השלכות משבר הקורונה על שוק חללי העבודה המשותפים: חברת WeWork הפסידה בשנה שעברה 3.2 מיליארד דולר, על רקע התפרצות מגפת הקורונה שסגרה את חללי המשרדים המשותפים ברחבי העולם. כך עולה מדיווח של העיתון "פיננשל טיימס". החברה מנסה בימים אלה לקדם הנפקה בבורסה בשווי של 9 מיליארד דולר וגיוס מיליארד דולר בהשקעות חדשות. לקראת ההנפקה, WeWork מציגה את עצמה גם הפעם כפלטפורמה טכנולוגית ולא כבעלת נכסים פיזיים.
על פי הדיווח, לפי מסמכים שהוצגו בפני משקיעים פוטנציאליים, אמנם ההפסד הצטמצם מ-3.5 מיליארד דולר ב-2019, והחברה אף הקטינה את ההוצאות מ-2.2 מיליארד דולר ב-2019 ל-49 מיליון דולר בלבד בשנה שעברה. עם זאת, שיעור התפוסה במשרדי החברה בעולם נפל ל-47% בסוף 2020 מ-72% בתחילת השנה לפני פרוץ הקורונה.
1 צפייה בגלריה
wework
wework
WeWork
(צילום: shutterstock)
במסמכי החברה מוצגת תחזית לתפוסה של 90% עד סוף 2022 (נתון גבוה מכפי שהיה לפני המגפה) ורווח של 485 מיליון דולר בשנה הבאה. נזכיר כי גיוס הכספים של WeWork בינואר 2019 מענקית הבנקאות היפנית סופטבנק, התומכת הגדולה ביותר שלה, העמיד הערכת שווי של 47 מיליארד דולר - מה שהפך אותה לאחת מחברות "חד הקרן" המוערכות ביותר. אולם השווי בשנתיים האחרונות נחתך משמעותית.
השנה האחרונה הייתה מורכבת לשוק הנדל"ן המניב, בדגש על משרדים, בעקבות המעבר לעבודה מהבית וגם בענף הנדל"ן הישראלי הזהירו מפני קריסת המשרדים וחללי העבודה. כך, למשל, חברת המשרדים האמריקנית knotel, מהמתחרות הגדולות של WeWork בשוק בארה"ב, הגישה לאחרונה בקשה להגנה מפני נושים בארה"ב. על פי דיווח של מגזין פורבס, גייסה השבוע החברה לשורותיה לא אחר מסגן יו"ר WeWork לשעבר, מייקל גרוס.
עם זאת, תחזיות אופטימיות נשענות על הערכות לפיהן חברות גדולות ירצו לספק לעובדיהן אתרי עבודה קטנים, קרובים יותר לאזורי מגורים המאפשרים גמישות, ללא מטה גדול בהסכמים ארוכי טווח. חברת מיקרוסופט, למשל, הודיעה היום כי היא מאמצת את המודל ההיברידי: שילוב עבודה מהבית ובמשרדים.
ל-WeWork יש נכס בדמות מותג חזק ומוכר, למרות מעלליו של המייסד, היזם הישראלי אדם נוימן, שסרט על עלייתו ונפילתו יעמוד במרכז פסטיבל קולנוע אמריקני בקרוב וסדרה בכיכובו של השחקן ג'ארד לטו, שיגלם את נוימן, תציג את התרסקותו באפל TV פלוס.