונות סוני השקיעה 10 מיליארד דולר בבניית פורטפוליו עצום של ‏משחקים, סרטים ומוזיקה. בכך היא מתייצבת במרכז הבמה לצד חברות כמו נטפליקס, אפל ‏ואמזון, שמוצאות כולן שהכסף האמיתי נמצא בתוכן, עם שוק שנתי שצפוי להגיע להיקף 250 ‏מיליארד דולר. "יש לנו עדיין את הטכנולוגיה, והיצירה היא התחום שאנחנו אוהבים ובו אנחנו ‏יכולים לתרום הכי הרבה", הוסיף יושידה.‏

קניין רוחני כנכס אסטרטגי

האסטרטגיה העסקית של סוני מיתרגמת לעשרות צעדים נפרדים, שבכל אחד מהם יש היגיון ‏משל עצמו וגם תרומה ליעד האסטרטגי הכולל. כך למשל החברה מובילה מהלך של העברת ‏תכנים בין החטיבות השונות שלה, למשל סרט שמעובד למשחק מחשב או משחק שהופך ‏לסדרת טלוויזיה. את הצלחתו של המהלך הזה אפשר היה לראות למשל בטקס פרסי האמי ‏האחרון, כשהסדרה "האחרון מאיתנו" בהפקתה של סוני, שמבוססת על משחק וידאו של סוני ‏באותו השם, זכתה בשמונה פרסים. זו הייתה הפעם הראשונה שתוכנית טלוויזיה המבוססת ‏על משחק וידאו מגיעה למרכז הבמה החשובה בעולם.‏
לפני "האחרון מאיתנו" עשתה סוני מהלך דומה עם משחק הווידאו "‏Uncharted‏", שהפך ב-‏‏2022 לסרט קולנוע – ועכשיו נמצא על הפרק עיבוד של משחקי הווידאו "‏God of War‏" לקולנוע. ‏גם בלי העיבודים הללו, החברה מוציאה בין ארבעה לחמישה סרטים ברבעון, ובכך מהווה חטיבת הסרטים מכונת כסף מומנת, עם הכנסות של 2.38 מיליארד דולר לחברת הבת סוני פיקצ'רס (‏Sony Pictures‏) ברבעון האחרון. ‏
בתעשייה ההוליוודית, סוני דווקא נמצאת בנקודת נחיתות מסוימת מול המתחרות. סוני ‏פיקצ'רס מפיקה סרטים מצליחים כמו סדרת ספיידרמן ועוד, אבל בניגוד ‏למתחרות כמו דיסני, נטפליקס ואמזון אין לה פלטפורמת סטרימינג להפצה ישירה של ‏הסרטים ללקוחות, והמשמעות היא שהתכנים של סוני פיקצ'רס מונגשים לציבור דרך הסכמי ‏זכויות יוצרים, במודל שבו הקניין הרוחני (‏IP‏) הוא נכס אסטרטגי להצלחת החברה.
5 צפייה בגלריה
"ספיידרמן" של Sony Pictures
"ספיידרמן" של Sony Pictures
"ספיידרמן" של Sony Pictures
(צילום: Sony Pictures Animation)
הקניין הרוחני מעסיק את מנהלי סוני ללא הרף. בשיחות עם משקיעים הם מודים שעדיין לא ‏השקיעו מספיק בתוכן בשלב מוקדם יותר כדי לקבל תשואה גבוהה יותר. "במשחקים וגם ‏בסרטים או באנימה, אין לנו כל כך הרבה ‏IP‏ שטיפחנו מההתחלה", אומר סמנכ"ל הכספים ‏הירוקי טוטוקי, שצפוי לתפוס את מקומו של יושידה בקרוב. "חסר לנו השלב המוקדם של ‏ה-‏IP‏, וזו בעיה עבורנו". הפתרון נראה ברור: יותר השקעה בפיתוח תוכן ולא רק ברכישה של ‏מותגים אחרי שזכו להצלחה.‏
חברת הבת סוני מיוזיק (‏Sony Music‏) מחזיקה בקטלוג עצום של מוזיקה שהיא הולכת ‏ומרחיבה בהתמדה. רק השנה דווח על רכישת מחצית מקטלוג השירים של מייקל ג'קסון ‏תמורת 600 מיליון דולר. לפני כן רכשה החברה את הקטלוג של ברוס ספרינגסטין תמורת ‏‏500 מיליון דולר, ושל בוב דילן תמורת 200 מיליון דולר. וזה עוד כלום לעומת קטלוג השירים ‏של להקת קווין, שנרכש על ידי סוני השנה בסכום של 1.27 מיליארד דולר.‏
באופן מסורתי תכני המוזיקה נצרכו על ידי הלקוחות באמצעות רכישת תקליטים ואחר כך ‏תקליטורים. המודל העסקי הזה נופץ לחלוטין כשהטכנולוגיה הביאה לעולם נגני ‏MP3‎‏, שבהם ‏הצריכה הפירטית הייתה מרכיב מרכזי. אלא שאז השוק עשה עוד מעבר – לצריכת מוזיקה ‏דרך פלטפורמות הסטרימינג כמו ספוטיפיי או אפל מיוזיק. כאן מדובר בהסכמי זכויות יוצרים ‏מאוד ברורים בין סוני לפלטפורמות, שהחזירו את הסומק ללחיים של סוני מיוזיק. ברבעון ‏האחרון החברה דיווחה על הכנסות של 2.92 מיליארד דולר בתחום המוזיקה.‏

בעיית ה-AI

עכשיו יש לסוני בעיה חדשה, הבינה המלאכותית. סוני ביחד עם יוניברסל וענקיות מוזיקה ‏נוספות הגישו לאחרונה תביעות נגד חברות ‏AI‏, שמציעות יצירת מוזיקה חדשה באמצעות ‏בינה מלאכותית יוצרת. כידוע, הטכנולוגיה מבוססת על סריקה ואימון של ה-‏AI‏ על בסיס ‏מוסיקה קיימת ואז יצירה של קטעי מוזיקה חדשים. חברות המוזיקה טוענות שמדובר בהפרת ‏זכויות היוצרים שלהן, שלא מאפשרות אימון של ה-‏AI‏ ללא תשלום נאות לבעלי הזכויות. סוני ‏מיוזיק גם פנתה ל-700 חברות, בהן גוגל, מיקרוסופט ו-‏OpenAI‏, והיא דורשת לדעת אם עשו ‏שימוש בתכנים המוזיקליים שלה כדי לפתח את היכולות המוזיקליות של הבינה המלאכותית. ‏החברה מציינת כי היא מתכוונת להבטיח את זכויות היוצרים שלה, מה שאומר כנראה ‏תביעות כספיות גדולות. מצד שני, שוק ה-‏AI‏ טובע במזומנים, וחלוקת חלק מהרווחים עם ‏יוצרים ואמנים תעשה איתם אך צדק.‏
חברת סוני אינטראקטיב אנטרטיינמנט (‏Sony Interactive Entertainment‏) אחראית ‏לפיתוח תחום הפלייסטיישן והמשחקים. ב-1994 סוני הציגה לשוק את הפלייסטיישן וטילטלה ‏את עולמות הגיימינג. סוני הפכה לשחקנית מרכזית בזירה הזו, כשהיא מוציאה דגמים חדשים ‏של קונסולות מדי כמה שנים ומצליחה לנצח את המתחרות – מיקרוסופט עם ה-‏Xbox‏ ‏ונינטנדו עם ה-‏Switch‏.‏
סוני לא הסתפקהבמשחקים לפלייסטיישן והמשיכה למשחקים למחשבים, הזירה של ‏הגיימרים המושבעים. כך למשל, המשחק ‏Helldivers 2‎‏ יצא בגרסה לפלייסטיישן 5 וגם ‏למחשב – ומכר יותר מ-12 מיליון עותקים תוך שלושה חודשים.‏
5 צפייה בגלריה
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5. ירידה מדאיגה במכירות
(צילום: Girts Ragelis/Shutterstock)
הכנסות החברה ממשחקים ברבעון האחרון הגיעו ל-6.99 מיליארד דולר, יותר מהחטיבות ‏האחרות. זה קורה על רקע ירידה בהיקף מכירות הקונסולות לצד עלייה ברווחים, בעיקר ‏מרשת הפלייסטיישן, שגדלה ל-116 מיליון מנויים בעולם. המנויים המקוונים מאפשרים לסוני ‏למכור את המשחקים ישירות למשתמשים ולעקוף את רשתות ההפצה של הדיסקים.‏
הירידה במכירות הקונסולות מדאיגה מאוד את סוני. בתחילת 2024 הודיעה החברה כי תפטר כ-900 ‏עובדים, 8% מכוח האדם שלה, כדי לצמצם עלויות. בנוסף, החברה סגרה את אולפן ‏פלייסטיישן בלונדון, שבו פותחו בין השאר המשחקים ‏Singstar‏ ו-‏Eyetoy‏, ואולפנים אחרים ‏נדרשו לצמצם את פעילותם. ההערכה היא שגם כאן שינויים בהרגלי הצריכה הם שמשפיעים ‏על סוני, למשל מעבר למשחקי בטלפונים במקום לרכוש כותרים יקרים. בסופו של דבר, גם ‏אחרי התחזיות המופחתות, סוני לא הצליחה לעמוד ביעדי המכירות של הקונסולה החדשה ‏פלייסטיישן 5, מה שהוביל לירידה בהכנסות.‏
ואחרי כל הדיבורים על התוכן, צריך לזכור שסוני היא עדיין חברת ענק בכמה תחומי ‏אלקטרוניקה וטכנולוגיה. כך למשל, היא מפתחת ומייצרת את חיישני המצלמות עבור ‏חברות כמו אפל וסמסונג – וכאן יש גם זווית ישראלית: מפתחת הטכנולוגיה הזו היא סוני ‏סמיקונדקטור ישראל, מרכז הפיתוח של סוני בישראל, שנבנה על בסיס חברת אלטייר ‏הישראלית לאחר רכישתה בידי סוני ב-2016 תמורת 212 מיליון דולר.